Audiolab Q-DAC: ořezaný M-DAC v akci
13.12.2013, Petr Štefek, recenze
Audiolab si ve světě audia udělal velké jméno svým povedeným převodníkem M-DAC. Dnes se podíváme na cenově přístupnější novinku pod označením Q-DAC, která vychází ze základu dražšího převodníku M-DAC.
Kapitoly článku:
- Audiolab Q-DAC - úvod
- Audiolab Q-DAC - bližší pohled
- Jak to celé hraje?
- Závěr a finální verfikt
V testované černé verzi se Q-DAC svým provedením výrazně neliší od minule testovaného M-DACu, ale je cítit, že zařízení stojí méně a chtě nechtě se muselo sáhnout k úsporám na straně provedení. V balení také nenaleznete dálkový ovladač, který známe z příslušenství u dražšího kolegy, což může některým vadit. Součástí je pouze CD s nezbytnými ovladači pro USB a zdroj pro DAC. Ten není obyčejnou levnou spínanou variantou, ale jde o kvalitní lineární zdroj.
Přední strana Q-DACu má na sobě displej, který informuje o přehrávané samplovací frekvenci a také zvoleném vstupu nebo úrovni hlasitosti. Zobrazuje dále možnosti menu a volitelných filtrů, kterých je k dispozici také sedmero jako u dražšího M-DACu. Displej Q-DACu ale není z dálky tak dobře čitelný, jako je tomu v případě dražšího modelu, který má ovšem zcela jiný displej (rozměrově i rozlišením). Displej Q-DACu je pouze dvouřádkový.
Zadní strana převodníku integruje trojici digitálních vstupů (USB, optický a koaxiální). Výstupy převodníku máme pouze dva (optický a koaxiální), ale zřejmě jen málokdo je skutečně využije. Mezi analogovými výstupy najdeme pouze RCA (stereo), které využijete pro připojení k zesilovači či aktivním reproduktorům. Symetrické XLR v tomto případě chybí (jsou vyhrazeny pouze pro M-DAC).
Největší změnou oproti dražšímu převodníku z dílen Audiolab je ovšem volba levnějšího DAC čipu ESS Sabre32 pod přesným označením ES9016. Ten má papírově horší parametry než ES9018 (M-DAC), ale funkčnost je stejná (čip samotný podporuje dokonce i DSD). Tento levnější DAC neumožňuje provoz v mono módu, ale s tím ani v případě Q-DACu nebylo počítáno.
Dobrou zprávou je, že Audiolab přidal podporu samplovací frekvence 192 kHz při rozlišení 24 bitů přes USB, což starší M-DAC neumožňoval. K této podpoře je nutné instalovat speciální IAG USB ovladač, jinak zůstane USB limitováno na 96 kHz/24 bitů.
Rozdíly mezi oběma převodníky jsou patrné na fotkách. M-DAC působí robustnějším dojmem zejména kvůli šasi, které je kompletně z hliníku. Ten je ošetřen (zřejmě) vypalovaným lakem. Q-DAC v černém provedení má jinou povrchovou úpravu a velmi rychle se ušmudlá.
Otočný ovladač hlasitosti v případě Q-DAC docela chybí, zvlášť pokud máte převodník na stole a můžete si tak velmi rychle regulovat hlasitost. Pomocí dvojice tlačítek to již není až tak pohodlné, ale je to stále lepší než nic. Oproti dražšímu převodníku M-DAC přijdete nejen o podstatně více digitálních vstupů (3x optický a 3x koaxiální + USB), ale také o XLR symetrické propojení se zesilovačem. Ani jedno z těchto okleštění by mi nevadilo. Vadilo mi v tomto případě něco úplně jiného. O tom ale více až v následující kapitole.
Přední strana Q-DACu má na sobě displej, který informuje o přehrávané samplovací frekvenci a také zvoleném vstupu nebo úrovni hlasitosti. Zobrazuje dále možnosti menu a volitelných filtrů, kterých je k dispozici také sedmero jako u dražšího M-DACu. Displej Q-DACu ale není z dálky tak dobře čitelný, jako je tomu v případě dražšího modelu, který má ovšem zcela jiný displej (rozměrově i rozlišením). Displej Q-DACu je pouze dvouřádkový.
Zadní strana převodníku integruje trojici digitálních vstupů (USB, optický a koaxiální). Výstupy převodníku máme pouze dva (optický a koaxiální), ale zřejmě jen málokdo je skutečně využije. Mezi analogovými výstupy najdeme pouze RCA (stereo), které využijete pro připojení k zesilovači či aktivním reproduktorům. Symetrické XLR v tomto případě chybí (jsou vyhrazeny pouze pro M-DAC).
Největší změnou oproti dražšímu převodníku z dílen Audiolab je ovšem volba levnějšího DAC čipu ESS Sabre32 pod přesným označením ES9016. Ten má papírově horší parametry než ES9018 (M-DAC), ale funkčnost je stejná (čip samotný podporuje dokonce i DSD). Tento levnější DAC neumožňuje provoz v mono módu, ale s tím ani v případě Q-DACu nebylo počítáno.
Audiolab Q-DAC | |
Typ výrobku | digitálně-analogový převodník (DAC) |
Použitý typ DAC | ESS Sabre32 9016 chip |
Maximální rozlišení | 32 bitů |
Maximální samplovací frekvence | 84.672 MHz |
Digitální vstup | 1 x 24-bit/192 kHz koax.,1x 24-bit/96 kHz opt., 1x 24-bit/192 kHz USB |
Digitální výstup | 1 x koaxiální, 1x Toslink optický |
Výstupní napětí | RCA: 2.25 V RMS |
Celkové harmonické zkreslení | RCA: <0.002 %; XLR: <0.0008 % |
Frekvenční odezva | 20 Hz - 20k Hz (± 0.2 dB) |
Dynamický rozsah | RCA: >110 dB |
Přeslech (L/R) | RCA: < 112 dB |
Rozměry (V x Š x H) | 60 x 236 x 247 mm |
Napájení | 230 V (60 Hz) |
Provedení | Černá nebo stříbrná (hliník) |
Standardní příslušenství | napájecí kabel, dálkové ovládání, baterie |
Rozdíly mezi oběma převodníky jsou patrné na fotkách. M-DAC působí robustnějším dojmem zejména kvůli šasi, které je kompletně z hliníku. Ten je ošetřen (zřejmě) vypalovaným lakem. Q-DAC v černém provedení má jinou povrchovou úpravu a velmi rychle se ušmudlá.
Otočný ovladač hlasitosti v případě Q-DAC docela chybí, zvlášť pokud máte převodník na stole a můžete si tak velmi rychle regulovat hlasitost. Pomocí dvojice tlačítek to již není až tak pohodlné, ale je to stále lepší než nic. Oproti dražšímu převodníku M-DAC přijdete nejen o podstatně více digitálních vstupů (3x optický a 3x koaxiální + USB), ale také o XLR symetrické propojení se zesilovačem. Ani jedno z těchto okleštění by mi nevadilo. Vadilo mi v tomto případě něco úplně jiného. O tom ale více až v následující kapitole.