Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

DiRT 2: závody na plný plyn

15.12.2009, Petr Štefek, recenze
DiRT 2: závody na plný plyn
Závody aut jsou vděčné téma a rallye je téma ještě vděčnější. A na tento fakt sází nový díl Colin McRae Dirt 2, který může svou popularitou směle konkurovat nekonečné sérii Need For Speed. Důležitá vlastnost nového DiRTu je ale plná podpora DirectX 11.
Kapitoly článku:
Každá hra, která se pyšní podporou DirectX 11, musí být díky tomu nutně v hledáčku všech hardwarových i herních magazínů, protože se zatím jedná o první vlaštovky, které avizují, že nové rozhraní bude zanedlouho podporováno téměř v každé novější hře, která chce mít z hlediska marketingu a snad (doufejme) i v obrazové kvalitě navrch nad konkurencí. Samozřejmě teď je podpora DirectX 11 velkou marketingovou devizou a bohužel ne vždy se povede vývojářům splnit očekávání, která na nové rozhraní klademe.

DiRT 2 je toho (bohužel) poměrně velkým příkladem, protože ač se snažíte sebevíce, tak v případě aktivace DirectX 11 nedokážete při normálním hraní najít rozdíly. Speciální efekty (třeba teselace) jsou použity například pro vodu, ale ta tento efekt využívá poměrně sporně. Ano, máme zde i vyspělejší osvětlení a měkčí stíny, ale pokud nebudete opravdu zkoumat statické screenshoty, tak rozdíly horko těžko najdete.




Když jsme tedy DirectX 11 verzi hned na začátku trochu strhali, tak musíme na obranu DiRT 2 dodat, že žádná doposud uvedená hra díky DirectX 11 neexcelovala tak, že by vám při pohledu na srovnání se staršími DirectX spadla čelist. Devizy jsou zde ale nepřehlédnutelné, a spočívají především v poměrně značném výkonnostním bonusu. Ten jsme zjistili doposud v každé testované hře s podporou DirectX 11. Bohužel, ve hře DiRT 2 je tomu trošku jinak.


Testovací sestava a metodika


Pro naměření hry jsme využili testovací sestavu a množství zapůjčených, darovaných, či vlastních grafických karet provozovaných na nejnovějších ovladačích GeForce a Catalyst. Testovací systém byl složen z přetaktovaného procesoru Intel Core i7 920 chlazeného chladičem Scythe Ninja. Jako základ posloužila základní deska Gigabyte s čipsetem Intel X58 a 3x 1 GB paměti DDR3 1600 MHz Kingston. Celý systém napájel zdroj Gigabyte Odin 1200 W.

Ikona Odkaz na databáziTestovací sestava
ProcesorIntel Core i7 920 2.67@3,6 GHz
Zákl. deskaGigabyte (Intel X58 s.1366)
Operační paměť RAMKingston 3x 1 GB DDR3 1600 MHz
ZdrojGigabyte Odin 1200 W
Grafické kartyGigabyte GeForce GTS 250 1024 MB
Gigabyte GeForce GTX 295 2048 MB
Gigabyte GeForce GTX 285 1024 MB
Gigabyte GeForce GTX 260 896 MB
Gigabyte Radeon HD 5870 1024 MB
Gigabyte Radeon HD 5850 1024 MB
Gigabyte Radeon HD 5770 1024 MB
Sapphire Radeon HD 5750 1024 MB
Gigabyte Radeon HD 4870 1024 MB
PowerColor Radeon HD 4890 1024 MB
Gigabyte Radeon HD 4850 512 MB
Gigabyte GeForce GT 240 1024 MB
Monitor30" LCD HP
Operační systémWindows Vista 64-bit SP2

Testovací sestava běžela na operačním systému Windows Vista 64-bit SP2.

Ovladače grafických karet
  • GeForce 195.62 WHQL
  • Catalyst 9.11 WHQL

Použité testy:
Colin McRae DiRT 2 (vestavěný benchmark)