Devatenáctka pro všechny? Neovo X-19AV R8
9.1.2006, Pavel Kovač, recenze
I v roce 2006 se LCD monitorům nevyhneme. Doba CRT se pomalu ale jistě blíží ke konci. S největší pravděpodobností bude tento rok ve znamení "LCD monitor v každé domácnosti". Jak si vede tento designově zajímavý model v náročných podmínkách? V dnešní recenzi jsme pro vás připravili jednu specialitu ve spojitosti s metodikou testu, a tak neváhejte a čtěte dále.
Kapitoly článku:
- Devatenáctka pro všechny? Neovo X-19AV R8
- Pod kapotou
- OSD, Testy - první část
- Testy - pokračování
- Hodnocení a závěr
Ovládání monitoru a OSD menu
Jak jsem již naznačil v první kapitole, tak ovládání monitoru je velmi dobře řešeno pomocí bočních tlačítek. Nezkazí si tuto dobrou vlastnost OSD menu? Na první pohled zjistíte že ne. Menu je přehledné a dostatečně obsáhlé. Monitor ač přes velké množství vstupů neumožňuje jejich přímé měnění, musíte tedy pokaždé zapnout menu a proklikat se jím. To není zrovna dvakrát pohodlné, avšak zvyknout se dá na ledacos. Následuje úplný výpis OSD menu, kde červeně zvýrazněné položky jsou dostupné pouze při zapojení přes analogový vstup.
Náhled OSD menu
Jako třešnička na dortu pro OSD menu je jeho kompletní lokalizace do českého jazyka. To jistě potěší velkou část uživatelů (převážně těm co byla odepřena výuka angličtiny v krušných dobách minulého režimu).Odezva
Monitor má podle specifikací dnes lehce nadprůměrnou odezvu 8ms, což jej pro profesionální hraní her sice dvakrát nepředurčuje, ale většině uživatelů jistě bude stačit. Uvidíme jak si povede v testech.
Při spuštění tohoto testu bylo hned jasné, že se jedná o reálných 8ms. Letící čtverec byl dost ostrý a na fotce vykazoval pouze dva viditelné duchy (tři viditelné čtverce celkem). Pokud se ideální odezva ještě zlepší, tak to bude opravdu překvapení.
Ideální odezva však zůstala naprosto stejná jako odezva typu grey to grey. Díky takto vyrovnané odezvě má monitor dobré předpoklady pro sledování filmů. Avšak nepředbíhejme, ještě nás čekají dva testy.
Při měření pomocí tohoto programu se odezva lehce zhoršila, avšak nejde o žádnou tragédii. Velikost rozmazání je průměrná a činí 4mm, čemuž odpovídá více jak 13 pixelů. Jestli si vzpomínáte na předchozí testovaný panel ACER, tak zjistíte, že odezva u tohoto Neova je o něco lepší, a to ACER u svých panelů udává 8, respektive 6ms. Čím to asi bude?
Ideální odezva se vrátila zpět do svých kolejí a je opět velmi dobrá. Velikost rozmazání je zhruba 3mm, tomu odpovídá 10 pixelů. Avšak k čemu by byly teoretické testy, kdyby jsme neměli přímé porovnání ve hrách a při sledování filmů?
Sledování filmů se stalo na tomto panelu opravdovým zážitkem, panel sice není širokoúhlý, ale díky lesklé skleněné obrazovce bez lesků máte opravdu pocit, že se díváte na klasickou televizi. A co odezva? Ta je natolik dobrá, že nebude vadit ani při těch nejnáročnějších scénách. Po shlédnutí pár filmů jsem se vrhnul na další "relaxaci" v podobě hraní her. Doby, kdy jsem hrál CSko, jsou sice ty tam, ale stále dokážu alespoň udržet myš v ruce. A tak jsem pozoroval zdvojení hran a ztrátu detailů v texturách. K rozmazaní textur u UT 2004 docházelo již při středně rychlých pohybech, avšak porovnám-li to s panely, které se honosí odezvou například 6ms, tak opravdu nejde o žádnou tragédii. Zdvojení hran jsem pozoroval jen při středně až lehce vyšších rychlostech pohybu. Half-Life na tom byl již tradičně hůře, jeho zašedlé scény a lehce ponurá atmosféra dá zabrat i těm nejrychlejším panelům. A tak ke zdvojení hran docházelo i při středně rychlém pohybu, je to malinko škoda. A co rozmazané textury? Inu jsou a opět pomalejších pohybech než u hry UT 2004.
Pozorovací úhly
Jak jistě víte, tak pozorovací úhly u vyspělých technologií jako je MVA, PVA a S-IPS jsou naprosto shodné v obou směrech. U technologie TN jsou obvykle horší vertikální a mají ještě další vlastnost. Při pohledu shora obraz začne světlat a naopak při pohledu zespodu je čím dál tím tmavší až občas přejde do inverze.
Testovací obrazec při čelním pohledu (Pro zvětšení klikněte)
Pohled pod úhlem 45° (Pro zvětšení klikněte)
Pokud se podíváte na panel pod ůhlem 45°, tak zjistíte, že se toho moc nezměnilo. Přechody jsou plynulé a kontrast jen lehce ztrácí na své intenzitě.
Při pohledu z levé strany se již projeví lesklý povrch a tak toho na monitoru příliš neuvidíte. Pokud se však na obraz budete soustředit, tak zjistíte, že přechody jsou stále velmi dobré. V tomto okamžiku by se mohlo zdát, že jde o technologii MVA či PVA, avšak nepředbíhejme.
Jak je vidět, tak přechody jsou dost ostré a barvy již neodpovídají tomu, jaké by měly být.
Jak je vidět, tak při zvětšování úhlu dojde k invertování některých barev (všimněte si vrchního barevného přechodu). Při pohledu zeshora dojde k zesvětlení monitoru.
Jak jsem již naznačil v první kapitole, tak ovládání monitoru je velmi dobře řešeno pomocí bočních tlačítek. Nezkazí si tuto dobrou vlastnost OSD menu? Na první pohled zjistíte že ne. Menu je přehledné a dostatečně obsáhlé. Monitor ač přes velké množství vstupů neumožňuje jejich přímé měnění, musíte tedy pokaždé zapnout menu a proklikat se jím. To není zrovna dvakrát pohodlné, avšak zvyknout se dá na ledacos. Následuje úplný výpis OSD menu, kde červeně zvýrazněné položky jsou dostupné pouze při zapojení přes analogový vstup.
- Jas
- Kontrast
- Horizontální poloha
- Vertikální poloha
- Ostrost
- Průsvitnost menu
- Fáze
- Clock
- Teplota barev
- 6500
- 9300
- Uživatelské
- R
- G
- B
- White Balance
- Horizontální poloha menu
- Vertikální poloha menu
- Grafika / Text
- Recall
- Volba Jazyka
- CZ, ENG, FR, DEU, SPA, ITA, RUS, ROM, POL, NL
- Volba vstupu
- D-Sub
- DVI
- S-Video
- Video
- Ukončit
Náhled OSD menu
Jako třešnička na dortu pro OSD menu je jeho kompletní lokalizace do českého jazyka. To jistě potěší velkou část uživatelů (převážně těm co byla odepřena výuka angličtiny v krušných dobách minulého režimu).Odezva
Monitor má podle specifikací dnes lehce nadprůměrnou odezvu 8ms, což jej pro profesionální hraní her sice dvakrát nepředurčuje, ale většině uživatelů jistě bude stačit. Uvidíme jak si povede v testech.
Při spuštění tohoto testu bylo hned jasné, že se jedná o reálných 8ms. Letící čtverec byl dost ostrý a na fotce vykazoval pouze dva viditelné duchy (tři viditelné čtverce celkem). Pokud se ideální odezva ještě zlepší, tak to bude opravdu překvapení.
Ideální odezva však zůstala naprosto stejná jako odezva typu grey to grey. Díky takto vyrovnané odezvě má monitor dobré předpoklady pro sledování filmů. Avšak nepředbíhejme, ještě nás čekají dva testy.
Při měření pomocí tohoto programu se odezva lehce zhoršila, avšak nejde o žádnou tragédii. Velikost rozmazání je průměrná a činí 4mm, čemuž odpovídá více jak 13 pixelů. Jestli si vzpomínáte na předchozí testovaný panel ACER, tak zjistíte, že odezva u tohoto Neova je o něco lepší, a to ACER u svých panelů udává 8, respektive 6ms. Čím to asi bude?
Ideální odezva se vrátila zpět do svých kolejí a je opět velmi dobrá. Velikost rozmazání je zhruba 3mm, tomu odpovídá 10 pixelů. Avšak k čemu by byly teoretické testy, kdyby jsme neměli přímé porovnání ve hrách a při sledování filmů?
Sledování filmů se stalo na tomto panelu opravdovým zážitkem, panel sice není širokoúhlý, ale díky lesklé skleněné obrazovce bez lesků máte opravdu pocit, že se díváte na klasickou televizi. A co odezva? Ta je natolik dobrá, že nebude vadit ani při těch nejnáročnějších scénách. Po shlédnutí pár filmů jsem se vrhnul na další "relaxaci" v podobě hraní her. Doby, kdy jsem hrál CSko, jsou sice ty tam, ale stále dokážu alespoň udržet myš v ruce. A tak jsem pozoroval zdvojení hran a ztrátu detailů v texturách. K rozmazaní textur u UT 2004 docházelo již při středně rychlých pohybech, avšak porovnám-li to s panely, které se honosí odezvou například 6ms, tak opravdu nejde o žádnou tragédii. Zdvojení hran jsem pozoroval jen při středně až lehce vyšších rychlostech pohybu. Half-Life na tom byl již tradičně hůře, jeho zašedlé scény a lehce ponurá atmosféra dá zabrat i těm nejrychlejším panelům. A tak ke zdvojení hran docházelo i při středně rychlém pohybu, je to malinko škoda. A co rozmazané textury? Inu jsou a opět pomalejších pohybech než u hry UT 2004.
Pozorovací úhly
Jak jistě víte, tak pozorovací úhly u vyspělých technologií jako je MVA, PVA a S-IPS jsou naprosto shodné v obou směrech. U technologie TN jsou obvykle horší vertikální a mají ještě další vlastnost. Při pohledu shora obraz začne světlat a naopak při pohledu zespodu je čím dál tím tmavší až občas přejde do inverze.
Testovací obrazec při čelním pohledu (Pro zvětšení klikněte)
Pohled pod úhlem 45° (Pro zvětšení klikněte)
Pokud se podíváte na panel pod ůhlem 45°, tak zjistíte, že se toho moc nezměnilo. Přechody jsou plynulé a kontrast jen lehce ztrácí na své intenzitě.
Při pohledu z levé strany se již projeví lesklý povrch a tak toho na monitoru příliš neuvidíte. Pokud se však na obraz budete soustředit, tak zjistíte, že přechody jsou stále velmi dobré. V tomto okamžiku by se mohlo zdát, že jde o technologii MVA či PVA, avšak nepředbíhejme.
Jak je vidět, tak přechody jsou dost ostré a barvy již neodpovídají tomu, jaké by měly být.
Jak je vidět, tak při zvětšování úhlu dojde k invertování některých barev (všimněte si vrchního barevného přechodu). Při pohledu zeshora dojde k zesvětlení monitoru.