Creative Live! Cam Optia AF - hi-end na dosah
14.6.2007, Jan Vítek, recenze
V dnešní recenzi se podíváme na nejnovější webovou kamerku z nabídky firmy Creative Labs. Jedná se o Live! Cam Optia AF, jež vyniká vysokým nativním rozlišením 2 megapixely, automatickým zaostřováním a širokou softwarovou výbavou. Důležité však je, jak dokáže své vlastnosti využít v praxi.
Kapitoly článku:
- Creative Live! Cam Optia AF - hi-end na dosah
- Softwarová výbava
- Nastavení kamery a obrazové testy
- Závěrečné hodnocení
Nastavení kamery
Nastavení Live! Cam Optia AF je možné ve třech klasických oknech, v nichž si můžete zvolit snad vše potřebné. Jako první je zde záložka Device Settings, která se zabývá hlavně samotným snímáním kamery a nastavením záležitostí jako jas, kontrast, odstínu, ostrosti, atd. Zvolit si můžete i podání barev mezi přirozeným a více barevným. V podstatě se jedná o nastavení saturace, i když úplné stáhnutí jezdce směrem doleva nestáhne barvy úplně. Zde doporučuji nechat vše na automatickém, respektive výchozím nastavení, protože to si kamera dokáže zvolit sama docela dobře.
Další záložka Advanced Settings již přinese klasické možnosti, které ani nepotřebují komentář.
Nakonec je zde diskutabilní volba zapnutí sledování obličeje. Při něm kamera používá digitálního zoomu a posouvání obrazu pro přiblížení vašeho obličeje. Jenomže ve výsledku to vypadá asi tak, jako kdyby si s kamerou hrálo malé děcko - obraz se sice správně snaží přiblížit část obrazu, kde se nachází obličej, ale výsledek je nevalný a navíc kamera při tom neustále přeostřuje. Nakonec si můžete také zvolit PIP funkci, která ve zvoleném rohu ukáže normální obraz bez funkce sledování obličeje.
Obrazové testy
Nejdříve se podíváme, jak kamera dokázala zachytit naše obvyklé testovací obrazce, které byly vytisknuty na fotografický papír formátu A5. Dále se však podíváme, jak si kamerka poradí se zachycením venkovní scenérie a také její schopnosti snímat v interiéru. Creative Live! Cam Optia AF jsem nainstaloval na počítač se systémem Windows XP SP2 v následující konfiguraci:
- Základní deska Gigabyte 965P-DS3P rev. 3.3
- CPU Intel Core 2 Duo E4300 Allendale + Noctua NH-U12 + NF-S12-800
- RAM 2x 1024 MB DDR2-800 GeIL GX22GB6400UDC
- HDD Samsung HD321KJ + Western Digital WD2500KJ
- Zdroj Enermax Liberty 400W AWT
Dříve si také uvedeme pár slov o praktickém užití. Do této chvíle jsem neměl zrovna rád automatické ostření u webových kamer z toho hlediska, že kamery s touto funkcí zaostřovaly až na delší vzdálenost. To se zde nepotvrdilo a už od nějakých 10 cm bylo vše v pořádku. Jenomže přetrval jiný problém se samotným ostřením, kde kamera občas neustále přeostřovala a hledala ohnisko. V jiných případech jsem však musel delší dobu čekat, než se uráčila přeostřit na patřičnou vzdálenost a kolikrát nepomáhalo ani její přibližování a oddalování od předmětu (či naopak). Ani teď mě tedy automatické ostření nepřesvědčilo a vzhledem k tomu, že pozice kamery bude stejně pořád víceméně stejná, jako i její zaostření, tak tato funkce není žádná výhra a spíše přinese problémy tím, jak neostří, nebo naopak neustále přeostřuje, když se objekty před ní pohybují (i když se nepřibližují ani neoddalují).
Dále je zde další věc, na niž je třeba upozornit. Kamera sice vyniká nativním rozlišením 1600 x 1200, což znamená, že při něm dokáže nahrávat video, ale to je omezeno maximálním framerate 5 FPS. Při 1280 x 960 je to již 7,5 FPS a při 800 x 600 už plných 30 FPS. I když tedy máte dobré světlo, pak je 1600 x 1200 použitelné leda pro pořizování statických snímků a to se ještě objekt nemůže nijak hýbat.
Testovací obrazce
První obrazec - milimetrový papír - kamera zachytila na jedničku. Linky jsou jasně viditelné a nikde nevidíme žádnou nepatřičnou barvu, snad jen ve středu je náznak přechodu do červené. Zatím to je bezpečně nejlepší výsledek, jaký jsem měl možnost u webové kamery vidět. Ostatní kamery sice mohly zachytit podobně ostré linky, ale jejich obraz pak byl buď příliš soudkovitý, nebo nebyl vlivem nekvalitní optiky ostrý po celé ploše.
I snímek koláže ukazuje kvality této kamery. Barvy jsou vyvážené, živé a celkově sejmutý obraz patří mezi to nejlepší, čeho můžeme s webovou kamerou dosáhnout. Můžeme se tedy těšit na praktické testy, kde snad Live! Cam Optia AF dokáže své kvality zužitkovat.
Přechod jednotlivých barevných složek předchozí výsledek potvrzuje. Některé kamery byly schopné zachytit v podstatě jen červenou a modrou barvu a ostatní složky byly v podstatě desaturované. Zde se ukazuje zelená i žlutá ve velmi dobrém světle. Uvidíme na dalším obrazci, jak si kamera poradí s jemnějšími přechody.
K podání barev zde také nemám téměř co vytknout, i když je vidět, že v tomto případě již přechody nejsou tak čisté a je zde znát menší rozsah barev. Jenže netestujeme zařízení, u kterého taková vlastnost hraje roli.
A nakonec tu máme černobílý přechod, který je čistý a bez znatelnějšího proužkování. Celkově se tedy kamerka v syntetických testech předvedla velmi dobře a my se můžeme vrhnout na praktičtější testy.
Exteriér
Nyní se již podíváme, jak kamera dokázala zachytit venkovní scénu. Po rozkliknutí se ukáže originální fotografie v rozlišení 1600 x 1200, kterou bych vzhledem k použité optice a určení kamery označil za velmi zdařilou. Horní fotografie je však pořízena v rozlišení 640 x 480 a je vidět, že je již podstatně méně ostrá a to ne kvůli špatnému zaostření kamery. Prostě a jednoduše, v rozlišeních 1600 x 1200 a 1280 x 960 je obraz ostrý, ale obnovovací frekvence velmi malá. Naopak při nižších rozlišeních můžeme dosáhnout sice až 30 FPS, ale obraz má nevyhlazené hrany.
Interiér
Zde je již obraz zachycený v dobře osvětleném interiéru a jde již o upravenou fotografii z nativního rozlišení kamery, takže můžete vidět, že je již i takto velmi ostrý. Co se týče jeho kvality z hlediska barev a intenzity osvětlení, tak mezi rozlišením 1600 x 1200 a 640 x 480 jsem nenašel rozdíl.
Druhý snímek byl pořízen v umělém osvětlení pomocí normální reflektorové žárovky (+ do pokoje dopadalo něco málo denního světla). Obraz se automaticky přepnul do módu, kdy s obnovovací frekvence snížila na minimum (5 FPS), jinak bychom dostali tmavou a nepoužitelnou fotografii. Je jasně vidět, že hloubka je ta tam a kamera měla při nízkém osvětlení i problémy s ostřením, což je normální. Barvy však až na zrnitost nijak výrazně neutrpěly, takže je zde vše v pořádku.
Video
Nakonec se podíváme na dvě videa, která ukazují, jaký dostanete při dostatečném a nízkém osvětlení. Zde je nejen dobře vidět snížená obnovovací frekvence, ale také způsob ostření. Povšimněte si, že v nízkém světle ostření trvá déle a také toho, jak se kamera snaží přepnout do vyšších FPS. Avšak pak se ihned vrátí do původního nastavení, protože v obrazu nelze rozeznat téměř nic.
- Video WMV 352 x 288 - 30 FPS - dostatečné osvětlení
- Video WMV 352 x 288 - 5 FPS - nízké osvětlení