Další rychlík - Samsung 930BF (4ms)
23.1.2006, Pavel Kovač, recenze
Zraky všech hráčů se upírají na rychlé LCD panely a tajně doufají, že se konečně objeví panel s patřičně rychlou odezvou, jež by uspokojila i ty nejnáročnější. První vlaštovku tohoto typu jsme vám před nedávnem přinesli v podobě recenze LCD panelu ViewSonic VX924 (3ms). Jak obstojí tento panel s udávanou odezvou jen o něco málo vyšší (4ms)?
Kapitoly článku:
- Další rychlík - Samsung 930BF (4ms)
- Pod kapotou
- OSD, Testy - první část
- Testy - pokračování
- Hodnocení a závěr
Ovládání monitoru a OSD menu
Již jste si jistě navykli na úplný výpis OSD menu. Ani tato recenze nebude výjimkou. Jak je vidět, tak menu je opravdu obsáhlé a monitor jde díky tomu velmi dobře sladit do požadovaných hodnot. Kdyby měly všechny monitory takovéto nastavení, tak by byl svět až příliš dokonalý. Je pravda, že nastavení Gammy jde jen v předvolených režimech, ale alespoň něco. Specialitou monitorů Samsung bývá funkce MagicColor a MagicZone.
První z jmenovaných se stará o vylepšení barev. Pro porovnání rozdělí obrazovku na dvě poloviny či vymezí obdélník, kde jsou upravovány barvy. Pokud se vám ůpravy libí, tak stačí pouze aktivovat MagicColor na celý obraz. Tento režim je vhodný především pro hraní her a některé filmy, protože dost přepálí barvy. Díky tomu máte lepší přehled co se kolem vás děje. Druhá funkce nazvaná MagicZone vytvoří obdélník na obrazovce, který bude mít dané vlastnosti (Hue, Saturation, Brightness, Sharpness). Tento režim má opodstatnění při sledování filmů v okně. Nevýhodou je dost krkolomná obsluha a tak je lepší upravit video v dekodéru. A jako vždy: červeně jsou vyznačeny položky dostupné pouze přes analogový vstup.
- Picture
- Brightness
- Contrast
- Color
- MagicColor
- Off
- Demo
- Full
- Intelligent
- MagicZone
- Hue
- Saturation
- Brightness
- Sharpness
- H-Position
- V-Position
- H-Size
- V-Size
- Color Tone
- Cool
- Normal
- Warm
- Custom
- Color Control
- Red
- Green
- Blue
- Gamma
- Mode 1
- Mode 2
- Mode 3
- MagicColor
- Image
- Coarse
- Fine
- Sharpness
- H-Position
- V-Position
- OSD
- Language
- Angličtina, Němčina, Španělština, Francouzština, Italština a další (čeština není dostupná)
- H-Position
- V-Position
- Transparency
- Display Time
- Language
- Setup
- Auto Source
- Auto
- Manual
- Image Reset
- Color Reset
- RTA
- On
- Off
- Auto Source
- Information
OSD menu
Monitor dále obsahuje předvolené režimy (Samsung je nazývá MagicBright II) pro: Text, Internet, Movie, Sports, Game a Custom. Některé z nich jsou dobře použitelné. Například "Sports" navolí barvy tak, že je celý obraz lehce do zelena a tak je tráva daleko více prokreslená. Režimy upravují vyvážení barev, kontrast i jas.
Odezva
V minulé recenzi jsem byl upozorněn na jeden nedostatek při měření odezvy. Po konzultaci s čtenářem "Kolyy" (tomu za tuto přínosnou konzultaci děkuji) jsem přistoupil na nový způsob. Každý testovací obrazec bude focen při 1/500s a to několikrát za sebou (minimálně 20x). Z těchto fotek se bude klasicky vyhodnocovat počet čtverců. Pokud je zobrazen pouze jeden maximálně dva čtverce, tak je teoreticky minimální odezva 0ms až 16,7ms (obnovovací frekvence 60Hz). Samozřejmě čím více je fotografií pouze s jedním čtvercem, tím lepší je odezva. Pokud budou na fotografii zachyceny minimálně dva maximálně tři čtverce, tak je odezva v rozmezí 16,7ms až 33,3ms. I zde platí pravidlo, že čím více je fotek s dvěma čtverci, tím je lepší odezva. Analogicky postupujeme i pro tři až čtyři čtverce atd. Doufám, že takto budeme moci zachycovat výsledky (a hlavně rozdíly mezi jednotlivými panely) daleko přesněji, než stávajícím způsobem a vy si budete moci porovnat lépe svůj monitor.
Nyní přistoupíme k našemu panelu Samsung 930BF. Ten má možnost vypínat urychlení technologií RTA, a tak jsem provedl testy pro oba režimy (vypnuto i zapnuto).
RTA zapnuto
Nejprve změříme odezvy typu grey-to-grey naším testovacím obrazcem.
Jedna z fotografií grey-to-grey odezvy se zapnutým RTA
Jak je vidět na fotografii (omluvte její sníženou kvalitu způsobenou velmi krátkým časem), tak technologie RTA provede s odezvou celkem zajímavé kousky. Aby se barva daného pixelu/subpixelu změnila na jinou, se provede jednoduchá "klička". Nejprve se dostane pixel do stavu zcela zapnuto (díky velkému napětí je tato změna dost rychlá) a poté se již krystal natáčí do dané polohy pro výslednou barvu. Z tohoto je jistě patrné, že takto to funguje pouze při některých situacích - a to tehdy, když se krystal musí natočit o velkou část (například z tmavě šedé do hodně světle šedé - jako tomu je na obrázku). Pokud by se měl totiž krystal natáčet do polohy, která je jen málo vzdálená výchozí poloze, bylo by použití RTA kontraproduktivní, protože by krystal vykonal daleko více "pohybů". Naprogramovat však čip, aby vyhodnocoval, kdy použít RTA, není problém.
Celkem dlouho jsem přemýšlel, zda poslední čtverec (světlejší než pozadí) zahrnout jako "počet čtverců" do výpočtu odezvy. Nakonec jsem došel k závěru, že jej započítám a to z toho důvodu, že i on je dost dobře viditelný.
Fotografie zachytily minimálně dva a maximálně tři čtverce. Z toho lze usuzovat, že odezva se bude držet mezi 16,7 a 33,3ms (je zde však stále obrovská chyba způsobená obnovovací frekvencí monitoru, s tou si však nikterak neporadíme). V následující tabulce je rozpis a výpočet odezvy.
Nejprve si uvedeme tabulku chyb, ta je pro všechny měření stejná, a tak ji dále již nebudu uvádět.
Obnovovací frekvence | 60Hz |
Chyba způsobená obnovovací frekvencí | 16,7ms |
Čas závěrky | 1/500s |
Chyba způsobená časem závěrky | 2ms |
Počet fotek s dvěma čtverci | 2 |
Počet fotek s třema čtverci | 18 |
Maximální odezva (tři čtverce) | 33,3ms |
Minimální odezva (dva čtverce) | 16,7ms |
Vážený průměr | 31,7ms |
Takto vypočtená odezva se zdá dost hrůzostrašná, avšak musíme si uvědomit, že chyba způsobená obnovovací frekvencí monitoru je dost značná. Bedeme-li se držet této metodiky, tak jsou výsledky jednotlivých panelů daleko lépe porovnatelné než doposud.
Poznámka.: Tyto hodnoty nemusí vyjadřovat skutečnou odezvu a slouží primárně pro porovnávání panelů mezi sebou.
RTA vypnuto
Jedna z fotografií grey-to-grey odezvy s vypnutým RTA
Na fotografiích se ukázaly maximálně čtyři a minimálně tři čtverce. Z toho plyne odezva v rozmezí 33,3 až 50ms.
Počet fotek s třema čtverci | 13 |
Počet fotek s čtyřma čtverci | 7 |
Maximální odezva (tři čtverce) | 50ms |
Minimální odezva (dva čtverce) | 33,3ms |
Vážený průměr | 39,2ms |
Ideální odezva
Protože u ideální odezvy se RTA neuplatní, tak jsem provedl měření pouze jednou.
Jedna z fotografií ideální odezvy
Ideální odezva na tom byla již daleko lépe. Fotografie zachytily pouze jeden, respektive dva viditelné čtverce. To je daleko lepší výsledek a záleží pouze na tom, jakých fotografií převažovalo.
Počet fotek s jedním čtvercem | 9 |
Počet fotek s dvěma čtverci | 11 |
Maximální odezva (tři čtverce) | 16,7ms |
Minimální odezva (dva čtverce) | 0ms |
Vážený průměr | 9,2ms |
Jak je vidět z výsledků, tak odezva se dost zvětší, pokud se nejedná o ideální změnu z černé barvy do čistě bílé. Technologie RTA opravdu zlepšuje dobu odezvy při změně grey-to-grey. Při klasické práci v systému může být však na škodu, protože se za pohybujícím objektem zobrazuje bílý stín. Ve hrách si této skutečnosti nevšimnete už jen z toho důvodu, že k ní nedochází tak často. Při pokusném přepínání RTA u hry Half-Life 2 bylo RTA celkem znatelné a viditelně snížilo rozdvojování hran objektů a rozmazávání textur. U hry UT 2004 již RTA tak znatelný vliv nemělo. Celkově monitor obstál při hraní her na jedničku. Myslím, že takovýto monitor je naprosto ideální pro náročné profi hráče. S filmy jsem nezaznamenal sebemenší problém.
Pozorovací úhly
Monitor je přes svou technologii "papírově" vybaven dost velkými pozorovacími úhly. Tvrdit 160° (při kontrastu 5:1) v obou směrech u technologie TN je dost odvážné. Nezbývá nám tedy nic jiného, než si vše ověřit na vlastní oči.
Při pohledu pod takto nízkým úhlem je obraz stále dostatečně kontrastní a barevné přechody jsou dost podobné jako při čelním pohledu.
Při pohledu z levé strany se samozřejmě kontrast dost sníží, ale přechody jsou stále pěkné a plynulé.
Pohled zespodu bohužel odhalil úskalí. Obraz velmi ztmavnul a přechody se změnily v cosi, co jen vzdáleně připomíná původní obrazec. Je sice pravda, že s takovýmto jevem se sem tam setkáme, ale obvykle jsou udávány daleko menší pozorovací úhly (kolem 135° až 140°).
Takovýto úhel je pro panel naprosto smrtelný. Kontrast je ten tam a přechody nejsou ničím jiným než barevnými fleky.