BenQ X2000W - širokoúhlá dvacítka s AMA
21.5.2008, Pavel Kovač, recenze
V poslední době se nám monitory s různými urychlovacími technologiemi rojí jak včely na jaře. Ostatně jaro také je, a tak se není čemu divit. Dnes se podíváme na 20" širokoúhlý monitor s technologií AMA (Advanced Motion Accelerator).
Kapitoly článku:
- BenQ X2000W - širokoúhlá dvacítka s AMA
- Pod kapotou a OSD menu
- Odezva, inputlag, video a hry
- Pozorovací úhly, jas, kontrast a podsvícení
- Testy barev
- Interpolace, regulace jasu a spotřeba
- Celkové hodnocení a závěr
Pozorovací úhly
Kvalita pohledu ze stran odpovídá dnešním běžným TN LCD monitorům. Při pohledu zespod výrazně tmavne a při extrémním úhlu dochází k inverzi barev. Pohled ze stran je již tradičně hodně zažloutlý a jas s kontrastem výrazně klesají. V tomto ohledu se TN monitory již delší dobu prakticky nemění a jsou si podobné jako vejce vejci. Sem tam se objeví nějaký, který má o něco lepší pohled zespodu, ale jde spíše o výjimku.
Stabilita kontrastu
Kontrast zpočátku lehce klesá a teprve u 70 % se ustálí na nějaké trvalejší hodnotě. Nejspíše výrobce sáhnul po kombinaci softwarové a současně i hardwarové regulaci jasu.
Průběh jasu
Monitor dokáže regulovat jas v celku velkém rozsahu od 239 cd/m2 do 81 cd/m2. Díky tomu se nemusíte bát pracovat v noci a hlavně je to předzvěst i nízké spotřeby. To však uvidíme až v dalším testu.
Stabilita jasu
Po zapnutí monitoru trvá zhruba, minutu než se podsvícení ustálí. Poté je téměř konstantní, celkem mě však zarazil fakt, že posledních 10 min jas lehce klesá. Netradičně jsem nechal měřit trošku déle, ale po 20 min se již nic neděje. Jsou to však pouze drobné rozdíly, které okem nepostřehnete.
Podsvícení
Homogenita podsvícení patří k těm lepším. Asi největší zásluhu na tom má úhlopříčka "pouze" 20", se kterou dnes výrobci už umějí celkem solidně pracovat, a rozvést světlo není až takový problém. Více je vidět na následujících grafech.
Je zde také 2D pohled pro lepší orientaci.
V neposlední řadě tu máme tabulku s hodnotami jasu v jednotlivých místech obrazovky.