BenQ FP202W - černý elegán
31.3.2006, Pavel Kovač, recenze
Širokoúhlých monitorů stále přibývá a firmy se předhánějí v ceně a snaží se ukrojit co největší kus trhu. Firma BenQ samozřejmě nemůže zůstat pozadu a před nedávnem přišla se zajímavým modelem FP202W, který má úhlopříčku 20,1" a poměr stran 16:10. Jak si poradí v našich testech?
Kapitoly článku:
- BenQ FP202W - černý elegán
- Pod kapotou
- OSD, Testy - první část
- Testy - pokračování
- Celkové hodnocení a závěr
Ovládání monitoru a OSD menu
Jak jsem již naznačil v první kapitole, tak ovládání je velmi pohodlné díky dobře umístěným tlačítkům. Sice si na něj musíte chvilku zvykat, ale jakmile si zvyknete, jste odměněni. Navíc je celé menu v češtině, což je pro uživatele nehovořící anglicky jistě potěšující. Tomu, kdo je však zvyklý na angličtinu, možná přijdou výrazy v češtině divné a lépe se orientuje v anglickém menu. V následujícím úplném výpisu menu jsou použity dvě barvy. Červená označuje položky dostupné pouze při zapojení přes analogový vstup a modrá položky, které se deaktivují při volbě režimu "Foto (sRGB)", což je logické.
- Autom. nastavení
- Svítivost
- Jas
- Kontrast
- Geometrie
- Pozice vodorovná
- Pozice svislá
- Kmitočet bodu
- Fáze
- Barva
- Namodralá
- Načervenalá
- Normální
- Uživatelské nast.
- Červená
- Zelená
- Modrá
- OSD
- Pozice vodorovná
- Pozice svislá
- Doba zobr. OSD (5-60s)
- Jazyk
- Čeština, Angličtina, Francouzština, Ruština, Nemčina, Italština, Španělština, Maďarština, Holandština a další (celkem 16 jazyků)
- Obnovit
- Obnovit režim
- Obnovit barvu
- Obnovit vše
- Různé
- Režim
- Standardní, Film 1, Film 2, Foto (sRGB)
- Výběr vstupu
- D-Sub, DVI
- Ostrost
- 1,2,3,4,5
- Informace o displeji
- Režim
Odezva
Panel má udávanou odezvu 8ms, ale z posledních testů je celkem zřejmé, že výrobci si udávají odezvu jak chtějí, resp. ne vždy jsou dvě stejné odezvy v reálu stejné. Musíme tedy doufat, že BenQ alespoň trochu splní onu 8ms odezvu.
Poznámka: Všechny zde uvedené hodnoty odezvy nemusí vyjadřovat skutečnou odezvu monitoru a slouží primárně pro porovnávání panelů mezi sebou.
Odezva typu šedá-šedá (grey-to-grey)
Jedna z fotek odezvy typu šedá-šedá
Obnovovací frekvence | 60Hz |
Chyba způsobená obnovovací frekvencí | 16,7ms |
Čas závěrky | 1/500s |
Chyba způsobená časem závěrky | 2ms |
Počet fotek s třemi čtverci | 34 |
Počet fotek s čtyřmi čtverci | 19 |
Maximální odezva (tři čtverce) | 50ms |
Minimální odezva (dva čtverce) | 33,3ms |
Vážený průměr | 39,3ms |
Ideální odezva
Jedna z fotek ideální odezvy
Počet fotek s třemi čtverci | 31 |
Počet fotek se čtyřmi čtverci | 17 |
Maximální odezva (tři čtverce) | 50ms |
Minimální odezva (dva čtverce) | 33,3ms |
Vážený průměr | 39,2ms |
Sledování videa
Při pohledu na specifikace je snad všem jasné, že poměr stran 16:10 je pro video opravdu dobrý. Sice to není 16:9, ale je to rozumný kompromis pro práci a sledování videa. Pro kvalitní sledování videa je třeba v prvé řadě kvalitní podání barev a dobré podsvícení. Podsvícení je slušné (později si povíme něco více), podání barev je také překvapivě pěkné. Pokud ovšem zapojíte monitor do analogového výstupu grafické karty, tak se obraz dost degraduje. Obvykle se o rozdílech nezmiňuji, ale tentokrát jsem neměl na výběr. Rozdíl v obrazech je totiž celkem velký. Inu doporučuji vždy zapojit přes DVI. Zpět ale ke sledování filmů (přes DVI). Kvalita obrazu je perfektní a odezva dostatečná, sice to nedosahuje kvalit MVA/PVA panelů, ale na TN to je opravdu nevídané.
Hraní her
I když má panel udávanou odezvu 8ms, tak nevykazuje nikterak ostrý obraz při pohybech a je zcela porovnatelný s 16ms MVA panelem. Je to ovšem dáno technologií TN, a tak se s tímto faktem musíme prostě smířit a doufat, že se v tomto ohledu ještě bude ledacos zlepšovat. Například nedávno uvedený panel NEC 20WGX2 (6ms S-IPS) je dle různých ohlasů na internetu stejně rychlý jako 3ms TN panel a navíc poskytuje daleko lepší barvy. Je to však první jarní vlaštovka. Doufejme, že jich letos přiletí hodně.
Zpět však k dnešnímu monitoru. Při hraní hry UnrealTournament 2004 byla odezva dostačující, přestože na profi hraní to rozhodně není. Pokud uděláte velmi rychlou otočku, tak se obraz rozmaže a lehce ztrácíte orientaci. Half-Life 2 je daleko náročnější na odezvu. Je to dáno tím, že se ve hře vyskytuje velmi hodně šedá barvy a jak jistě víte, tak změna ze světle šedé do tmavě šedé či opačně může činit hodně panelům problémy. Naštěstí Half-Life 2 není tak rychlou hrou, aby byla odezva výrazný problém. Monitor se choval adekvátně ke své technologii a zanechával po hranách stopy a textury se mazaly. Hraní však bylo příjemné i díky pěkným barvám, ale o tom až později.
Další dvě hry jsou Need For Speed Most Wanted a Earth 2160. U hry NFS MW jsem snížil některé detaily, abych odstranil motion blur a zviditelnil odezvu. Pokud jej totiž necháte zapnutý, tak je hra prakticky stejná na jakémkoli panelu. Při projíždění městem se vyskytly lehké problémy, ale nic závažného. Lokace mimo město jsou naprosto bez problémů. Hra Earth 2160 je zástupcem strategických her, které jsou obvykle dost náročné na odezvu. Je to dáno tím, že prakticky neexistuje jediný bod na obrazovce, který si při pohybu obrazu zachovává svojí barvu. Naštěstí jsem nezaznamenal nikterak velké problémy, s přihlédnutím na udávanou odezvu jde o lepší průměr.
Pozorovací úhly
Tento úhel obvykle nebývá ani pro technologii TN problém, i zde je vidět, že se barevné podání prakticky nemění a kontrast a jas jen lehce poklesne.
Tento úhel je pro panel již smrtelný a to přestože má udávaný pozorovací úhel 170° v obou směrech. Nenechte se tedy zmást údaji výrobce a vždy se spoléhejte na vlastní oči popř. na naše recenze.
Z tohoto pohledu je hned jasné, že se jedná o technologii TN. Barvy se dost mění a jas prudce klesá. Na druhou stranu uvážíme-li technologii, tak jde o nadprůměrný výsledek.
Pohled zespoda je opět typický pro TN. Některé barvy jsou již invertovány. Při tomto pohledu prakticky nic nevidíte.