Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Duke Nukem Forever: stálo čekání za to?

21.6.2011, Petr Štefek, recenze
Duke Nukem Forever: stálo čekání za to?
Dlouhých 14 let jsme čekali na pokračování legendární střílečky Duke Nukem 3D, která provázela mnoho z nás pubertou a mnozí čtenáři ji ani nezažili. Ve své době byl Duke elitou, má na to také dnes?
Kapitoly článku:
  1. Duke Nukem Forever: stálo čekání za to?
  2. 1680x1050 FSAA
  3. 1920x1200 FSAA
  4. 1920x1200 FXAA
  5. Vliv CPU
  6. Závěr
Duke Nukem Forever je hrou, kterou vývojáři dokončovali 14 let a průběžně nás krmili zprávami o jejím vydání nebo přechodu na nové technologie umožňující dech beroucí grafické orgie. Pokračování příběhů radioaktivního hraběte se opět točí kolem přímočarého kosení "emzáků" a pronášení drsných hlášek. To, co před 15 lety stačilo, aby ze hry udělalo celosvětový hit, dnes už stačit nemusí.

Nebudu chodit kolem horké kaše a rovnou na úvod řeknu, že jediný důvod, proč Duke Nukem Forever hrát, je zavzpomínat si na staré časy a nakopat do zadku pár vesmírných prasat s dobrým doutníkem v puse. Kdyby hra jako taková neměla ve znaku lety upevňovanou legendu, tak by to byl leda dobrý přídavek pro děti do krabice kukuřičných lupínků.





14 let vývoje se neodrazilo ani na vypilovaných scenériích, ani na kvalitě grafiky nebo scénáře hry. Hra stojí na základech Unreal Engine 2.5, který byl aktuální zhruba před 6 lety v dobách Unreal Tournamentu 2004. Na obranu této postarší technologie lze říci, že ji využívají také současné hry jako např. série Splinter Cell, ale Duke Nukem jejich grafické úrovně nedosahuje. Velkolepému uvedení pravděpodobně předcházel úděs v očích vývojářů GearBox Software, kteří po 14 letech vývoje příliš materiálu od 3D Realms nedostali, ale hru s heroickým vypětím sil dotlačili k uvedení. Vydat Dukem Nukem Forever je stejné jako zdolat Sisyfovo břímě s jednou rukou za zády. Pojďme se nyní podívat na hardwarové nároky hry, kterou jsme čekali minimálně před 10 lety (snad nebudu podobně psát za 10 let také o Diablu III).


Testovací sestava a metodika


Hlavní testovací systém byl složen z přetaktovaného procesoru Intel Core i7-2600K@4.0 GHz chlazeného chladičem Scythe Ninja. Jako základ posloužila základní deska Gigabyte s čipsetem Intel P67 a 2x 2 GB paměti DDR3 1600 MHz A-DATA. Celý systém napájel zdroj Gigabyte Odin 1200 W. Ostatní komponenty (procesory a desky) jsou využity k naměření vlivu různých platforem a frekvencí na FPS.

Ikona Odkaz na databáziTestovací sestava
ProcesorIntel Core i7-2600K @4.0GHz
AMD Phenom II X4 955
AMD Phenom II X6 1055T
Intel Core 2 Quad Q9650
Intel Core 2 Duo E8500
Zákl. deskaGigabyte GA-PA67-UD7 (LGA1156)
Gigabyte GA-870A-USB3 (AM3+)
Gigabyte GA-EP45-UD3 (LGA775)
Operační paměť RAMA-DATA 2/3x 2 GB DDR3 1600 MHz
ZdrojGigabyte Odin 1200 W
Grafické kartyGigabyte GeForce 460 1024 MB
Asus GeForce GTX 570 1280 MB
Palit GeForce GTX 550Ti 1024 MB
Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024 MB
Gigabyte GeForce GTX 580 1536 MB
Sapphire Radeon HD 6870 1024 MB
Asus Radeon HD 6970 2048 MB
Asus Radeon HD 6950 2048 MB
Asus Radeon HD 6850 1024 MB
Gigabyte Radeon HD 5870 1024 MB
Gigabyte Radeon HD 5850 1024 MB
Gigabyte Radeon HD 5770 1024 MB
Monitor30" LCD HP
Operační systémWindows 7 64bit SP1

Testovací sestava běžela na operačním systému Windows 7 64bit. Pokud byste rádi tuto hru benchmarkovali, můžete pomocí FRAPS. Nejlepší pro testování Dukem Nukem Forever je zvolení nějaké pořádné řežby v exteriérech, které jsou náročnější než vnitřní lokace. Pokud máte dostatečně výkonnou sestavu, můžete směle využít aktivaci FXAA, které dává o poznání kvalitnější výsledky než normální FSAA.

Ovladače grafických karet
  • GeForce 270.61 WHQL
  • Catalyst 11.6 WHQL