Audiolab M-DAC: konečné řešení audia na PC
2.4.2013, Petr Štefek, recenze
Audiolab M-DAC předchází pověst skvělého DAC k PC nebo MACu, který dokáže z dobře nahraného materiálů vytěžit opravdu maximum. Podíváme se, jestli má všechen ten humbuk opravdové opodstatnění.
Kapitoly článku:
- Audiolab M-DAC - úvod
- Audiolab M-DAC - bližší pohled
- Audiolab M-DAC - poslechový test
- Audiolab M-DAC - závěr
Audiolab M-DAC dostanete v pěkně vypolstrované krabici, ve které tento DAC přežije i cestu kolem světa. Součástí celého balení je krom samotného převodníku také napájecí zdroj, který se výrobce rozhodl umístit mimo šasi přístroje zřejmě z důvodu případného rušení. Uvnitř je poměrně solidně velký transformátor, což lze vysledovat po prvním zdvihnutí. Nejedná se tedy o žádný standardní adaptér, který známe z levnějších DAC.
Za zmínku stojí celohliníkové provedení, jehož šasi sice není tak masivní jako u minule testovaného Luxmanu, ale celkově na mě dělá minimálně stejný dojem poctivě udělané práce. Jediný plast, který na zařízení najdete je otočný ovladač hlasitosti sluchátkového zesilovače, respektive předzesilovače, a čtveřice malých tlačítek. Rozdíly v povrchové úpravě hliník versus plast jsou ale minimální.
Hlavním prvkem čelního panelu je ovšem velký displej, který informuje o všem podstatném, jako je zvolený vstup u přehrávání a rozlišení se vzorkovací frekvencí přehrávaného materiálu. Displej je dobře čitelný také z dálky, takže není potřeba vstávat, pokud jej máme umístěný několik metrů od sebe.
Zadní panel opět ukazuje, že výrobce neponechal nic náhodě a na straně digitálních vstupů máte opravdu luxusní možnosti v podobě dvojice koaxiálních vstupů a dvou optických vstupů, které zvládají vstupní signál až do rozlišení 24 bitů a vzorkovací frekvence 192 kHz. Horší je to u USB, kde je zařízení omezeno na 24 bitů a 96 kHz. Důvodem je absence specializovaného ovladače pro USB zařízení, který by výrobce jednak stál opravdu hodně času a následná podpora tohoto software pro zákazníky s různými operačními systémy a přehrávači by jej vyšla zatraceně draze.
Když už řešíme USB, tak je vhodné říci, že tento vstup není podle všeho (při pohledu na útroby přístroje) galvanicky oddělen. Tímto limitem samozřejmě nemusíte být omezeni, pokud máte dostatek materiálu v hi-resu a nechcete se smířit s potupným přepnutím výstupu na Direct Sound, který vám automaticky omezí výstup na 24 bitů / 96 kHz. Pořízením převodníku z USB na SPDIF jako HiFace Two můžete toto omezení obejít, ale bude vás to stát další zhruba tři a půl tisíce navíc.
Výstupy převodníku tvoří symetrické XLR a také klasické nesymetrické analogové RCA, které bude velmi pravděpodobně zajímat uživatele více. My jsme si otestovali při propojení se zesilovačem Luxman L-507u obě možnosti se zjištěním, že XLR dává nepatrně lepší výsledky (subjektivně).
M-DAC bez problému připojíte k libovolnému PC nebo MACu a zároveň zde dostanete pěkný bonus v podobě dálkového ovladače, pomocí kterého leze ovládat nejen hlasitost, ale také přeskakovat skladby, volit filtr dle aktuální chutě a samozřejmě také volit vstup či utlumit reprodukci. Ovladač je plastový, ale pro lepší pocit je plast pogumovaný a do ruky padne velmi dobře. Díky absenci nutnosti cokoli nastavovat pro funkci ovladače je to další malé plus pro tento převodník.
Použitý převodník ESS Sabre32 9018 je velmi dobrou volbou, i když nemá takovou pověst jako například TI (BB) 1792 a další, které jsme zvyklí vídávat v hifi zařízeních více. Tento převodník je jedním z nejvýkonnějších 32bitových DAC čipů na světě a akceptuje (teoreticky) vstupní samplovací frekvence až 1.536 MHz. ESS Sabre32 9018 je 8kanálový převodník, ale je možný použít ve stereu a také mono módu, kde má dynamický rozsah a další vlastnosti na úrovni současné špičky. Samozřejmě nezáleží tak úplně na použitém převodníku, ale především na jeho implementaci v samotném přístroji, protože sebelepší převodník vám při zpackaném návrhu dalších částí převodníku nepomůže.
Na zadním panelu vidíme kvalitní analogové výstupní konektory a je pěkné vidět, že v případě "čínské" výroby vše pěkně lícuje a je kvalitně provedeno. Ano, narážím na fakt, že DAC je vyroben v Číně, ač je jeho původ evropský. Na tom ovšem zhola nic není a je určitě lepší, když výrobek montuje šikovný Číňan než lenivý Brit nebo Čech. Výrobky Apple jsou také realizovány pod křídly čínského Foxconnu a nikdo si na kvalitu těchto výrobků nijak zvlášť nestěžuje. Vše je o přístupu a ohlídání kvality výroby a následných výstupních kontrol, což Audiolab dle mého názoru zvládá velmi dobře. Moje nedávná zkušenost s jedním čistě americkým nejmenovaným výrobkem mě v tomto jen utvrzuje.
Použitý převodník pro USB z dílen Texas Instruments TAS1020B podporuje USB 1.0/1.1 a občas se na internetu objevují zaručené způsoby jak zařízení donutit akceptovat 24 bitů / 192 kHz, ale to jsme v tomto případě neměli čas zkoušet a jistější je přeci jen využít externího převodníku USB na SPDIF s kvalitním galvanickým oddělením a podstatně lepšími výsledky.
Za zmínku stojí celohliníkové provedení, jehož šasi sice není tak masivní jako u minule testovaného Luxmanu, ale celkově na mě dělá minimálně stejný dojem poctivě udělané práce. Jediný plast, který na zařízení najdete je otočný ovladač hlasitosti sluchátkového zesilovače, respektive předzesilovače, a čtveřice malých tlačítek. Rozdíly v povrchové úpravě hliník versus plast jsou ale minimální.
Hlavním prvkem čelního panelu je ovšem velký displej, který informuje o všem podstatném, jako je zvolený vstup u přehrávání a rozlišení se vzorkovací frekvencí přehrávaného materiálu. Displej je dobře čitelný také z dálky, takže není potřeba vstávat, pokud jej máme umístěný několik metrů od sebe.
Zadní panel opět ukazuje, že výrobce neponechal nic náhodě a na straně digitálních vstupů máte opravdu luxusní možnosti v podobě dvojice koaxiálních vstupů a dvou optických vstupů, které zvládají vstupní signál až do rozlišení 24 bitů a vzorkovací frekvence 192 kHz. Horší je to u USB, kde je zařízení omezeno na 24 bitů a 96 kHz. Důvodem je absence specializovaného ovladače pro USB zařízení, který by výrobce jednak stál opravdu hodně času a následná podpora tohoto software pro zákazníky s různými operačními systémy a přehrávači by jej vyšla zatraceně draze.
Když už řešíme USB, tak je vhodné říci, že tento vstup není podle všeho (při pohledu na útroby přístroje) galvanicky oddělen. Tímto limitem samozřejmě nemusíte být omezeni, pokud máte dostatek materiálu v hi-resu a nechcete se smířit s potupným přepnutím výstupu na Direct Sound, který vám automaticky omezí výstup na 24 bitů / 96 kHz. Pořízením převodníku z USB na SPDIF jako HiFace Two můžete toto omezení obejít, ale bude vás to stát další zhruba tři a půl tisíce navíc.
Výstupy převodníku tvoří symetrické XLR a také klasické nesymetrické analogové RCA, které bude velmi pravděpodobně zajímat uživatele více. My jsme si otestovali při propojení se zesilovačem Luxman L-507u obě možnosti se zjištěním, že XLR dává nepatrně lepší výsledky (subjektivně).
Audiolab M-DAC | |
Typ výrobku | digitálně-analogový převodník (DAC) |
Použitý typ DAC | ESS Sabre32 9018 chip |
Maximální rozlišení | 32 bitů |
Maximální samplovací frekvence | 84.672 MHz |
Digitální vstup | 2 x 24-bit/192kHz koax.,2 x 24-bit/96kHz opt., 24-bit/96kHz USB |
Digitální výstup | 1 x koaxiální, 1x Toslink optický |
Výstupní napětí | RCA: 2.25V RMS,XLR: 4.5V RMS |
Celkové harmonické zkreslení | RCA: <0.002%; XLR: <0.0008% |
Frekvenční odezva | 20Hz - 20kHz (± 0.2dB) |
Dynamický rozsah | RCA: >115dB;XLR: >122dB |
Crosstalk | RCA: <-120dB; XLR: <-130dB |
Rozměry (H x W x D) | 59 x 250 x252mm |
Napájení | 230V (60Hz) |
Provedení | Černá nebo stříbrná (hliník) |
Standardní příslušenství | napájecí kabel, dálkové ovládání, baterie |
M-DAC bez problému připojíte k libovolnému PC nebo MACu a zároveň zde dostanete pěkný bonus v podobě dálkového ovladače, pomocí kterého leze ovládat nejen hlasitost, ale také přeskakovat skladby, volit filtr dle aktuální chutě a samozřejmě také volit vstup či utlumit reprodukci. Ovladač je plastový, ale pro lepší pocit je plast pogumovaný a do ruky padne velmi dobře. Díky absenci nutnosti cokoli nastavovat pro funkci ovladače je to další malé plus pro tento převodník.
Použitý převodník ESS Sabre32 9018 je velmi dobrou volbou, i když nemá takovou pověst jako například TI (BB) 1792 a další, které jsme zvyklí vídávat v hifi zařízeních více. Tento převodník je jedním z nejvýkonnějších 32bitových DAC čipů na světě a akceptuje (teoreticky) vstupní samplovací frekvence až 1.536 MHz. ESS Sabre32 9018 je 8kanálový převodník, ale je možný použít ve stereu a také mono módu, kde má dynamický rozsah a další vlastnosti na úrovni současné špičky. Samozřejmě nezáleží tak úplně na použitém převodníku, ale především na jeho implementaci v samotném přístroji, protože sebelepší převodník vám při zpackaném návrhu dalších částí převodníku nepomůže.
Na zadním panelu vidíme kvalitní analogové výstupní konektory a je pěkné vidět, že v případě "čínské" výroby vše pěkně lícuje a je kvalitně provedeno. Ano, narážím na fakt, že DAC je vyroben v Číně, ač je jeho původ evropský. Na tom ovšem zhola nic není a je určitě lepší, když výrobek montuje šikovný Číňan než lenivý Brit nebo Čech. Výrobky Apple jsou také realizovány pod křídly čínského Foxconnu a nikdo si na kvalitu těchto výrobků nijak zvlášť nestěžuje. Vše je o přístupu a ohlídání kvality výroby a následných výstupních kontrol, což Audiolab dle mého názoru zvládá velmi dobře. Moje nedávná zkušenost s jedním čistě americkým nejmenovaným výrobkem mě v tomto jen utvrzuje.
Použitý převodník pro USB z dílen Texas Instruments TAS1020B podporuje USB 1.0/1.1 a občas se na internetu objevují zaručené způsoby jak zařízení donutit akceptovat 24 bitů / 192 kHz, ale to jsme v tomto případě neměli čas zkoušet a jistější je přeci jen využít externího převodníku USB na SPDIF s kvalitním galvanickým oddělením a podstatně lepšími výsledky.