Creative Blaster TNT
Firma Creative Labs přidává k TNT Blaster plnou verzi Forsaken, velmi kvalitní manuál a CD s ovladači, které obsahuje i některé další programy (např. Internet Explorer 4). Pro udržení přijatelné teploty je karta vybavena velkým chladičem. Instalace PCI i AGP verze TNT Blaster je bezproblémová, přičemž AGP verze pracuje i s čipsetem VIA MVP3 (na rozdíl od některých jiných TNT karet).
Výkon ve 2D oblasti je vynikající, obraz je ostrý a jasný, i při vyšších rozlišeních a v pravých barvách je čip TNT velmi rychlý, dokonce rychlejší než Matrox G200. Maximální dosažitelné rozlišení je 1920x1200, což je dost dobré i pro velké (21") monitory. Ve srovnání s Riva 128 (předchůdce TNT) je znatelné výrazné zlepšení kvality obrazu a možnost nastavení vyšších rozlišení (až 1600x1200 v 3D). Kvalita obrazu je dokonce srovnatelná s Matrox G200 (grafické čipy Matrox jsou proslulé svým kvalitním obrazem).
Pro posouzení výkonnosti grafické karty jsou nejdůležitější výsledky benchmarkových testů. Na K6-2 Central testovali výkon TNT ve srovnání s Voodoo 2. K testům byl použit počítač se základní deskou Photon 100HC, 128 MB PC100 SDRAM paměti, Voodoo 2 karta měla 8MB paměti. Výsledky (při použití procesoru K6-2 350MHz, použity byly i pomalejší procesory) dosažené PCI verzí Blaster TNT jsou shrnuty v tabulce:
Quake II (demo1.dmo) | Final Reality | Turok | ||||
640x480 | 800x600 | 1024x768 | 640x480 | 800x600 | ||
Voodoo 2 | 44,4 | 41,1 | - | 3,40 | 70,1 | 70,7 |
Blaster TNT | 33,7 | 35,1 | 33,1 | 3,91 | 76,2 | 65,9 |
Výkon v OpenGL není přece jen tak dobrý, ovšem při zvýšení rozlišení dochází jen k malému poklesu, takže při 1600x1200 dosahuje Blaster TNT 23,8 fps s procesorem K6-2 300MHz (rozlišení 1600x1200 je daleko za hranicí možností Voodoo 2 karet). V Direct3D (Final Reality a Turok) je však Riva TNT opravdu vynikající.
Zajímavé je také srovnání AGP a PCI verze Creative Blaster TNT. Dalo by se očekávat, že ve hrách využívajících AGP textury (zatím jich však není mnoho) bude mít AGP verze navrch, avšak rozdíl nebyl prakticky žádný. Pro otestování AGP výkonu byl tedy použit benchmarkový program Final Reality (s K6-2 300MHz) s následujícími výsledky:
Riva 128 AGP - 41,0
Riva TNT PCI - 84,6
Riva TNT AGP - 156,9
Podle očekávání je v testu zaměřeném na AGP textury PCI verze znatelně slabší, zajímavý však je nízký výsledek Riva 128, což ukazuje na výrazné vylepšení čipu TNT. Firma Intel se nás neustále snaží přesvědčit, že doba AGP teprve přijde (hry s velkými texturami podporující AGP), ovšem prozatím těží AGP pouze z větší datové šířky sběrnice, a to je málo.
I když je frekvence TNT čipu implicitně nastavena na 90MHz, je možné ji v ovládacích panelech zvýšit (případně pomocí nejnovější verze PowerStrip), avšak je nutné zajistit dostatečné chlazení (např. přidáním větráčku na pasivní chladič), jinak by mohlo dojít k přehřátí a zničení čipu. Při frekvenci čipu 110MHz a pamětí 120MHz dosahuje Blaster TNT úctyhodných 32,8fps při rozlišení 1600x1200 v Quake II, což je o 37% více, než při původní 90MHz frekvenci. Creative Blaster TNT je rozhodně vynikající grafická karta s výborným výkonem v Direct3D a kvalitním obrazem. Výkon při přetaktování je velkým příslibem do budoucna, kdy by měl TNT pracovat na 125MHz.
Podle K6-2 Central