DirectX 11: Windows 7 vs. Vista
30.11.2009, Petr Štefek, recenze
Windows Vista mají nově možnost provozovat hry kompatibilní s DirectX 11. Windows 7 tak již není jedinou možností pro majitele DirectX 11 hardware, jak využít jeho možností. Podívejme se dnes, jestli existuje výkonnostní rozdíl mezi oběma operačními systémy.
Kapitoly článku:
- DirectX 11: Windows 7 vs. Vista
- Battleforge
- S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
- Unigine Heaven DirectX 11 benchmark
- Závěr - překvapivě nepřekvapivé
Windows 7 měli od počátku ve svých specifikacích podporu DirectX 11 a Microsoft dával vehementně najevo, že ten, kdo bude chtít využívat možností nového API, tak pro něj bude nový operační systém jedinou cestou. Nové Windows sice byly pro uživatele po všech stránkách lepší než starší Visty, ale komu by se chtělo zase investovat do software jen kvůli podpory nového API.
Vše lehce závánělo vypočítavostí společnosti, ale naštěstí se vše v dobré obrátilo a uživatelé starších Windows Vista se nyní mohou těšit z podpory DirectX 11 také. Asi pro nikoho nebude překvapením, že Windows XP jsou již v tomto případě na odpis, přestože je stále podpora DirectX 9 pro mnohé dostačující.
Testování DirectX 11 má ovšem svá úskalí, která spočívají hlavně v nedostatku software a hardware pro tyto účely. Na trhu jsou v současné době pouze Radeony HD 5000, které přišly stejně s uvedením Windows 7 a jsou prozatím (a do konce roku minimálně stále budou) jediným DirectX 11 kompatibilním hardware na trhu. Na výběr máme 5 grafických karet okupujících téměř všechny cenové hladiny - počínaje Radeonem HD 5750 a konče ultimátním Radeonem HD 5970. Když tedy najdeme nějaký ten hardware (pro naše účely jsme měli k dispozici pouze dvě karty), tak se musíme vydat hledat ještě software s podporou nového API.
Prvním titulem, který budeme dnes sledovat, je Unigine Heaven DirectX 11 benchmark, který je pěknou ukázkou možností teselace a pokročilého světelného modelu prostředí. Vše vypadá tak trochu pohádkově, ale pro naše účely (zvlášť když se jedná o benchmark) se hodí opravdu náramně. Druhým testovacím subjektem je nový S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat, který se pyšní podporou DirectX 11 již od svého vydání (rusové zase jednou zaváleli). Posledním "pánem na holení" je Battleforge opatřený patchem s podporou DirectX 11, který ale umožní spíše výkonnostní nárůst než zlepšení vizuálních kvalit samotné hry.
Pro naměření her jsme využili testovací sestavu a grafické karty provozované na nejnovějších ovladačích Catalyst. Testovací systém byl složen z přetaktovaného procesoru Intel Core i7 920 chlazeného chladičem Scythe Ninja. Jako základ posloužila základní deska Gigabyte s čipsetem Intel X58 a 3x 1 GB paměti DDR3 1600 MHz Kingston. Celý systém napájel zdroj Gigabyte Odin 1200 W.
Ovladače grafických karet
Použité testy:
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
Battleforge
Unigine Heaven DirectX 11 benchmark
Vše lehce závánělo vypočítavostí společnosti, ale naštěstí se vše v dobré obrátilo a uživatelé starších Windows Vista se nyní mohou těšit z podpory DirectX 11 také. Asi pro nikoho nebude překvapením, že Windows XP jsou již v tomto případě na odpis, přestože je stále podpora DirectX 9 pro mnohé dostačující.
Testování DirectX 11 má ovšem svá úskalí, která spočívají hlavně v nedostatku software a hardware pro tyto účely. Na trhu jsou v současné době pouze Radeony HD 5000, které přišly stejně s uvedením Windows 7 a jsou prozatím (a do konce roku minimálně stále budou) jediným DirectX 11 kompatibilním hardware na trhu. Na výběr máme 5 grafických karet okupujících téměř všechny cenové hladiny - počínaje Radeonem HD 5750 a konče ultimátním Radeonem HD 5970. Když tedy najdeme nějaký ten hardware (pro naše účely jsme měli k dispozici pouze dvě karty), tak se musíme vydat hledat ještě software s podporou nového API.
Prvním titulem, který budeme dnes sledovat, je Unigine Heaven DirectX 11 benchmark, který je pěknou ukázkou možností teselace a pokročilého světelného modelu prostředí. Vše vypadá tak trochu pohádkově, ale pro naše účely (zvlášť když se jedná o benchmark) se hodí opravdu náramně. Druhým testovacím subjektem je nový S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat, který se pyšní podporou DirectX 11 již od svého vydání (rusové zase jednou zaváleli). Posledním "pánem na holení" je Battleforge opatřený patchem s podporou DirectX 11, který ale umožní spíše výkonnostní nárůst než zlepšení vizuálních kvalit samotné hry.
Testovací sestava a metodika
Pro naměření her jsme využili testovací sestavu a grafické karty provozované na nejnovějších ovladačích Catalyst. Testovací systém byl složen z přetaktovaného procesoru Intel Core i7 920 chlazeného chladičem Scythe Ninja. Jako základ posloužila základní deska Gigabyte s čipsetem Intel X58 a 3x 1 GB paměti DDR3 1600 MHz Kingston. Celý systém napájel zdroj Gigabyte Odin 1200 W.
Testovací sestava | |
Procesor | Intel Core i7 920 2.67@3,6 GHz |
Zákl. deska | Gigabyte (Intel X58 s.1366) |
Operační paměť RAM | Kingston 3x 1 GB DDR3 1600 MHz |
Zdroj | Gigabyte Odin 1200 W |
Grafické karty | Gigabyte Radeon HD 5870 1024 MB Sapphire Radeon HD 5750 1024 MB |
Monitor | 30" LCD HP |
Operační systém | Windows Vista 64-bit SP2 a Windows 7 64-bit |
Ovladače grafických karet
- Catalyst 9.11 WHQL
Použité testy:
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
Battleforge
Unigine Heaven DirectX 11 benchmark