Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Boj o PCIe: Radeon X850XT PE vs. GeForce 6800 Ultra

28.1.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Boj o PCIe: Radeon X850XT PE vs. GeForce 6800 Ultra
Od ATi Technologies nám v lednu přišel nejsilnější zástupce portfolia této kanadské společnosti, Radeon X850 XT PE. Tato bestie je první dvouslotovou grafickou kartou ATi a je určena pro novou sběrnici PCI Express. Neváhali jsme a postavili proti nejsilnějšímu Radeonu kartu GeForce 6800 Ultra. Jak souboj dopadl?
Tváří v tvář - Radeon X850XT PE a GeForce 6800U

Ještě před závěrečným vyhodnocením by bylo dobré se podívat, jak si vedou obě grafické karty nasazené proti sobě. Jak jsme si již řekli na předchozích stranách, až na pár výjimek nemá ani jedna z testovaných karet problémy z žádnou hrou v libovolném rozlišení. Ony výjimky tvoří snad jen Far Cry a Doom 3 v nastavení 1600x1200 při 4xFSAA a 8xAF.

Ovšem zajímavé je vzájemné srovnání výsledků, pro které jsem vybral dvě rozlišení - 1600x1200 bez FSAA, AF, což by měl být základ každé grafické karty v současnosti, a 1024x768 se 4xFSAA a 8xAF, kdy je framerate velmi podobný, ale rozdíly mohou být jinde. Procentuální vyjádření v grafech se vztahují k Radeonu X850XT PE.


Graf 33 - Srovnání GPU v 1600x1200 bez FSAA, AF

Zde je jasně vidět, že ATi dominuje v Half-Life 2, zatímco nVidia nemá konkurenci v Doomu 3. Když tyto dva výsledky opomeneme, je situace velmi vyrovnaná a rozdíly se pohybují do 4%. Far Cry je zde částečně omezeno testovací mapou, ale to se změní u následujícího grafu.


Graf 34 - Srovnání GPU v 1024x768 s 4xFSAA a 8xAF

Zde se nám na stranu ATi přiklání ještě výrazněji než Half-Life právě hra Far Cry, ve které získává kanadská společnost přes 16% náskok. Pro GeForce 6800U naopak hovoří Call of Duty včetně dalších her na OpenGL. Celkově je na tom ale Radeon X850 lépe.

Sečteno a podtrženo, GeForce 6800 Ultra je v Doom 3 rychlejší přibližně o 10% a v ostatních OpenGL hrách je na tom také lépe. Rozšířenějšímu Direct3D vládne Radeon X850XT Platinum Edition, který získal na nVidii průměrně 9% ve Far Cry a 13% v Half-Life 2, Unreal Tournament 2004 běžel na ATi asi o procento a půl rychleji.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.