Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

BenQ E2400HD - 16:9 míří k počítačům

2.12.2008, Pavel Kovač, recenze
BenQ E2400HD - 16:9 míří k počítačům
Nejdříve tu byly 5:4 a 4:3, poté přišly 16:10 a nyní přicházejí výrobci s poměrem 16:9, který odpovídá standardům HD. BenQ se chopil situace a hned vydal nové monitory s tímto rozlišením. Dnešní kousek má úhlopříčku 24" a technologii TN.

Odezva


BenQ udává odezvu 2 ms ve změně GTG. To je v dnešní době prakticky nejlepší papírová odezva. Praktické testy však již několikrát ukázaly, že realita je někde jinde. A právě dnes testovaný kousek je ten případ. Reálná odezva se pohybuje leckdy až k 20 ms při změně rise. Změna fall je na tom podstatně lépe, ale se snižujícím se rozdílem a ve světlých oblastech opět roste. Ostatně to vše lze vyčíst z následujících grafů. První vyjadřuje odezvu rise, která je vždy u technologie TN pomalejší. Je to dáno tím, že nelze využít v takové míře technologii OverDrive. Nižší napětí než nula zkrátka není.

Nyní k samotným grafům.



Všimněte si, že v případě rise je odezva prakticky ve všech změnách celkem vyrovnaná. Jsou zde drobné odchylky v asi třech případech, ale to není nic extrémního.



Naopak u odezva fall je situace zcela jiná. Zadní "stěna" grafu představuje dříve měřenou odezvu fall. Dnes však měříme i jiné typy odezvy a ukazuje se, že tento krok byl správný. V případě jiných změn se totiž dochází k značnému prodloužení odezvy až k téměř 25 ms.

Součtový graf celkové odezvy je takový:



Pro přehlednost tu je ještě tabulka s hodnotami odezvy rise i fall.



Podívejme se podrobněji na odezvu 0-175-0. Jsou zde schody, což je zcela typické pro technologii TN a dnešní programování čipů na OverDrive.


Odezva 0-175-0 (30 ms/div)

A zcela stejný průběh je i na odezvě GTG (50-200-50), pouze se schody objeví i v dílčí odezvě fall. Tím se prodlužuje celková odezva, což však vidíte na 3D grafech na začátku této kapitoly.


Odezva typu šedá-šedá (30 ms/div)


Inputlag


Obvykle 24" monitory trpí inputlagem. Velké množství pixelů vyžaduje výkonnou elektroniku. Tento monitor však inputlagem netrpí.


Inputlag (10 ms/div)

Pozn.: Tmavě zeleně je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a světle zeleně LCD obrazovky.


Sledování videa




Tento monitor je určen v prvé řadě hlavně ke sledování videa, protože má přesný poměr stran jako HD tedy 16:9. Pokud si na tomto monitoru pustíte lokální televizní stanice s poměrem 16:9, tak neuvidíte žádné černé pruhy v horním a dolním okraji. To je jistě pozitivní, ale na druhou stranu většina filmů, co si pustíte na DVD/BluRay apod. jsou v ještě daleko širokoúhlejším formátu, a tak se stejně černé pruhy objeví. Televizních seriálů se to sice obvykle netýká, ale u filmů to je pravidlem. Zanechme polemiky ohledně poměru stran a podívejme se na praktickou stránku věci. Celkem mě překvapila slušná kvalita podsvícení a že se nedočkáme prosvítání u okrajů. O tom si sice povíme ještě něco pozdeji, ale u filmů je to důležité, a proto na to zde upozorňuji. Odezva je u filmů na dnešní dobu celkem slabá. Vzhledem k udávané odezvě 2 ms, bych čekal daleko více. Nebál bych se tento panel osadit "nálepkou" 5 ms. Celkově však shledávám sledování filmů uspokojující a jako plus je zde poměr stran 16:9.

Hraní her



U her je však situace o něco horší. Vzhledem k občasným velmi znatelným výkyvům v odezvě se sem tam stane, že dojde k rozdvojení hrany. To dnešní monitory obvykle už eliminovaly. Nejvíce to je jako obvykle vidět u hry Half-Life 2. Zde však upozorním na jednu věc. Stále testuji na hře Half-Life 2, pokud však zapnu Episode 2, tak tento fenomén rozdvojování hran zmizí. Je to dáno hlavně tím, že Episoda 2 používá motion blur, a tak to zkrátka není vidět. Inu moderní technologie někdy schovávají neduhy moderních technologií.