Dvacítka s USB propojením - LG L206WU
1.4.2008, Pavel Kovač, recenze
Nedávno jsme recenzovali monitor, který šlo připojit přes USB. Jeho úhlopříčka však nebyla na dnešní dobu už moc lákavá, a tak se dnes podíváme na přitažlivější model. Je jím LG L206WU, 20" širokoúhlý monitor s rozlišením 1680×1050. Jak si povede v testech?
Kapitoly článku:
Pod kapotou
Bohužel, monitor se nepodařilo rozebrat. Je to sice škoda, ale na druhou stranu u takto levného monitoru není až tak co na zkoumání. Jde hlavně o to, jak funguje, a to si povíme v dalších kapitolách.
OSD menu
V první kapitole jsem se zmínil o ovládání a nyní se podíváme na to, jaké vlastně OSD menu je. Jeho uspořádání je logické a nemáte problém cokoliv najít. Bohužel musíte si zvyknout na trošku jiný přístup k položkám, kdy jakmile máte kurzor na položce, tak je aktivována a šipkami měníte její hodnotu. Posun v menu je pomocí tlačítka "AUTO/SET" ovšem v kořenových položkách to jsou naopak šipky. Proč toto není sjednoceno netuším, ale zkrátka to tak je. Chce to trošku cviku.
Tradiční OSD menu monitorů LG
Připojení přes USB rozhraní
Následující text je stejný jako v případě monitoru Samsung 940UX. Monitor LG L206WU totiž používá stejný ovladač pro USB propojení, a vše se chová naprosto stejně. Jen kvůli většímu rozlišení je celý obrazový přenos ještě náročnější, a video přehrávané přes celou obrazovku je prakticky nekoukatelné. Třeba se časem ovladač vylepší, a vše bude běhat plynuleji.
Velkým lákadlem monitoru je možnost přivést obrazová data přes USB rozhraní. Zpočátku jsem byl k tomuto systému hodně skeptický, protože jsem tušil, že jde o nainstalování jakési virtuální grafické karty do které systém "pouze" posílá (komprimovaná) data. V podstatě to tak i je a přináší to sebou různá úskalí. Princip je hodně podobný jako při VNC přenosu obrazu. Samozřejmě to je trošičku sofistikovanější, aby zde pracovalo 3D apod. naprosto bez problémů. Takové 3DS MAX 2008 se spustilo naprosto v pohodě a dokonce fungovaly i PS efekty. Zkrátka v podstatě nepoznáte, že jde o monitor připojený přes USB.
Bohužel tu je právě jedno ale. Tím, že se obraz přenáší přes USB jako bezztrátově komprimovaná bitmapa, tak dochází ke snížení framerate při situacích, kdy se mění velká část obrazu. Typicky jde o přehrávání videa, či hraní her. Obyčejné video v PAL rozlišení je ještě relativně sledovatelné. Ale když nastoupí HD i v pouze 720p (vlastně maximální HD rozlišení pro tento monitor), tak i 3,2GHz Core 2 Duo přestane stíhat a obraz se začíná "škubat". Přehrávání takového videa si vezme celé jedno jádro (místo klasických 15 %) a stejně není výsledek 100%. Kdyby byly virtuální ovladače grafiky optimalizované pro více vláken, tak by jistě situace byla lepší, ale stále by to neúměrně zatěžovalo procesor.
Samozřejmě pokud chcete rozšířit například notebook bez jakéhokoli obrazového výstupu, tak je toto velice vhodné a levné řešení. Na předchozím obrázku vidíte stav ovládacího panelu u Windows XP. Přibyly zde dva výstupy. Jeden zvládá pouze 16bitové barvy a 1024 x 768 a jeden plné 32bitové a 1280 x 1024. Sice nechápu účel druhého s nižším rozlišením a barevnou hloubkou, ale možná je optimalizovaný pro počítač s nižším výkonem.
Co tedy od USB propojení očekávat? Jednoduchý a bezproblémový provoz monitoru u počítačů bez obrazového výstupu. Nic víc, nic míň. Pokud máte DVI či D-Sub výstup, tak raději použijte tento. Také jde o celkem dobrou variantu, pokud chcete tři monitory u jednoho PC a jeden hodláte využívat převážně na přepisování textu. V tom případě vám USB propojení přijde vhod. Velmi pozitivní je fakt, že nepotřebujete k provozu žádné CD s ovladači. Monitor se sám identifikuje a vše potřebné se stáhne z internetu.