Elegán do vaší kanceláře - SONY SDM-E96D
11.9.2006, Pavel Kovač, recenze
Megatest 19" LCD panelů je sice již nějakou tu dobu za námi, ale protože jsou stále tyto monitory velmi žádané je zde ještě jeden 19" model. SONY opět vsadil na netradiční design, který se hodí do moderní kanceláře či pracovny. Jestliže hledáte netradiční monitor, je možná právě tento pro vás.
Kapitoly článku:
- Elegán do vaší kanceláře - SONY SDM-E96D
- Pod kapotou a OSD menus
- Testy odezva, hry, sledování videa a stabilita kontrastu
- Testy pozorovací úhly, barvy a podsvícení
- Testy interpolace a podsvícení
- Celkové hodnocení a závěr
Odezva
Udávaná odezva je 8ms, což je pro TN panel dnes již lehce podprůměrná hodnota. Na druhou stranu není panel určen pro hráče, ale do kanceláří. Měření ukázalo průměrnou celkovou odezvu 22ms, maximální 30,8ms a minimální 17,6ms. To jsou hodnoty prakticky totožné s modelem SDM-HS95PR. Potvrzuje se, že je zde použita stejná elektronika i panel.
Odezva v závislosti na změně
U podrobněji sledované odezvy je znatelné, že dochází k nezvládnutí technologie OverDrive u odezvy fall. Ovládací elektronika nejdříve určí panelu aby se dostal do tmavě šedé barvy a teprve poté do černé. Naštěstí v takto tmavých tónech není odezva tolik znatelná. Odezva rise je pěkných 3,6ms, ale fall je podstatně delší a to 16,8ms.
Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)
Stejně se chová i odezva typu šedá-šedá, navíc OverDrive v tmavých tónech stále mění barvu pixelu, bohužel k ustálení nedojde. Díky tomu se odezva značně prodlouží rise=4,2ms a fall=30,8ms. Pro profesionální hráče to sice může být problém, ale při běžném provozu si toho nevšimnete.
Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)
Sledování videa
Filmy se sledují na monitoru velice dobře, je to dáno hlavně tím, že SONY se vždy zaměřoval na televize a zkrátka ví, jak upravit barvy aby filmy vypadaly pěkně. U tohoto modelu je použita klasická matná obrazovka, a tak není problém ani při hororech, kde lesklá obrazovka obvykle propadne. Hloubka obrazu je dostatečná, avšak ne ideální. Je zde patrné, že obrazovka TN zkrátka neposkytuje takové obrazové vlastnosti jako PVA či IPS. Odezva je znatelná jen v tmavých a středně tmavých tónech. Pokud je film dostatečně barevný, žádný problém nenastane, ale například u válečných filmů, kde je spousta kouře a jiných efektů, je odezva již dobře znatelná.
Hraní her
Těžko si někdo bude pořizovat 8ms TN panel, aby na něm primárně hrál jen hry. K tomuto účelu jsou zde 2ms TN panely popř. 6ms S-PVA. Přesto si však řekneme jak na tom je. Jako první hru jsem pustil, pro LCD panely prokletý, Half-Life 2, hned bylo znát, že textury se při rychlejším pohybu rozmazávají, naštěstí k rozdvojování hran nedocházelo v tak velké míře jak by se u 8ms TN panelu dalo čekat. U hry Unreal Tournament 2004 však k žádným závažným problémům nedochází, vše je ostré a hra se hraje velmi dobře. Samozřejmě u 2ms TN panelů to je ještě lepší, ale chtěl jsem tím hlavně říci, že i na tomto monitoru si hry s klidem zahrajete. U strategie Earth 2160 je trošku problém při rychlém pohybu se vzájemným rozlišením jednotlivých jednotek.
Stabilita kontrastu
Regulovat jas lze dvěma způsoby, stejně jako u modelu SDM-HS95PR. První je regulace pomocí podsvětlovacích trubic (v OSD menu jako Backlight), poté je ještě možné snížit jas softwarově, což je v OSD označováno jako Brightness. Stabilitu kontrastu budeme měřit takto: od 100% do 50% jde o regulaci podsvícení a od 0% do 50% jde o regulaci softwarovou. Maximální námi změřený kontrast je 78:1, což je nečekaně málo a je to i méně než u lesklého bratříčka.