Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Banshee - referenční karta od 3Dfx

14.3.1999, Vít Zatloukal, recenze
Banshee - referenční karta od 3Dfx
Finální verze nové grafické karty od 3Dfx překonává i Voodoo 2.
Firma 3Dfx se proslavila zejména svými Voodoo grafickými čipy, které se velkou měrou zasloužily o rozmach 3D grafiky, zejména her. Po Voodoo a Voodoo 2 pokračuje 3Dfx v řadě Voodoo čipů novinkou Voodoo Banshee (ona to zas taková novinka není, mluví se o ní už hodně dlouho, ale teprve nedávno byl vytvořen finální produkt, tedy žádná betaverze). Je dobrým zvykem, a to nejen u 3Dfx a nejen v oblasti grafiky, že výrobce nového čipu vytvoří tzv. referenční kartu, jejíž design pak nabídne ostatním výrobcům. Referenční karty od 3Dfx mají tradičně vysokou úroveň, takže většina dalších výrobců pro své karty jen převezme její design (výjimkou je např. Canopus se svou technologií WitchDoctor), což naprosto není na škodu věci.


Stejně naložila 3Dfx i s čipem Voodoo Banshee, referenční karta Banshee je osazena (kromě čipu samotného) 16MB paměti a je určena pro sběrnici AGP 1x. Teplota Banshee čipu je udržována na přijatelné hodnotě pasivním chladičem. podporovanými grafickými rozhraními jsou Glide a Direct3D, což zaručuje dostatečnou kompatibilitu. Díky tomu, že Banshee je založen na Voodoo 2 jádru, je Banshee naprosto kompatibilní s aplikacemi a hrami určenými pro Voodoo 2. 250MHz RAMDAC převodník s třemi nezávislými PLL umožňuje Banshee konkurovat ve 2D oblasti i takovým velikánům (v oblasti 2D) jako je Matrox. Banshee disponuje i TV a S-Video výstupem, který se na nových kartách objevuje čím dál častěji.

Pro 2D grafiku je v Banshee obsažena 100MHz 128-bitová BitBlt jednotka, která podporuje Windows GDI pro urychlení práce ve Windows. Na vysoký výkon ve 2D se 3Dfx zaměřila především a nutno říci, že s úspěchem. 2D benchmarkové testy ukazují, že Banshee překonává čipy Matrox G200 i Riva TNT.

Protože Banshee vychází z Voodoo 2, dá se předpokládat, že výkon ve 3D oblasti bude přibližně stejný. Banshee má sice o jednu TMU jednotku méně, ale ve hrách a aplikacích, které nepodporují duální textury se to příliš neprojev. Jednou z mála takových her je Quake 2. Ovšem v ostatních hrách, např. Incoming, překonává Banshee jak Rivu TNT (karta STB Velocity 4400 s 16MB paměti), tak Voodoo 2. Pro všechny hráče lačnící po výborném 3D výkonu ve spojení s kvalitní 2D je Banshee vynikajícím řešením. Můžeme se jen těšit na další produkty s tímto čipem od ostatních výrobců.

Na závěr si shrňme vlastnosti Voodoo Banshee:

  • Voodoo2 pixelová jednotka a single texture jednotka
  • 100 milionů pixelů za sekundu
  • 100 milionů texelů za sekundu
  • 4 miliony trojúhelníků za sekundu
  • Rychlá on-chip texture cache jednotka
  • 16-bitový Z-buffer
  • Alpha blending výchozích i zpracovaných pixelů
  • 24-bitový barevný dithering do přirozených 16-bitových RGB barev
  • 16-bitové barevné "rozšíření" pro zobrazení dosahující 24-bitové kvality
  • Celoobrazovkový edge anti-aliasing (vyhlazování hran barevnou interpolací)
  • Bump mapping
  • Optimalizace pro zpracování textur v lokální paměti
  • Sub-pixelová a sub-texelová korekce
  • Korekce perspektivy 3D textur
  • Paletizace a komprese textur

Další vlastnosti:
  • Podpora PCI 66MHz a AGP sideband
  • Rychlá paměť s duplikátní RAS podporou
  • Duální příkazový FIFO pro paralelní zpracování procesorem
  • 256-bitový vnitřní buffering pro maximální výkonnost paměti
  • PC'97 a PC'98 kompatibilní
  • 250MHz RAMDAC
  • 4-16MB SGRAM/SDRAM frame buffer
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.