BenQ XL2420T: pekelný rychlík s 3D
4.6.2012, Pavel Kovač, recenze
BenQ nedávno představil nový monitor s aktivní 3D technologií, který je zaměřen na hráče. Slibuje velmi rychlou odezvu a přidává nadstavbu pro ovládání OSD menu. A odezva? Už teď vám prozradím, že je opravdu pekelně rychlá.
Kapitoly článku:
- Design a konstrukce
- Identifikace panelu, OSD menu a ovládání
- Odezva, inputlag, hry a video
- Pozorovací úhly, jas, kontrast a podsvícení
- Struktura displeje a testy barev
- Interpolace, regulace jasu a spotřeba
- Celkové hodnocení a závěr
Pozorovací úhly
A co pozorovací úhly? Ty jsou první slabinou monitoru. Výrobce chtěl dosáhnout rychlé odezvy, a tak musel chtě nechtě sáhnout po technologii TN. S ní jsou spojené i horší pozorovací úhly. Nic s tím neuděláme a musíme se s tím smířit. Při pohledu zespod jsou barvy výrazně degradovány a v určitém úhlu dokonce dojde k jejich částečné inverzi. Pro pravidelné čtenáře to však není nic překvapivého. Takto se zkrátka monitory s technologií TN chovají už od pradávna.
Kontrast
Měření kontrastu poukázalo ještě jednou na problém s černou barvou. Stejně jako u sledování filmů, tak i reálné měření kontrastu nasvědčuje tomu, že monitor nebude zrovna dvakrát vhodný pro video. Ale proč by také měl? Jde o herní monitor. Průměrný kontrast 617:1 je však pouze 61% oproti udávanému kontrastu, což je docela škoda.
Rozložení kontrastu
V následující tabulce můžeme vidět, jaké je rozložení kontrastu po celé ploše monitoru. Rozdíl mezi minimálním a maximálním kontrastem není nijak velký, a tak si ho vlastně ani v běžném použití nevšimnete.
Slabinou tak tedy zůstává pouze celkově nižší kontrast.
Průběh jasu
Regulace jasu probíhá standardně pomocí regulace LED. Regulace je také prakticky lineární, to je však dnes docela běžná vlastnost. Uvidíme, jak na tom bude samotná frekvence blikání LED. Maximální naměřený jas 223 cd/m2 není až tak špatný. Pokud však kouknete do specifikací, tak zjistíte, že maximální jas je dle BenQ 350 cd/m2. Rozdíl je tedy docela značný, bohužel k horšímu.
Stabilita jasu
Podsvícení je realizováno pomocí LED diod, a tak se nemusíte bát náběhu jasu podsvícení po zapnutí. Jas je ihned po spuštění monitoru maximální.
Podsvícení
Podsvícení asi nikdo nečeká nijak zvlášť kvalitní. 3D graf prozrazuje asi nejvíc. Můžete zde vidět dost výrazný světlejší střed obrazovky a naopak tmavší levou stranu. Naštěstí zde nejsou extra rychlé pády jasu, pád je sice velký, ale postupný. Při hraní her si toho moc nevšimnete. Snad jen, pokud budete hrát a na monitor vám bude svítit slunce, tak na krajích nebude obraz tak dobře prokreslený.