Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
16.12.2020, Jan Vítek, recenze
Titul Cyberpunk 2077 si z hlediska technického zpracování zaslouží označení next-gen hry, což s sebou ale nese i vysoké nároky na hardware. My se dnes zaměříme právě na technické zpracování a na to, co můžeme vidět díky moderní kartě.
ElectricKota (29) | 14.1.20218:04
Doporučuji spíše rozbor DigitalFoundry, jdou hodně do hloubky a vysvětlují i to co zde autor nebyl schopen rozklíčovat
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=6bqA8F6B6NQ
Odpovědět0  0
Survivor (52) | 18.12.202019:44
V článku se neustále mluví o tom, že se vyplatí vypnout Globální osvícení. Jako já to prostě nemůžu najít. Můžete mi to někdo objasnit. Mám RTX 3080. Díky

ad 1: teď koukám, že párkrát je tam napsáno Globální osvětlení. Bohužel ani to není k nalezení :­(
ad 2: Nejmenuje se to náhodou: Nasvícení s Ray Tracingem?
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 18.12.202021:08
Ray Traced Lighting, v češtině by to mohlo být zmíněné Nasvícení s Ray Tracingem, prostě poslední volba voleb ray tracingu.
Odpovědět1  0
Survivor (52) | 19.12.20208:07
Děkuju
Odpovědět0  0
ToKrCZ (25) | 16.12.202014:33
Screeny v případě RTX vážně nedělají této technologii dobrou službu, síla RTX se naplno projevuje při pohybu prostředím, kdy celá scéna působí velmi ­"realisticky­" ­(avšak stále pochopitelně s notnou dávkou umělecké stylizace­) a důsledkem je min. v mém případě silné ponoření do dění ­(immersion­).

Osobně jsem byl také velmi skeptický vzhledem k nepřesvědčivým screenshotům, ale vidět to naživo mě přesvědčilo, že má význam to do her dávat. Jednoduše řečeno, scénu to vylepšuje znatelně, hlavně hra světel a stínu vypadá o dost ­"šťavnatěji­" chcete­-li. Dá se bez toho žít? Zcela jistě, stejně jako můžete žít bez antialiasingu a anizotropního filtrování. Znám spoustu lidí, kteří AA ve hrách vypínají, protože ho zkrátka ­"nevidí­" ­/ mají jemný rastr monitoru a RTX je principielně to samé.

Já osobně třeba nevnímám input lag, přesto neshazuji snahy výrobců jej různými způsoby minimalizovat, posouvá to hraní kupředu. RTX je ze stejného těsta a jsem osobně rád za to, že si jej mohu na své RTX 3080 vychutnat s dobrými FPS a na HDR monitoru, který také udělá s atmosférou doslova divy.

Kdo chce vidí, kdo nechce neuvidí. Situaci nepomáhá fakt, že nyní je RTX v CP2077 nVidia exclusive, což hlavně v českých luzích a hájích je pro spoustu rudokožců doslova faulem na červenou. Hřebíčkem do rakve je pak faktická nedostupnost HW, který by dokázal CP2077 rozhýbat se zapnutým RTX v plné palbě. Za mě je rozumné minimum pro 60FPS gaming RTX 3080, což optimální určitě není. Snad se to brzy změní a i AMD­-fans budou moci na vlastní oči vidět o čem ta technologie doopravdy je.

Na druhou stranu, historicky jsme tady měli mnohem větší zabijáky HW v podobě Crysis či Far Cry 2. Na high­-endu si CP2077 zahrajete opravdu královsky a jsem za to osobně rád. Hra je vynikající, sám za sebe jsem se setkal s minimem grafických bugů, herních jsem si doposud nevšiml žádných. Ano, na konzolích je to očividný průser, ale já konzole nepoužívám. Po zkušenosti s Witcherem 3 vím, že CPR z toho vybrousí diamant, který s námi bude žít mnoho následujících let. A to říkám jako hráč, který se chystá na čtvrtý průchod W3 poté, co jej zupgradují do next­-gen verze :­-­) Malokterá hra vydrží tak dlouho bavit a za to patří CPR velký palec hore. CP2077 neměl optimální start, ale během několika měsíců se situace otočí a tipuji, že to bude hra desetiletí, mám za sebou asi 20h ­(hraji pomalu, vychutnávám si prolézání všeho co prolézt jde­) a ten potenciál je z toho cítit na míle daleko.
Odpovědět0  0
ToKrCZ (25) | 16.12.202014:44
Beru zpět point o královském hraní na high­-endu, v 4K samozřejmě dneska není HW, který by to zvládnul se ctí bez DLSS. Nicméně pokud máte jako já 1440p, situace je poměrně pozitivní, pokud vám stačí 60 FPS.
Odpovědět0  0
danno (337) | 16.12.202013:34
Stále teda čakáme na hru, ktorá vďaka RT zreteľne posunie vizuál nad úroveň dnešnej špičkovej rasterizácie. To myslím bude hroziť až asi tak pri 50­-100 násobne vyššom výkone v RT aký majú dnešné GPU.
Odpovědět5  5
Hnizdo (450) | 16.12.202011:15
Zkoumani pres screeny je zbytecne. Staci si ve hre RT zapnout a vypnout. Bez RT je hra najednou plocha, plastova a bez atmosfery ­- jak se vyjadril jeden recenzent ­- jako vsechny hry do teto doby bez RT. Kdo to jednou zapnul, uz se zpatky vratit nechce.
Jinak, kvalitni HDR monitor­/TV je ve hre tez obrovskou vyhodou.
Odpovědět7  11
wendak (460) | 16.12.202015:30
Jo, a proto to všichni moji známí vypínají. Hnízdo ­(PR Nevidie­) zase perlí...
Odpovědět8  7
Hnizdo (450) | 17.12.202014:43
Tak tvoji znami jako PR AMD tromboza, kochrenek, bezznoha a spol urcite :­) Moji znami si to vychutnavaji.
Odpovědět5  2
Hnizdo (450) | 17.12.202019:35
Jen na okraj takova anketka ve foru CB

https:­/­/imgur.com­/a­/VUlK5TR
Odpovědět0  1
mareknr (270) | 19.12.202022:09
Pri Radeonoch to chapem. U NV grafik vypinanie RT nema zmysel, kedze si stratene FPS dozenu cez DLSS. Jedinu vynimku tvoria hry s DLSS 1.x, ten by som si tiez nezapol.
Odpovědět0  0
madpavel (376) | 16.12.202015:48
RT souhlas, ale HDR je ve hře špatně udělané a je lepší to hrát bez toho.
Odpovědět1  3
Hnizdo (450) | 17.12.202014:46
Hele nevim. Mam 1000 nit monitor s merenym kontrastem 30 000 : 1 a prijde mi to jako dost dobre. Ano, jsou hry kde to dobre udelane neni nebo je to vyslovene spatne jako treba Destiny2.
Odpovědět0  1
madpavel (376) | 18.12.202012:03
Tak já mám taky 1000+ nit monitor, HDR kontrast až 60000 : 1 ­(VESA DisplayHDR 1000­), ale v HDR je to hrozně ­"vyblité­" proti SDR a co jsem tak hledal netu, hodně lidí si na to stěžuje. V jiných HDR hrách problém nemám.
Odpovědět0  0
danno (337) | 16.12.20208:58
"A co dopad na výkon? V našem případě přineslo vypnutí ray tracovaných stínů asi 7 FPS navíc ­(56 vs. 63 FPS­).­"
A o pár riadkov nižšie píšete:
"Dopad na výkon při vypnutí RT stínů byl v našem případě mizivý a činil jen kolem 2 FPS. "
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 16.12.20209:50
Opraveno, nahoře se to týká odrazů.
Odpovědět0  0
FabledWarrior (223) | 16.12.20208:39
Jako musím uznat, že RT odrazy vypadají opravdu hezky oproti odrazům bez RT. Nicméně to je jediné a podle mě se dají odrazy vykreslit hezky i rasterizací, ale proč by se to zde dělalo, když by pak nebyl vidět rozdíl že? To stejné stíny... jako určitě jsem viděl v nějaké hře stíny, které se rozostřují a slábnou se vzdáleností od objektu i bez RT. Nicméně plýtvat výkonem na RT stíny? A to globální nasvícení je úplně o ničem, takovej zřout výkonu a v podstatě to nejde poznat. Takže jsme opět u toho, že RT je k ničemu a jen žere výkon a snižuje FPS.

Co se týče DLSS, tak pořád to považuji pouze za super věc, pokud mi dojde výkon i v rasterizaci, ale určitě to nebudu zapínat kvůli tomu, abych mohl hrát s RT.
Odpovědět12  5
shipo (3) | 17.12.20200:03
Ne, u pohybujícího dynamického zdroje světla nejde RT nahradit cubemap rasterizací ­(moc vysoké nároky na HDD pro každou louži a hodinu­). Klasická rasterizace je jen na statické prostředí­(světla+geometrie­), které lze jednou předpočítat a zapéct do textur.
Odpovědět1  0
FabledWarrior (223) | 17.12.20206:20
No promiň, ale dneska máme všichni SSD disky případně většina i sakra rychlé NVMe disky, tak by snad neměl být problém ne? Pokud tím myslíš velikost, tak pokud dneska mají hry 150GB, tak +­/­- pár GB co na tom sejde?
Odpovědět3  1
Jardadoma (1576) | 17.12.202010:31
nemáme
Odpovědět1  5
Promiň, ale tahle hra není pro prehistorické muzejní počítače. Jestli hrajete na HDD, tak Vás i ten disk lituji.
Odpovědět1  0
mareknr (270) | 19.12.202022:03
Tento boj proti RT od niektorych ludi nechapem. Mame sa podla teba posunut z prevazne statickeho renderovania obrazu k dynamickemu alebo nie? Tie pekne odrazy z rasterizacie uz z podstaty nikdy nebudu take ako pri RT a s vyssim dostupnym vykonom sa budu vzdalovat rozdiely aj v inych oblastiach. Nielen v odrazoch. Vsetko sa ale musi postupne vyvinut. Mne to pride, ze problem s tym maju hlavne fandovia AMD a to len preto, ze je v tomto smere aktualne o generaciu pozadu. To sa postupom casu moze zmenit. RT je ale pre pocitacovu grafiku dolezity a pride mi, ze zbytocne bojujete niektori proti pokroku. Ani v rasterizacii sme nemali aktualnu grafiku dostupnu hned od zaciatku. A hlavne je pouzivanie RT stale volitelne. Ked sa ti nepaci, nepouzivaj. Nikto do toho ludi nenuti. Ale toto chcenie a oberanie o tuto volbu inych ludi je uplne mimo. Zbytocne su akurat komentare o zbytocnosti RT.
Odpovědět1  0
Derryk (234) | 27.2.202116:18
"Tento boj proti RT od niektorych ludi nechapem.­"
S tím ti možná pomohu. Hry s implementovaným RT vypadají v rasterizaci hůř než by musely. Těžko říct zda tlakem nVidie nebo prostým ekonomickým přístupem ­- proč se piplat s rasterizací, když ten samý efekt jsme dřeli v RT? Mnoho efektů v Cyberpunku v RT je k vidění jinde pomocí rasterizace. Snad jen mimo odrazů objektů mimo záběr. Navíc efekty v RT jsou přehnané, aby jako jó byly vidět. Odrazy na vodě jsou jako od olejové vrstvy nebo čistého ledu či zrcadla. RT je určitě technologií budoucnosti, ale se současnými technologickými možnostmi je to zaujetí technologií samotnou než jejím praktickým přínosem.

"Tento boj proti RT od niektorych ludi nechapem.­"
Asi ­(určitě :­) ­) jsem trochu odbočil. Proč v současnosti nemám RT rád? Z mého subjektivního hlediska prosazování a hype kolem RT mne ­"nutí­" k vynaložení prostředků za HW i když adekvátní výsledek je dosažitelný levnější cestou.

"pride mi, ze zbytocne bojujete niektori proti pokroku.­"
Proti pokroku ne, ale proti hlavně marketingovému bezhlavému tlačení technologie, na které není uzrálé technologické zázemí, ano.

"Mne to pride, ze problem s tym maju hlavne fandovia AMD­"
S3 Trio UV+, nVidia RIVA TNT, Geforce Creative Anihilator SDR, Geforce 2 GTS, ATI 9500, Geforce 7900GS, Geforce 8800 GT?, Geforce GTX 260, nyní AMD Radeon 280x a 2x Radeon 290.
Jsem fanda AMD? Sám nevím, to nechám na posouzení.. Každopádně když bude na výběr srovnatelný produkt od nVidie a AMD zvolím AMD kvůli nehezkým nejen obchodním praktikám nVidie v posledních letech.



Odpovědět0  1
stapor (33) | 16.12.20205:25
Pěkně udělaný článek, ale z mého pohledu o úplné zbytečnosti.
Bez RTX a DLSS dokážu žít a nevidím v tom jedinný významný přínos pro tuto hru.
Předpokládám, že v této hře je momentálně spousta jiných věcí k řešení než ­"zatím­" nesmyslný RTX.
Odpovědět15  4
cdwN (585) | 16.12.202010:33
Tak jest. Pokud je hra zabugovaná, padá a hraje se většině lidí špatně, tak jsou nějaké vychytávečky v podobě hezkejch stínů, pompézního nasvícení scény a dalších pozláteček vcelku marginální záležitostí. Coby oldschool hráč jsem vždy dal na slušnou hratelnost a hezkej grafickej kabátek byla jenom nadstavba, na kterou hráč chvíli koukal se zalíbením, případně uchvácen a poté většinu pitomostí vypnul, aby měl stabilnější framerate :)
Odpovědět12  7
Kolik map jste vytvořil v HammerEdition, Cry engine, Unity nebo Unreal engine ?
Odpovědět0  2
Neverminde (372) | 22.12.202011:38
Jako urcite se RT podli na jednom z odrazu na CP a to je ze se vydaj RTX grafiky a hned tam mus byt RT msito toho aby se vyvojari venovali podnstatne vetsim problemum a tim tohle davam za vinu Nvideii. Tlacit do her neco co je porad spatne a co neni nutna soucast hry m prijde strasny. Ale co by se dalo cekat od Nvdeii,ktera jako CP vyhajpovala svoje grafiky,ktere stale nejsou skladem. Tak uz vime kde je ten zakopany pes.
Odpovědět0  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.