Catalyst 8.12 - tichá voda břehy mele
17.12.2008, Petr Štefek, recenze
Catalyst 8.12 má podle všeho přinést znatelný nárůst výkonů pro současnou řadu Radeonů HD4800. Relativně tiché uvedení nových ovladačů ovšem ničemu podobnému nenasvědčovalo. AMD opět dokázalo, že jejich "markeťáci" požívají dovolené, nebo jednoduše spí.
Kapitoly článku:
- Catalyst 8.12 - tichá voda břehy mele
- Testovací sestava a testy
- Call of Duty 5: World at War
- Crysis Warhead
- Farcry 2
- Fallout 3
- Left 4 Dead
- S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky
- Závěr
AMD má v případě série Radeon HD 4800 v rukou opravdu dobrý hardware, jenž více než dobře konkuruje produktům z dílen Nvidie. Nebývalý zájem spotřebitelů o grafické karty Radeon HD 4850 a Radeon HD 4870 korunuje AMD také intenzivním vývojem na straně ovladačů Catalyst, které již dávno nejsou Achillovou patou hardware pod značkou ATi. V AMD tvrdě zapracovali a počátkem prosince vypustili do světa poslední verzi Catalystů ve verzi 8.12. Společnost dopředu neavizovala "markantní" nárůst výkonu v nejnovějších hrách, což je vzhledem k Nvidii a jejímu uvedení vynikající GeForce GTX 260 216 a zbrusu nové "big bang" série ovladačů ForceWare 180 přinejmenším zarážející.
V dokumentaci (release notes) najdete následující proklamovaná výkonnostní vylepšení:
Změn ve výkonu by tedy mělo být požehnaně. Pro náš test jsem zvolil Radeon HD 4870 s 1 GB paměti, který je typickým zástupcem nových karet, jelikož vetšina hráčů sáhla po produktech Radeon HD 4850 a Radeon HD 4870. Oba Radeony jsou vybaveny grafickým jádrem RV770 s 800 výpočetními jednotkami a podporou DirectX 10.1. Pro porovnání jsou v grafech a tabulce starší ovladače Catalyst 8.11 a Catalyst 8.10.
V dokumentaci (release notes) najdete následující proklamovaná výkonnostní vylepšení:
- Call of Duty 5: World at War (DirectX 9): nárůst až 21 % pro samostatné a CrossFire Radeony série HD 48xx
- Crysis (DirectX 10): nárůst až 25 % pro samostatné a CrossFire Radeony série HD 4xxx
- Crysis Warhead (DirectX 10): nárůst až 13 % pro samostatné Radeony HD 4xxx a 16 % nárůst pro systémy CrossFire
- Devil May Cry 4 (DirectX 10): nárůst až 6 % pro samostatné a CrossFire Radeony série HD 38xx a HD 4xxx
- Fallout 3: nárůst až 15 % pro samostatné grafické karty Radeon HD 4xxx
- Far Cry 2 (DirectX 10): nárůst až 10 % pro samostatné Radeony série HD 38xx/HD 4xxx a až 57 % pro CrossFire systémy
- F.E.A.R. (DirectX 9): nárůst až 6 % pro samostatné a CrossFire systémy s kartami Radeon HD 4870 a HD 4870 X2
- Hellgate London (DirectX 10): nárůst až 6 % pro samostatné Radeony HD 4xxx a až 10 % pro CrossFire systémy
- Left 4 Dead (DirectX 9): nárůst až 10 % pro samostatné Radeony HD 48xx a až 5 % pro CrossFire systémy
- Lost Planet: Colonies (DirectX 10): nárůst až 10 % pro samostatné Radeony série HD 4xxx a HD 38xx a CrossFire systémy
- Prey (Open GL): nárůst až 15 % pro CrossFire systémy série HD 4xxx s 1 GB paměti a také Radeony HD 46xx a HD 45xx
- S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky: nárůst až 10 % pro CrossFire systémy série Radeon HD 4xxx a HD 38xx
- Unreal Tournament 3 (DirectX 9): nárůst až 18 % pro samostatné Radeony série HD 4xxx a až 15 % pro CrossFire systémy (především v případě vyhlazování)
Změn ve výkonu by tedy mělo být požehnaně. Pro náš test jsem zvolil Radeon HD 4870 s 1 GB paměti, který je typickým zástupcem nových karet, jelikož vetšina hráčů sáhla po produktech Radeon HD 4850 a Radeon HD 4870. Oba Radeony jsou vybaveny grafickým jádrem RV770 s 800 výpočetními jednotkami a podporou DirectX 10.1. Pro porovnání jsou v grafech a tabulce starší ovladače Catalyst 8.11 a Catalyst 8.10.