Duel 1TB NAS: Seagate vs. WD
27.3.2012, Jan Vítek, recenze
Společnosti Samsung Western Digital nevyrábí pouze samotné pevné disky, ale také vlastní externí řešení včetně síťových úložišť typu NAS, či osobní cloudy, jak se jim dnes s oblibou říká. Naším tématem dnes budou dva takové, které se utkají v přímém souboji.
Kapitoly článku:
- Duel 1TB NAS: Seagate vs. WD
- Seagate BlackArmor NAS 110 - nastavení
- Western Digital My Book Live
- Western Digital My Book Live - nastavení
- Testy NAS serverů
- Závěrečné hodnocení
Western Digital My Book Live - nastavení
Uživatelské rozhraní My Book Live je díky své grafice netradiční, ovšem zorientovat se v něm není vůbec žádný problém. Dostupné položky jsou snad všem dobře známé, ovšem v úvodní nabídce jazyků, kterými na nás bude tento NAS mluvit, chybí čeština, takže si ukážeme screenshoty z výchozího anglického nastavení. Firmware nám také na každém kroku nabízí nápovědu ve formě krátkých zmínek, jež můžeme rozkliknout a podívat se na podrobnější návod.
Pak nám WD už ukáže celou nabídku skládající se z pěti hlavních položek - Settings, Users, Shares, Backups a Support. Jde tedy o nastavení, uživatelské účty, sdílené složky, zálohy a podporu. Na všech pět se nyní podíváme, ale ještě dříve se mrkněte na spodní lištu, kde se ukazuje status celého NAS serveru a využití dostupného prostoru, přičemž barevně jsou pak odlišena data hudby, fotografií, videa a ostatní. Horní tlačítko Secure Your Device nás zase bude otravovat, dokud nenastavíme heslo pro přístup.
Záložka Settings se skládá z pěti podzáložek, z nichž první se stará o systémová nastavení, tedy obvyklé záležitosti jako název zařízení, jazyk, dostupný a zabraný prostor, datum a čas, aktualizace firmware (v našem případě byl nejnovější z 16. března 2012), možnost zasílání e-mailových zpráv upozorňujících na systémové události a pak tu je možnost nastavení spacího režimu pro pevný disk od 10 minut po 1 hodinu.
Podzáložka Network umožní nastavení lokální sítě a sem patří také pracovní skupina a možnost zapnutí FTP serveru. V Utilities se skrývá krátká nebo plná diagnostika systému, možnost obnovení továrního nastavení, restartování či vypnutí serveru a také exportu/importu nastavení, přičemž export nastavení je vhodný provést ihned po jeho dokončení, abychom měli zálohu.
Remote Access zajistí vzdálený přístup k NAS serveru, a to také z mobilních zařízení s možností využití webového prohlížeče a právě díky tomu se může My Book Live nazývat cloudovým úložištěm. K tomu je však potřeba ještě zajistit, aby bylo možné k němu přistupovat zvenčí, tedy ne v rámci lokální sítě a k tomu se bude nejvíce hodit veřejná IP adresa a nastavený port forwarding na domácím routeru. Poslední podzáložkou zde je Media, kde obstaráme TwonkyMedia pro streamování multimédií po domácí síti a také tu nesmí chybět iTunes server.
Záložka Users má na starosti uživatele a jejich účty, přičemž výchozím a neodstranitelným uživatelem je samozřejmě admin. Další uživatele si můžeme vytvořit (ale už ne je sdružit pod skupiny), volitelnou možností je vyplnit celé jméno a pak můžeme a nemusíme každému vytvořit jeho/její osobní sdílená složka a popřípadě zajistit přístup do dalších s právy pro čtení či čtení i zápis. Zkrátka klasika.
Sdílené složky (Shares) mají také vlastní hlavní záložku, kde lze vidět všechny vytvořené složky pěkně pohromadě. Při jejich vytváření nám firmware ukáže nápovědu, která však není ani nutná. Prostě zadáme název složky, případně i popis, dále druh médií, která budou uvnitř uložena a nakonec jsou nezbytná i práva jednotlivých uživatelů. Popřípadě můžeme nechat vytvořenou složku jako veřejnou, tedy přístupnou všem.
V záložce Backup lze provádět zálohy, a to jednak dat z vašeho osobního počítače (OS Windows 7/Vista, Mac OS X nebo aplikace WD SmartWare), ale potom také dat samotného NAS My Book Live. Pro tento účel umožní firmware vyhledat v lokální síti vhodná zařízení, tedy nějaký počítač nebo jiný vhodný NAS server, na němž se vytvoří tzv. Safepoint. A vzhledem k tomu, že se jedná o server vybavený jedním diskem, nebylo by moudré se spoléhat jen na něj, takže možnosti zálohy alespoň těch nejdůležitějších dat přijdou vhod.
Poslední záložka Support se týká podpory. Máme možnost vytvořit automatickou zprávu založenou na diagnostice systému a na jejím základě si od výrobce vyžádat podporu.