Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
14.6.2007, Jan Vítek, recenze
V dnešní recenzi se podíváme na nejnovější webovou kamerku z nabídky firmy Creative Labs. Jedná se o Live! Cam Optia AF, jež vyniká vysokým nativním rozlišením 2 megapixely, automatickým zaostřováním a širokou softwarovou výbavou. Důležité však je, jak dokáže své vlastnosti využít v praxi.
jirka dekuji za odpoved | 27.3.200816:57
Dobry den jen bych se chtel zeptat jaka z z techto kamer je lepsi
Lifecam VX­-6000
Creative Live! Cam Optia AF
Dekuji
Odpovědět0  0
a1 | 14.6.200713:00
funguje pod linuxem ?
Odpovědět0  0
Limoto (6) | 14.6.200714:15
podle tohoto si myslím, že by fungovat mohla ­- http:­/­/linux­-uvc.berlios.de/
Odpovědět0  0
MichalG | 14.6.20079:52
Pekna recenze, ale presto si neodpustim jednu pripominku. Autor zrejme moc kameram a zpracovani obrazu moc nerozumi, kdyz tvrdi ze 5 fps pri 1600x1200 je malo. Dovede si predstavit ten datovy tok pri takovem rozliseni? Jeste nedavno jste za prumyslovou kameru s temito parametry dali 50­-200 tisic korun ­(sam jsem jednu kupoval­). Krome toho je pro USB nemozne prenaset nekomprimovany obraz s vyssim FPS. 1600x1200x5fpsx24bit = cca 230 Mbps. Na vyssi snimkovani se uz vetsinou pouzivaji lepsi sbernice. Mimimalne FireWire 800 nebo CameraLink. Ano, kamera by mohla delat kompresi v realnem case a posilat komprimovana data. V tom pripade ale potrebuje hodne vykonny cip pro kompresi obrazu, ale vzhledem k cene a doporucene konfiguraci PC tomu neverim.
Odpovědět0  0
Zenon | 14.6.200711:56
Souhlas.

Ještě bych podotknul k tomu ostření. Kamera má předpokládám pevnou clonu, nastavenou tak, aby bylo možné snímat ve velkém rozsahu osvětlení. Což znamená, že clona bude více ­"otevřená­" To sebou nese nižší hloubku ostrosti. Pokud člověk sedí blízko, lehce se dostane při aktuálním zaostření mimo rozsah zaostření a kamera musí přeostřit. S větší vzdáleností je hloubka ostrosti větší a kamera nemusí tolik přeostřovat. Další souvislost může být s technologií ostření. Zde bude pasivní. To znamená že se měří kontrast v obraze. A na něj může mít vliv méně kvalitní optika, tvrzený plast. Řešení je použít manuální ostření přes ovladač kamery.
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 14.6.200713:19
S ostrenim byl jeste ten problem, ze kamera obcas odmitala vubec zaostrit a nechavala obraz rozostren. Co se tyce optiky, tak o te se vyrobce zminuje jen okrajove a nerika, jestli je sklenena, nebo plastova, ale podle obrazu predpokladam, ze je kvalitni sklenena.


Kazdopadne ale plati to, co jsem napsal uz v recenzi. Kdyz si kupuju nejaky produkt, tak predpokladam, ze bude fungovat a nejake omluvy a reseni s manualnim ostrenim pres ovladac kamery jsou zcela mimo. Kdyz to nefunguje stoprocentne, tak daleko radsi ocenim manualni ostreni a nebudu se honit za radoby pohodlnym resenim, ktere v dusledku misto pohodli prinese akorat problemy.
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 14.6.200713:07
Nevim, jestli to je otazka toho, jestli kameram rozumim, ci ne. Posuzuji to z pohledu uzivatele, ktery se dozvi, ze kamera ma 2 Mpix a predpoklada, ze ty budou take vyuzitelne. Je mi naprosto jasne, ze pri takovem rozliseni uz rozhrani nemusi stihat, ale to me jako uzivatele produktu nemusi vubec zajimat. Me zajima to, jestli ma kamera co nabidnout a z otestovani produktu mam pocit, ze ono rozliseni nemuze byt rozumne vyuzito. To je cele a dost dobre nechapu, proc me napadate ze to, ze jsem poukazal na tyto nedostatky. Mel jsem je snad opomenout, nebo jak jsem se mel podle vas zachovat?
Odpovědět0  0
Zenon | 14.6.200714:33
Výrobce uvádí 2Mpix senzor, nikoliv 2Mpix video. Chápete ten rozdíl? Navíc to upřesňuje ve specifikaci. 5fps při maximálním rozlišení není video. Kamera tedy dělá to co výrobce píše. Co je tedy špatně?
Opravdu věříte, že kamera za 2500 bude mít skleněnou optiku? Kdo by takovou malou čočku brousil? A proč? Levnější je ji vylisovat. A od takové pidiotiky nemůžete čekat zázraky.
Moje Š120L má tachometr do 180km­/h. Nejsem ale tak naivní, abych věřil, že ten křáp za 5000 kaček tolik vytáhne.
Nezastávám se kamery, nenadávám autorovi, ale chtělo by to střízlivější přístup ;)
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 14.6.200715:07
Zkuste se na ty oficialni specifikace nejdrive podivat, nez neco zacnete psat. Zadne FPS vyrobce u konkretniho rozliseni neuvadi, uvadi pouze: ­"Highest Video Resolution: 1600 x 1200­" a v jine zalozce o teto kamere ­"full motion 30fps digital video streams and top quality images with High Speed USB 2.0 throughput­". Onech 5 FPS pri nativnim rozliseni jsem si musel zjistit az z praktickych zkusenosti. Nikde tedy nejsou uvedeny FPS pri tom a tom rozliseni a Creative tedy ­"taktne­" mlci. A porad nechapu vasi averzi k mnou zverejnenemu faktu, ze kamera pri vyssich rozlisenich dosahuje malych FPS.

K vasi pripomince o sklenene optice ­- drive recenzovana Logitech QuickCam Deluxe for Notebooks sklenenou optiku ma a to stoji jeste o neco mene, i kdyz ma mensi nativni rozliseni. Tak nevidim duvod, proc by i tato nemohla sklenenou optiku mit.
Odpovědět0  0
Zenon | 14.6.200716:11
Nemám problém s tím, že kamera má 5fps. Naopak mi to vůbec nevadí a chápu to. Když ale v tabulce se specifikací napíšete 5fps při 1600x1200 a pak se tomu divíte ... Není lepší ve specifikaci uvést co píše výrobce a pak to testováním rozporovat?
QuickCam® for Notebooks Deluxe, kterou jste recenzovali skleněnou optiku nemá. To má QuickCam® Deluxe for Notebooks, na fotkách kamery ten rozdíl v objektivech poznáte. Tato má opravdu skleněný a opravdu objektiv.
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 14.6.200716:28
Tak ted uz si ze mne snad delate legraci, ne? Opravdu je tak tezke pochopit, ze k tem 5 FPS pri 1600 x 1200 jsem dosel az po otestovani kamery a nikde jsem se o tom predem docist nemohl? A jak jsem asi mohl uvest specifikace, o nichz se vyrobce nezminuje? Nebo me chcete jeste davat za vinu, ze jsem se opovazil dat do tabulky mnou zjistene vlastnoti.

A recenzovali jsme Logitech QuickCam Deluxe for Notebooks, o niz v predchozim prispevku jasne pisu, tak mi nepodsouvejte neco jineho. Pokud si nedokazete najit, tak zde mate odkaz> https:­/­/www.svethardware.cz­/art_doc­-A6EB0866B25CE35DC12572E2004CE130.html

Odpovědět0  0
Zenon | 14.6.200717:18
Ano, celou dobu si dělám legraci. Nudím se v práci a tak lozím po internetu a dělám si legraci z recenzentů. Jsem úplný trotl a vy jste neomylný Jan Vítek, vždycky všechno napíšete správně. Děkuji, že jste mi ukázal správný směr.
Když jste k parametru 5fps došel až během testu, proč ho píšete na začátku ve specifikaci? Pak se nad ním rozčilujete, že je to na houby.
Vyhledávač na shw mi vyplivl tuto QuickCam https:­/­/www.svethardware.cz­/art_doc­-6DE13B74909CA7F0C12570CA00744651.html?lotus=1&Highlight=0,Qu­ickCam
Máte pravdu, recenzovali jste i tu se skleněnou optikou. Pak by jste ale mohl poznat, že Creative skleněnou nemá a nepsal by jste ­"Tak nevidim duvod, proc by i tato nemohla sklenenou optiku mit.­" Nemohla, protože ji tam nedali.
Končím, jdu dom. Nebudu se tady hádat s Ugo Ješitou. Nebyl to účel. Pokud Vám to vadí, už do diskuze psát nebudu. Co vím si nechám pro sebe.
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (284) | 14.6.200721:16
Nezbývá mi než se zastat Honzy Vítka. Promiňte, ale Vaše příspěvky jsou vzorem demagogie a mediální manipulace, přičemž na jeho recenzi shledávám skutečně jen velmi málo ­"nestřízlivých­" věcí. Hmm, shoduji se s gro, nezvyklé ;­-­)
Odpovědět0  0
Petr Siroky | 3.1.201114:56
Děkuji za vysvětlení pane Vítku ­-ze strany creative jde o klamavou reklamu. Kameru mám a celou dobu jsem si myslel, že já jsem neschopnej nastavit 30fps....Kdyby to tam napsali ­- kdo by pak ale kameru kupoval, že?
Odpovědět0  0
gro_ | 14.6.200715:09
Mě přijde střízlivej až dost, recenze přesně říká co z toho apárátu dostanu, co je špatně ? Možná že není přiložena ukázka videa v těch vyšších rozlišeních aby bylo vše názorně.

A že je to nebo není kříp za pár kaček, to má znamenat co ? vím o kamerách který mají max rozlišení daleko nižší a jsou dražší což názorně ukazuje že i po krámu za pár kaček můžu požadovat lepší výkon, no proč ne video v 1600x1200 vkoukatelným FPS ? když je to stejně jen otázka lepšího enkodovacího bloku v čipu kamery ­(tadyhle ty levný kamery jsou všechno jednočipáče­) který se dělá zároveň s čipem kamery ­-> náklady navíc = 0.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.