Bitva o mainstream: GeForceFX 5700Ultra vs. Radeon 9600XT
29.12.2003, Martin Štěpánek, recenze
Těmito slovy by se dal charakterizovat souboj dvou největších výrobců ATI a nVidia o vedoucí pozici v mid-range segmentu trhu. O tu soupeří grafické procesory Radeon 9600XT, GeForceFX 5700 a GeForceFX 5700Ultra.
Kapitoly článku:
K testům jsem použil procesor Pentium 4 3,0GHz na 800MHz frekvenci FSB:
Testovalo se pod systémem Microsoft Windows XP Professional CZ Service Pack 1, DirectX 9.0a (4.09.000.0900). AGP režim 4x aktivní, Aperture Size nastavena na 256 MB, základní takt FSB byl 200MHz (800 MHz QDR), frekvence pamětí byly nastaveny na defaultní hodnoty. Desktop měl rozlišení 1024 x 768 ve 32-bitové barevné hloubce, vertikální frekvence obrazu byla 100 Hz.
Testy
Jedná se o starší verzi, která je postavena na DirectX 8.1, pro něj jsou charakteristické pouze Pixel a Vertex Shadery 1.4. Jak se ale ukazuje, pro testování je stále dobrý, především pak v kombinaci s novějším bratříčkem - 3D Markem03.
v 3D Marku 2001SE si nejlépe z testovaných karet vedla GeForceFX 5700Ultra, kterou velmi těsně následoval Radeon 9600XT, rozdíl mezi kartami činí méně než 1%. GeForceFX 5700 pak za touto dvojicí zaostává o 8%. Vhodné je také si všimnout, že karty splnily úkol, jenž jim byl vytyčen a překonávají své předchůdce.
Pokud vás zajímá, jak se vypočítává výsledné skóre, zde je vzorec, který se k tomu používá:
Skóre = Frame-rate Test 1 (Wings of Fury - DirectX 7) x 7.3 +
Zde jsou výsledky velmi podobné těm v 3D Marku 2001SE jen s menšími rozdíly, protože GeForceFX 5700 předběhla GeForceFX 5600Ultra a Radeon 9600XT si vyměnil pozici s GeForceFX 5700Ultra.
Velmi dobrých výsledků dosáhla přetaktovaná karta GeForceFX 5700Ultra. Ta především diky vysokým frekvencím jádra, které tiká na frekvenci o téměř 150MHz vyšší než GeForceFX 5900Ultra poráží i GeForceFX 5900. Rozdíl mezi kartami je v počtu pipelines, který je u 5700Ultra poloviční.
Tato velmi náročná část 3D Marku03 je založena na DirectX 9 a odráží se v ní především výkon pixel shaderů. Pro svoji náročnost tuto část také využívám k rychlému testu stability při přetaktování.
Obě nové GeForceFX dosahují vyšších výsledků než předchůdci. To je dáno především změnami v CineFX, které zrychlily práci s Pixel Shadery. Rozdíl mezi GeForceFX 5600Ultra a 5700Ultra je pěkných 56% (výsledek je dán z části změnami v architektuře, ale také zvýšením frekvence).
GeForceFX 5700Ultra dokonce poráží Radeon 9600XT, rozdíl se s rostoucím rozlišením snižuje. Dobře si vedla i slabší varianta, která zaostala za Ultra "pouze" o 25%, uvážíme-li, že paměti na kartě Ultra běží na frekvenci o 63% vyšší, není toto skóre nijak špatné. Také se ukazuje, že zde velmi záleží na frekvenci jádra a teprve v druhé řadě na frekvenci pamětí.
- základní deska Intel 875PBZ
- procesor Intel Pentium 4 - 3.0 GHz, (jádro Northwood, FSB 800 MHz)
- paměť 2x OCZ Gold 512 MB DDR RAM 433MHz
- disk Western Digital WD1200JB (120 GB, 7200 ot/min, 8 MB cache)
- DVD-ROM Toshiba SD-M1502
- Sound Blaster Live! 5.1
- monitor AOC 7A+
Testovalo se pod systémem Microsoft Windows XP Professional CZ Service Pack 1, DirectX 9.0a (4.09.000.0900). AGP režim 4x aktivní, Aperture Size nastavena na 256 MB, základní takt FSB byl 200MHz (800 MHz QDR), frekvence pamětí byly nastaveny na defaultní hodnoty. Desktop měl rozlišení 1024 x 768 ve 32-bitové barevné hloubce, vertikální frekvence obrazu byla 100 Hz.
Testy
3D Mark 2001SE MadOnion |
Jedná se o starší verzi, která je postavena na DirectX 8.1, pro něj jsou charakteristické pouze Pixel a Vertex Shadery 1.4. Jak se ale ukazuje, pro testování je stále dobrý, především pak v kombinaci s novějším bratříčkem - 3D Markem03.
v 3D Marku 2001SE si nejlépe z testovaných karet vedla GeForceFX 5700Ultra, kterou velmi těsně následoval Radeon 9600XT, rozdíl mezi kartami činí méně než 1%. GeForceFX 5700 pak za touto dvojicí zaostává o 8%. Vhodné je také si všimnout, že karty splnily úkol, jenž jim byl vytyčen a překonávají své předchůdce.
3D Mark03 FutureMark |
Pokud vás zajímá, jak se vypočítává výsledné skóre, zde je vzorec, který se k tomu používá:
Skóre = Frame-rate Test 1 (Wings of Fury - DirectX 7) x 7.3 +
- Frame-rate Test 2 (Battle of ProxyCon - DirectX 8) x 37 +
Frame-rate Test 3 (Troll´s Lair - DirectX 8) x 47,1 +
Frame-rate Test 4 (Mother Nature - DirectX 9) x 38,7
Zde jsou výsledky velmi podobné těm v 3D Marku 2001SE jen s menšími rozdíly, protože GeForceFX 5700 předběhla GeForceFX 5600Ultra a Radeon 9600XT si vyměnil pozici s GeForceFX 5700Ultra.
Velmi dobrých výsledků dosáhla přetaktovaná karta GeForceFX 5700Ultra. Ta především diky vysokým frekvencím jádra, které tiká na frekvenci o téměř 150MHz vyšší než GeForceFX 5900Ultra poráží i GeForceFX 5900. Rozdíl mezi kartami je v počtu pipelines, který je u 5700Ultra poloviční.
3D Mark03 - Mother Nature - 4xFSAA, 8xAF FutureMark |
Tato velmi náročná část 3D Marku03 je založena na DirectX 9 a odráží se v ní především výkon pixel shaderů. Pro svoji náročnost tuto část také využívám k rychlému testu stability při přetaktování.
Obě nové GeForceFX dosahují vyšších výsledků než předchůdci. To je dáno především změnami v CineFX, které zrychlily práci s Pixel Shadery. Rozdíl mezi GeForceFX 5600Ultra a 5700Ultra je pěkných 56% (výsledek je dán z části změnami v architektuře, ale také zvýšením frekvence).
GeForceFX 5700Ultra dokonce poráží Radeon 9600XT, rozdíl se s rostoucím rozlišením snižuje. Dobře si vedla i slabší varianta, která zaostala za Ultra "pouze" o 25%, uvážíme-li, že paměti na kartě Ultra běží na frekvenci o 63% vyšší, není toto skóre nijak špatné. Také se ukazuje, že zde velmi záleží na frekvenci jádra a teprve v druhé řadě na frekvenci pamětí.