Derivace Radeonu 9600 - závěrečné shrnutí
23.2.2004, Zdeněk Kabát, recenze
Po prvních dvou dílech, ve kterých jsme si představili všechny derivace Radeonu 9600 a také jednotlivé grafické karty, se konečně můžeme vrhnout na závěrečné srovnání. V tomto článku naleznete mnoho grafů a tabulek s výkonem Radeonů 9600SE, 9600, 9600 Pro a 9600XT a v závěru také doporučení včetně vyhodnocení poměru cena/výkon.
Kapitoly článku:
Herní testy – 1. část
V první části herní testů se zaměříme na tzv. FPS, čili first person shooter. Nejlépe se pro benchmarky hodí starý ale dobrý Quake 3 pro OpenGL a novější Unreal Tournament 2003.
Quake 3
Graf 6 – Quake 3 (bez FSAA, AF)
Graf 7 – Quake 3 (4xFSAA, 8xAF)
Myslím, že výsledky mohu ponechat bez komentáře.
Unreal Tournament 2003
Graf 8 – UT2003 Flyby (bez FSAA, AF)
Graf 9 – UT2003 Flyby (4xFSAA, 8xAF)
Zde jsou ještě rozdíly takové, jaké jsme viděli jako u syntetických testů, tak u Quake 3. Jednotlivé čipy jsou odstupňované za sebou s podobnými rozdíly.
Graf 10 – UT2003 Botmatch (bez FSAA, AF)
Graf 11 – UT2003 Botmatch (4xFSAA, 8xAF)
Zde je již situace trochu jiná. V prvním testu bez optimalizací obrazu jsou velice blízko výsledky nejrychlejších karet pro rozlišení 1024x768 a 1280x1024. Důvod je prostý, UT2003 Botmatch je test vysoce závislý na výkonu procesoru, takže i s Pentiem 4 3,06GHz byly výsledky pro nejnižší rozlišení bržděny.
Celkové rozdíly mezi jednotlivými kartami jsou velice podobné jako v případě syntetických testů. Náskok Radeonu 9600 oproti verzi „SE“ s 64-bitovým paměťovým rozhraním je kolem 50% (bráno z pohledu XpertVision Radeonu 9600LE) . Radeon 9600XT má oproti 9600 Pro náskok asi 15%.
V první části herní testů se zaměříme na tzv. FPS, čili first person shooter. Nejlépe se pro benchmarky hodí starý ale dobrý Quake 3 pro OpenGL a novější Unreal Tournament 2003.
Quake 3
Graf 6 – Quake 3 (bez FSAA, AF)
Graf 7 – Quake 3 (4xFSAA, 8xAF)
Myslím, že výsledky mohu ponechat bez komentáře.
Unreal Tournament 2003
Graf 8 – UT2003 Flyby (bez FSAA, AF)
Graf 9 – UT2003 Flyby (4xFSAA, 8xAF)
Zde jsou ještě rozdíly takové, jaké jsme viděli jako u syntetických testů, tak u Quake 3. Jednotlivé čipy jsou odstupňované za sebou s podobnými rozdíly.
Graf 10 – UT2003 Botmatch (bez FSAA, AF)
Graf 11 – UT2003 Botmatch (4xFSAA, 8xAF)
Zde je již situace trochu jiná. V prvním testu bez optimalizací obrazu jsou velice blízko výsledky nejrychlejších karet pro rozlišení 1024x768 a 1280x1024. Důvod je prostý, UT2003 Botmatch je test vysoce závislý na výkonu procesoru, takže i s Pentiem 4 3,06GHz byly výsledky pro nejnižší rozlišení bržděny.
Benchmark | Hercules 9600SE | Sapphire 9600 | XpertVision 9600LE | Gigabyte 9600 Pro | Sapphire 9600XT |
Quake 3 | -42,9% | -5,5% | 100% | +35,4% | +53,1% |
Quake 3 (4xFSAA, 8xAF) | -41,3% | -5,1% | 100% | +40,1% | +63,6% |
UT2003 - Flyby | -33,6% | -9,4% | 100% | +29,6% | +50,9% |
UT2003 - Flyby (4xAA, 8xAF) | -35,9% | -6,2% | 100% | +32,6% | +55,9% |
UT2003 - Botmatch | -29,1% | -7,0% | 100% | +12,9% | +20,4% |
UT2003 - Botmatch (AA, AF) | -36,2% | -5,4% | 100% | +32,4% | +53,1% |
Tab. 3 – Relativní srovnání karet pro herní testy (FPS)
Celkové rozdíly mezi jednotlivými kartami jsou velice podobné jako v případě syntetických testů. Náskok Radeonu 9600 oproti verzi „SE“ s 64-bitovým paměťovým rozhraním je kolem 50% (bráno z pohledu XpertVision Radeonu 9600LE) . Radeon 9600XT má oproti 9600 Pro náskok asi 15%.