BenQ XL2410T: parťák do akce?
24.5.2011, Jakub Doležal, recenze
Náruživí FPS hráči vědí, že každá sekunda se počítá a zpomalený obraz z vás dělá bezmocný terč. Vztekání a mlácení klávesnicí o obrazovku by však mohlo být ukončeno monitorem BenQ XL2410T. Ten by měl přinést bleskovou odezvu a mnoho dalších vylepšení.
Kapitoly článku:
Odezva
Monitor BenQ XL2410T je určen především hráčům her, a tak asi nikoho nepřekvapí přítomnost TN panelu. Ten nabízí papírovou odezvu 2 ms GTG, což by mělo bohatě stačit.
Navíc zde máme podporu 3D obrazu a tím pádem obnovovací frekvenci 120 Hz (60 Hz pro každé oko). Tuto vlastnost obrátil BenQ ve prospěch také u odezvy, kde díky více „Herzům“ slibuje plynulý obraz bez ghostingu.
Odezva (profil Standard)
Jdeme měřit reálné odezvy a jako vždy použijeme fotodiodu a osciloskop. TN panel by měl nabídnout velmi rychlou změnou barev, nicméně čas od času se to výrobci "vymkne z rukou" a uvedené papírové hodnoty jsou daleko od těch naměřených.
V dnešní recenzi budeme měřit nejprve odezvu a inputlag v profilu Standard a poté se na chvíli zastavíme u profilu FPS. Důvodem jsou zrychlující funkce, které jsou aktivní právě u herního režimu.
Odezva rise je pro mě v tomto případě mírným zklamáním, neboť po přečtení všech informací na stránkách společnosti BenQ, jsem očekával skutečně rychlý monitor. Na vině jde ze především vysoký "Overshoot", který se objevoval prakticky u všech odstínů.
Hodnoty fall byly již o něco nižší, ale i zde jsem byl často svědkem zvýšeného napětí a tedy "undershootu". Takže jsem znovu naměřil v určitých odstínech vysoké hodnoty, které by spíše ukazovaly na MVA panel.
Celková odezva tedy absolutně neodpovídá původně vychvalovanému superrychlému TN panelu. Zatím nebudu dělat předčasné závěry, nejdříve se podívejme na ostatní výsledky.
Odezva 0-175-0 ukazuje jednu z nepříjemností, kterou BenQ XL2410T trpí. Minule testovaný VW2420H při změně barevného odstínu často „podstřelil“ a zvýšil tak odezvu fall. U monitoru XL2410T se tento neduh přesunul především k hodnotě rise, kde "overshoot" často velmi výrazně navyšoval naměřené hodnoty.
0-175-0, AMA zapnuto, 120 Hz, Rychlý režim vypnutý, 1 dílek = 20 ms
Pro referenční srovnání jsem jako již minule naměřil i hodnotu GTG (50-200-50) a znovu jsem byl svědkem zvýšeného napětí. Odezva rise poskočila na nepěkných 10,8 ms a nabízí se tedy otázka, kde je oněch proklamovaných 2 ms. Za zmínku stojí také „kráter“ u odezvy fall, zkrátka toto se BenQu příliš nepovedlo.
50-200-50, AMA zapnuto, 120 Hz, Rychlý režim vypnutý, 1 dílek = 20 ms
Inputlag
Po nepříliš dobré odezvě v profilu Standard jsem byl velmi zvědavý, jak si povede tento model v inpuptlagu. Prvotní měření přineslo mírné zděšení, neboť signál při prostupu elektronikou nabíral hrozivé hodnoty.
Hodnota 40 ms patří spíše do dob prvních LCD panelů a u dnešních modelů by se snad již neměla objevit. Nicméně i přesto jsem u monitoru XL2410T naměřil vysokých 41,2 ms. Tato hodnota nastala při režimu zobrazení 60 Hz a byl jsem velmi zvědavý, jestli by pomohlo přepnutí na 120 Hz.
Přepnutí se skutečně pozitivně projevilo na zlepšení inputlagu, ale stále to není ono. Herní monitor by měl nabízet bleskové parametry odezvy i inputlagu a nikoliv se takto loudat se zobrazením obrazového signálu.
Odezva (profil FPS)
Již v úvodu jsem zmínil, že měření odezvy bude třeba rozšířit a nyní se dostaneme k jádru problému. Na profil standard totiž nebylo možné zapnout některé funkce, kterými BenQ vylepšuje schopnosti monitoru v rychlosti zobrazení. Netroufám si odhadnout, proč jsou tyto technologie aktivní právě jen v režimu FPS, nicméně pojďme se podívat, zda se přepnutí na jiný profil nějak zásadně projeví na odezvě a inputlagu.
50-200-50, AMA zapnuto, 120 Hz, Rychlý režim zapnutý, 1 dílek = 20 ms/d
Pořád to není ono, odezva rise při změně 50-200-50 dosáhla nepěkných 15 ms. Výrobce se snažil uspíšit odezvu zvýšením napětí a tím pádem rychlejším natočením krystalu, bohužel ve výsledku došlo k přílišnému přetočení.
Kontrola pomocí monitoru ukázala hodnotu 10 ms
Alespoň u inputlagu jsem už dosáhl nízké hodnoty. Z původních 41,2 (29,2) ms jsem se tedy dostal na 8,8 ms. V režimu FPS jsem všechny hodnoty měřil při 120 Hz, abych z monitoru "vymáčkl" to nejlepší. Pojďme se také podívat, zda bude viditelný rozdíl mezi 60 a 120 Hz, nebo nás výrobce jen láká na marketingový trik? Více se dozvíte v následujícím videu.
Sledování videa
Na relativně rychlém TN monitoru není problém sledovat filmy i při frekvenci 60 Hz. Obraz totiž nikdy není tak rychlý, aby bylo viditelnější rozmazání. Pokud však můžete v nastavení Windows vynutit vyšší obnovovací frekvenci, rozhodně tak učiňte.
Hraní her
Podobný poznatek mám i z hraní her. I při 60 Hz je obraz plynulý a hry bez větších obtíží hratelné. Při přepnutí na 120 Hz však přeci jen pocítíte o něco plynulejší pohyby a osobně jsem nakonec nechal zapnuto právě na 120 Hz při všech situacích.
Jednu výtku bych však měl, ale jde spíše o osobní pocit. Při hraní a velmi rychlých pohybech mi obraz přišel v určitých momentech lehce přesvícený. Na vině by mohly být overshooty, které jsem viděl při měření odezvy pomoci osciloskopu. Nejde o nic zásadního, ale pozornější jedince by tento jev mohl rušit.