Dva bratři v ringu - Duel: Philips 190P6 vs. 190B6
27.9.2005, Pavel Kovač, recenze
Dnes se podíváme na zoubek dvěma 19" LCD panelům od stejné značky. Byli jsme nadmíru zvědaví, jak se poperou, když budou stát jeden proti druhému. Výsledek je velmi zajímavý.
Kapitoly článku:
- Dva bratři v ringu - Duel: Philips 190P6 vs. 190B6
- OSD, Testy - první část
- Testy - druhá část, Závěr
Ovládání monitoru a OSD menu
Při vstupu do OSD menu vás překvapí pomalá reakční doba samotného zobrazení menu. Ta je zhruba 1,5s a to není zrovna příjemné. Každopádně to není žádná tragédie. Po krátké svačince vás menu odmění velmi přehledným uspořádáním, bez zbytečných grafických efektů. Následuje úplný výpis OSD menu u obou monitorů. Modře jsou označené položky, které jsou aktivní pouze při propojení analogovým kabelem (D-Sub).
Náhled na OSD menu
Výpis OSD bychom měli. Ale jestli si vzpomínáte na pohled zepředu, tak jistě víte, že 190P6 má o jedno tlačítko navíc. K čemu že slouží? Pod tímto tlačítkem se skrývají přednastavené režimy (Philips tuto funkci označuje jako "LightFrame"). Jsou zde čtyři předvolené režimy: Text, Graphics, Internet a Off.
Dále je u obou monitorů přibalen software, který již pouze mění softwarově barevné podání a to buť konkrétního okna, nebo určitého výřezu obrazovky. Je to spíš taková hračička a praktické využití bude hledat jen těžko.
Poznámka: I když se jedná o naprosto stejné panely (technologicky), tak jsme provedli testy u obou. Ke konci se mi zdála sice ta práce zbytečná, ale alespoň máme srovnání dvou stejných monitorů.
Odezva
Panely se honosí 8ms odezvou. Jak si poradily s naším testem?
Né zrovna nejlépe. Na fotce jsou vidět čtyři čtverce, což je spíše podprůměrný výsledek. Inu i zde se projevuje dnes již ustupující TN+Film technologie.
Když jsem prostudoval fotografie u ideální odezvy, tak se mi zatajil dech. I zde jsou celé čtyři čtverce. Každopádně tento syntetický test nemusí vždy vypovídat o realitě.
Testovací program od firmy Eizo pro měření odezvy
První (800pix/s) čtverec byl již dosti neostrý a fotka odhalila tři viditelné čtverce. Rozmazaný okraj měl délku zhruba 4mm (měření je prováděno odhadem), čemuž odpovídá zhruba 15 pixelů. Druhý byl prakticky lineárně závislý k prvnímu a stupeň rozmazání byl zhruba poloviční.
Poté jsme nastavili čistě bílé čtverce a znovu změřili rozmazání. Situace byla dosti podobná i u této odezvy, tedy 15 pixelů. Poté jsme nastavovali postupně jednu složku RGB pro čtverce, tedy červený, modrý a žlutý. Sledovali jsme, jestli není některá barevná složka pomalejší či rychlejší vůči ostatním. V tomto případě k takovémuto jevu nedocházelo.Při sledování filmů jsem neměl s odezvou prakticky žádný problém. Ale při tmavých scénách již obraz ztrácel detaily. To sice bylo částečně způsobeno 6-bit barvami, ale i odezva nebyla zrovna ideální. Závody kluzáků zvládly panely velmi dobře. Byl jsem překvapen po tom, co jsem sledoval syntetické testy.
Hraní her na tom bylo prakticky stejně jako filmy. Ke ztrátě detailů u textur docházelo právě v tmavých scénách a k zprůhledňování jen při rychlých pohybech.
Celkově na mě odezva působila nevyrovnaně. U některých odstínů byla perfektní a naopak u dalších (tmavých) byla nedostačující. Na jednu stranu je toto dost častá vlastnost TN+Film panelů, ale byly zde už lepší.
Rozdíl mezi těmito dvěma panely jsem nepostřehl.
Pozorovací úhly
I když je panel obdařen starší technologií, tak nabízí velké pozorovací úhly 160 stupňů v obou směrech. Tato hodnota je nejvyšší, která se u TN+Film vyskytuje.
Při pohledu pod úhlem 45 stupňů již obraz začne blednout, ale stále si zachovává plynulé přechody.
Při pohledu pod kritickým úhlem již obraz ztrácí hloubku. Ale na TN technologii je to dobrý výkon.
Jak se dalo předpokládat. Výrobce sice uvádí stejné pozorovací úhly v obou směrech, ale ne vždy to platí. Zde je obraz o něco horší než při pohledu z boku.
A jak to je, když se na monitor kouknete "z pekla či z nebe"? Relativně dobře. Stále jsou znatelné přechody, i když barvy již nejsou to, co bývaly při pohledu zepředu.
Při vstupu do OSD menu vás překvapí pomalá reakční doba samotného zobrazení menu. Ta je zhruba 1,5s a to není zrovna příjemné. Každopádně to není žádná tragédie. Po krátké svačince vás menu odmění velmi přehledným uspořádáním, bez zbytečných grafických efektů. Následuje úplný výpis OSD menu u obou monitorů. Modře jsou označené položky, které jsou aktivní pouze při propojení analogovým kabelem (D-Sub).
- Exit
- Brightness & Contrast
- Brightness (rozsah 0-100)
- Contrast (rozsah 0-100)
- Color
- sRGB
- User Define
- Original Color
- 9300K
- 6500K
- Position
- Horizontal
- Vertical
- Input selection
- Digital
- Analog
- More Settings
- Language
- Angličtina
- Francouzština
- Němčina
- Italština
- Zjednodušená čínština
- Španělština
- Phase / Clock
- Phase (rozsah 0-100)
- Clock (rozsah 0-100)
- OSD Settings
- Horizontal
- Vertical
- Audio Options
- Stand-Alone
- On
- Off
- Mute
- On
- Off
- Stand-Alone
- Language
- Reset
- Yes
- No
Náhled na OSD menu
Výpis OSD bychom měli. Ale jestli si vzpomínáte na pohled zepředu, tak jistě víte, že 190P6 má o jedno tlačítko navíc. K čemu že slouží? Pod tímto tlačítkem se skrývají přednastavené režimy (Philips tuto funkci označuje jako "LightFrame"). Jsou zde čtyři předvolené režimy: Text, Graphics, Internet a Off.
Dále je u obou monitorů přibalen software, který již pouze mění softwarově barevné podání a to buť konkrétního okna, nebo určitého výřezu obrazovky. Je to spíš taková hračička a praktické využití bude hledat jen těžko.
Poznámka: I když se jedná o naprosto stejné panely (technologicky), tak jsme provedli testy u obou. Ke konci se mi zdála sice ta práce zbytečná, ale alespoň máme srovnání dvou stejných monitorů.
Odezva
Panely se honosí 8ms odezvou. Jak si poradily s naším testem?
Né zrovna nejlépe. Na fotce jsou vidět čtyři čtverce, což je spíše podprůměrný výsledek. Inu i zde se projevuje dnes již ustupující TN+Film technologie.
Když jsem prostudoval fotografie u ideální odezvy, tak se mi zatajil dech. I zde jsou celé čtyři čtverce. Každopádně tento syntetický test nemusí vždy vypovídat o realitě.
Testovací program od firmy Eizo pro měření odezvy
První (800pix/s) čtverec byl již dosti neostrý a fotka odhalila tři viditelné čtverce. Rozmazaný okraj měl délku zhruba 4mm (měření je prováděno odhadem), čemuž odpovídá zhruba 15 pixelů. Druhý byl prakticky lineárně závislý k prvnímu a stupeň rozmazání byl zhruba poloviční.
Poté jsme nastavili čistě bílé čtverce a znovu změřili rozmazání. Situace byla dosti podobná i u této odezvy, tedy 15 pixelů. Poté jsme nastavovali postupně jednu složku RGB pro čtverce, tedy červený, modrý a žlutý. Sledovali jsme, jestli není některá barevná složka pomalejší či rychlejší vůči ostatním. V tomto případě k takovémuto jevu nedocházelo.Při sledování filmů jsem neměl s odezvou prakticky žádný problém. Ale při tmavých scénách již obraz ztrácel detaily. To sice bylo částečně způsobeno 6-bit barvami, ale i odezva nebyla zrovna ideální. Závody kluzáků zvládly panely velmi dobře. Byl jsem překvapen po tom, co jsem sledoval syntetické testy.
Hraní her na tom bylo prakticky stejně jako filmy. Ke ztrátě detailů u textur docházelo právě v tmavých scénách a k zprůhledňování jen při rychlých pohybech.
Celkově na mě odezva působila nevyrovnaně. U některých odstínů byla perfektní a naopak u dalších (tmavých) byla nedostačující. Na jednu stranu je toto dost častá vlastnost TN+Film panelů, ale byly zde už lepší.
Rozdíl mezi těmito dvěma panely jsem nepostřehl.
Pozorovací úhly
I když je panel obdařen starší technologií, tak nabízí velké pozorovací úhly 160 stupňů v obou směrech. Tato hodnota je nejvyšší, která se u TN+Film vyskytuje.
Při pohledu pod úhlem 45 stupňů již obraz začne blednout, ale stále si zachovává plynulé přechody.
Při pohledu pod kritickým úhlem již obraz ztrácí hloubku. Ale na TN technologii je to dobrý výkon.
Jak se dalo předpokládat. Výrobce sice uvádí stejné pozorovací úhly v obou směrech, ale ne vždy to platí. Zde je obraz o něco horší než při pohledu z boku.
A jak to je, když se na monitor kouknete "z pekla či z nebe"? Relativně dobře. Stále jsou znatelné přechody, i když barvy již nejsou to, co bývaly při pohledu zepředu.