Boj o PCIe: Radeon X850XT PE vs. GeForce 6800 Ultra
28.1.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Od ATi Technologies nám v lednu přišel nejsilnější zástupce portfolia této kanadské společnosti, Radeon X850 XT PE. Tato bestie je první dvouslotovou grafickou kartou ATi a je určena pro novou sběrnici PCI Express. Neváhali jsme a postavili proti nejsilnějšímu Radeonu kartu GeForce 6800 Ultra. Jak souboj dopadl?
Kapitoly článku:
- Boj o PCIe: Radeon X850XT PE vs. GeForce 6800 Ultra
- ATi Radeon X850XT Platinum Edition
- nVidia GeForce 6800 Ultra PCIe
- Syntetické testy - 3DMarky
- Syntetické testy - Fillrate, Pixel a Vertex Shader
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - UT2004, Splinter Cell
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Call of Duty, Wolfenstein ET, Serious Sam SE
- Tváří v tvář - Radeon X850XT PE a GeForce 6800U
- Přetaktování a závěr
Fillrate
Graf 7 - 3DMark03 - Fillrate
Graf 8 - 3DMark05 - Fillrate
Test fillrate, čili test rychlosti vyplňování pixelů (obrazových bodů) na připravený geometrický model, se u obou verzí 3DMarku trochu liší. Když vycházíme z novější, o něco optimalizovanější verze benchmarku, je vidět obrovský výkon obou Radeonů v multitexturingu (náskok až o 1,5 Gpixel/s) daný vyšší frekvencí. Naproti tomu singletexturing je doménou nVidie. GeForce 6800 kvůli svým 12 pipeline zcela propadla.
Pixel shader
Pixel shader je část grafické pipeline, která má za úkol zpracovávat instrukce týkající se pixelů a textur předané kartě z rozhraní Direct3D nebo OpenGL (přes ovladače, samozřejmě). Tento benchmark testuje rychlost, s jakou je naprogramovaný kód vykonáván.
Graf 9 - 3DMark03 - Pixel Shader 2.0
Graf 10 - 3DMark05 - Pixel Shader
V obou testech je lepší GeForce 6800 Ultra, což znamená velmi dobrou optimalizaci pipeline. Ovšem nezanedbatelnou roli zde hraje právě počet renderovacích jednotek, což je vidět na slabém výkonu GeForce 6800.
Vertex shader
Druhou programovatelnou jednotkou grafické karty je vertex shader, jehož hlavním úkolem je manipulovat s geometrií scény (např. pohyb vodní hladiny, pohyb postav). Komplexní test vertex shaderu v 3DMarku05 vypadá např. tak, že před sebou vidíte pohybující se trávník, jehož stébla se pohupují naprosto nezávisle.
Graf 11 - 3DMark03 - Vertex Shader
Graf 12 - 3DMark05 - Vertex Shader
Zde pro změnu hraje prim společnost ATi a dokonce obě grafické karty se dostaly před GeForce 6800 Ultra. Zde to bude opět dáno vyšší taktovací frekvencí jádra, díky které zvládají Radeony transformovat větší počet polygonů každou sekundu. Pozn.: V grafu 3DMarku05 znamená vyšší hodnota "simple" test a nižší pak "complex".
Graf 7 - 3DMark03 - Fillrate
Graf 8 - 3DMark05 - Fillrate
Test fillrate, čili test rychlosti vyplňování pixelů (obrazových bodů) na připravený geometrický model, se u obou verzí 3DMarku trochu liší. Když vycházíme z novější, o něco optimalizovanější verze benchmarku, je vidět obrovský výkon obou Radeonů v multitexturingu (náskok až o 1,5 Gpixel/s) daný vyšší frekvencí. Naproti tomu singletexturing je doménou nVidie. GeForce 6800 kvůli svým 12 pipeline zcela propadla.
Pixel shader
Pixel shader je část grafické pipeline, která má za úkol zpracovávat instrukce týkající se pixelů a textur předané kartě z rozhraní Direct3D nebo OpenGL (přes ovladače, samozřejmě). Tento benchmark testuje rychlost, s jakou je naprogramovaný kód vykonáván.
Graf 9 - 3DMark03 - Pixel Shader 2.0
Graf 10 - 3DMark05 - Pixel Shader
V obou testech je lepší GeForce 6800 Ultra, což znamená velmi dobrou optimalizaci pipeline. Ovšem nezanedbatelnou roli zde hraje právě počet renderovacích jednotek, což je vidět na slabém výkonu GeForce 6800.
Vertex shader
Druhou programovatelnou jednotkou grafické karty je vertex shader, jehož hlavním úkolem je manipulovat s geometrií scény (např. pohyb vodní hladiny, pohyb postav). Komplexní test vertex shaderu v 3DMarku05 vypadá např. tak, že před sebou vidíte pohybující se trávník, jehož stébla se pohupují naprosto nezávisle.
Graf 11 - 3DMark03 - Vertex Shader
Graf 12 - 3DMark05 - Vertex Shader
Zde pro změnu hraje prim společnost ATi a dokonce obě grafické karty se dostaly před GeForce 6800 Ultra. Zde to bude opět dáno vyšší taktovací frekvencí jádra, díky které zvládají Radeony transformovat větší počet polygonů každou sekundu. Pozn.: V grafu 3DMarku05 znamená vyšší hodnota "simple" test a nižší pak "complex".