ESI Prodigy 7.1 HiFi: průměrný všeuměl?
27.9.2011, Petr Štefek, recenze
Do testu se nám dostala zvuková karta ESI Prodigy 7.1 HiFi, která je v současnosti nejdostupnějším produktem této značky. Jak si povede ve srovnání s oblíbeným etalonem ESI Prodigy HD2 nebo Creative Xtreme Audio?
Kapitoly článku:
Když budeme hodnotit ESI Prodigy 7.1 HiFi, tak nemůžeme hodnotit jen to, jak hraje, ale i jak se chová v případě, když se jej rozhodneme použít jako digitální zdroj. V našem případě budeme především zkoumat zvuk v případě stereo konektorů RCA a analogového výstupu 5.1. Zhodnotíme i přínos této karty ve srovnání s integrovanou zvukovou kartou, která je schopna přes digitál poslat signál do receiveru nebo převodníku.
Srovnávání zvukové kvality v této cenové kvalitě je ještě poměrně jednoduchou záležitostí, protože se zde nectnosti projevují daleko razantněji než u HiFi komponentů s cenovkou v řádech desítek až stovek tisíc korun. V této kategorii je to už spíše preference toho či onoho „zvuku“, která rozhoduje. Takto těžké to naštěstí dnes mít nebudeme a vydáme se do vod daleko mělčích. V našem snažení nám poslouží komponenty NAD C165 jako předzesilovač a NAD C275 jako koncový zesilovač. Jako reproduktory posloužily reproduktory Xavian 125 Evo a subwoofer Xavian Basso. Jako referenční horní mez kvality máme od minulých testů stanoven NAD C565 jako přehrávač CD, který je schopen fungovat také jako externí DAC.
Zvukový materiál představují hudební soubory FLAC z originálních disků, takže je zde zaručena maximální možná kvalita. V následujícím výčtu najdete jména záznamů, jež v testech používáme.
Záznamy FLAC a CD
Přes 15pinový konektor lze připojit rozšiřující kabel na jehož koncích jsou analogové výstupy pro jednotlivé kanály a samozřejmě i mikrofonní vstup. Kvalita toho výstupu je i přes relativně krkolomné spojení s reproduktory dostačující pro jakékoli PC reproduktory. AE Aego M jsou s kvalitou tohoto výstupu spokojené a vše hraje tak, jak má. Basy jsou dostatečně pevné i čitelné. Problém nastane až v momentu, kdy se budete snažit na tento výstup zapojit externí zesilovač slušné kvality.
Zvuk je oproti stereo výstupu RCA stažený a nedisponuje tak vzdušným projevem. To zase není až tak překvapivé a pokud zde existuje východisko v podobě RCA, tak není příliš co řešit. Pokud připojíte schopnou reproduktorovou soustavu 5.1, pak vás při sledování filmů překvapí poměrně prokreslený zvuk, který je výrazně výše než v případě integrovaného kodeku nebo naší spodní reference v podobě Creative Xtreme Audio. Za prostorový zvuk nelze jinak než dát jedničku, a to i přesto, že zvuk je dekódován softwarově.
Když si zvolíte dražší cestu a signál přes S/PIDF pošlete do receiveru s vlastními převodníky, tak se zvuk samozřejmě dostane zcela jinam. Osobně pokládám prostorový analogový výstup jako slušné nouzové řešení a rozhodně nečekejte, že vás Eagles na Blu-ray vtáhnou mezi sebe a AC/DC bude ten známý drive jako v případě domácího kina. Pro sledování filmů bych v tomto případě dal zřejmě přednost nějaké variantě karet Auzentech.
Stereo je to, oč běží nadšencům, kteří rádi poslouchají přes počítač FLAC nebo WAV soubory z pevných disků. Prodigy 7.1 HiFi je karta s podporou prostorového zvuku a RCA jsou v podstatě takovou úlitbou milovníkům sterea. Pokud RCA výstup propojíme s Aego M, dostaneme zvuk, který je lepší než v případě multikanálového výstupu. Tak by mohlo vypadat zakončení této části kapitoly, ale protože jsem hodný, povím vám něco více.
Zásadní posun nastal především ve vnímání prostoru a pevnosti zvuku, který potěší majitele i průměrných reproduktorů nebo lepších setů k PC. Tento rozdíl je zřejmý, pokud si výstupy prohazujete a zkoušíte stejné songy. Připojením sluchátek AKG-701 se tento dojem umocní. RCA stereo výstup je jednoznačně nejlepší volbou, ale nedosahuje kvalit Prodigy HD2, která je v podání sterea ještě o třídu výše.
Digitální výstup je zdánlivě stejný u všech zařízení, ale výsledky jsou odlišné. Opět zde platí, že výsledky jsou jasně slyšitelné i na našich referenčních reprosoustavách Xavian a kombu NAD. Optický výstup Prodigy 7.1 HiFi je ovšem velmi dobrý a v ničem si nezadá s Prodigy HD2, což je dobrá zpráva pro zájemce o externí DAC. Prodigy HD2 totiž u nás už dnes nekoupíte. Pokud DAC vedeme optickým kabelem signál z Prodigy 7.1 HiFi, tak se dočkáme výrazného posunu oproti integrované zvukové kartě.
Pokud do DAC pustíme signál z CD NAD C565, tak jsme zase o kus dále, což si uvědomíme především u klasiky a velkých těles, kde se zvuk uklidní a nabude rozlišení. Jako zdroj běžných DAC do 10 tisíc bude Prodigy 7.1 HiFi ovšem více než dostačující. Pokud hledáte ultimátní zdroj digitálního signálu, pak budeme muset jít výše nebo Prodigy 7.1 HiFi nechat vybavit lepšími hodinami. U nás se podobní úpravci najdou také, ale cena podobné úpravy převyšuje cenu původní zvukové karty. V honbě za dokonalejším zvukem na PC je ale každý další krůček velmi cenný.
Srovnávání zvukové kvality v této cenové kvalitě je ještě poměrně jednoduchou záležitostí, protože se zde nectnosti projevují daleko razantněji než u HiFi komponentů s cenovkou v řádech desítek až stovek tisíc korun. V této kategorii je to už spíše preference toho či onoho „zvuku“, která rozhoduje. Takto těžké to naštěstí dnes mít nebudeme a vydáme se do vod daleko mělčích. V našem snažení nám poslouží komponenty NAD C165 jako předzesilovač a NAD C275 jako koncový zesilovač. Jako reproduktory posloužily reproduktory Xavian 125 Evo a subwoofer Xavian Basso. Jako referenční horní mez kvality máme od minulých testů stanoven NAD C565 jako přehrávač CD, který je schopen fungovat také jako externí DAC.
Zvukový materiál představují hudební soubory FLAC z originálních disků, takže je zde zaručena maximální možná kvalita. V následujícím výčtu najdete jména záznamů, jež v testech používáme.
Záznamy FLAC a CD
- Dream Theater Octavarium
- Stratovarius Polaris
- Four Seasons - Vivaldi - Pinnock
- Bach Concertos - Hilary Hahn
- Divné století - Jaromír Nohavica
- Nocturnes - Frederick Chopin - Zimmerman
- Terra - Mariza
Analogový 5.1 výstup (stereo)
Přes 15pinový konektor lze připojit rozšiřující kabel na jehož koncích jsou analogové výstupy pro jednotlivé kanály a samozřejmě i mikrofonní vstup. Kvalita toho výstupu je i přes relativně krkolomné spojení s reproduktory dostačující pro jakékoli PC reproduktory. AE Aego M jsou s kvalitou tohoto výstupu spokojené a vše hraje tak, jak má. Basy jsou dostatečně pevné i čitelné. Problém nastane až v momentu, kdy se budete snažit na tento výstup zapojit externí zesilovač slušné kvality.
Zvuk je oproti stereo výstupu RCA stažený a nedisponuje tak vzdušným projevem. To zase není až tak překvapivé a pokud zde existuje východisko v podobě RCA, tak není příliš co řešit. Pokud připojíte schopnou reproduktorovou soustavu 5.1, pak vás při sledování filmů překvapí poměrně prokreslený zvuk, který je výrazně výše než v případě integrovaného kodeku nebo naší spodní reference v podobě Creative Xtreme Audio. Za prostorový zvuk nelze jinak než dát jedničku, a to i přesto, že zvuk je dekódován softwarově.
Když si zvolíte dražší cestu a signál přes S/PIDF pošlete do receiveru s vlastními převodníky, tak se zvuk samozřejmě dostane zcela jinam. Osobně pokládám prostorový analogový výstup jako slušné nouzové řešení a rozhodně nečekejte, že vás Eagles na Blu-ray vtáhnou mezi sebe a AC/DC bude ten známý drive jako v případě domácího kina. Pro sledování filmů bych v tomto případě dal zřejmě přednost nějaké variantě karet Auzentech.
Stereo RCA
Stereo je to, oč běží nadšencům, kteří rádi poslouchají přes počítač FLAC nebo WAV soubory z pevných disků. Prodigy 7.1 HiFi je karta s podporou prostorového zvuku a RCA jsou v podstatě takovou úlitbou milovníkům sterea. Pokud RCA výstup propojíme s Aego M, dostaneme zvuk, který je lepší než v případě multikanálového výstupu. Tak by mohlo vypadat zakončení této části kapitoly, ale protože jsem hodný, povím vám něco více.
Zásadní posun nastal především ve vnímání prostoru a pevnosti zvuku, který potěší majitele i průměrných reproduktorů nebo lepších setů k PC. Tento rozdíl je zřejmý, pokud si výstupy prohazujete a zkoušíte stejné songy. Připojením sluchátek AKG-701 se tento dojem umocní. RCA stereo výstup je jednoznačně nejlepší volbou, ale nedosahuje kvalit Prodigy HD2, která je v podání sterea ještě o třídu výše.
Digitální optický (koaxiální) výstup
Digitální výstup je zdánlivě stejný u všech zařízení, ale výsledky jsou odlišné. Opět zde platí, že výsledky jsou jasně slyšitelné i na našich referenčních reprosoustavách Xavian a kombu NAD. Optický výstup Prodigy 7.1 HiFi je ovšem velmi dobrý a v ničem si nezadá s Prodigy HD2, což je dobrá zpráva pro zájemce o externí DAC. Prodigy HD2 totiž u nás už dnes nekoupíte. Pokud DAC vedeme optickým kabelem signál z Prodigy 7.1 HiFi, tak se dočkáme výrazného posunu oproti integrované zvukové kartě.
Pokud do DAC pustíme signál z CD NAD C565, tak jsme zase o kus dále, což si uvědomíme především u klasiky a velkých těles, kde se zvuk uklidní a nabude rozlišení. Jako zdroj běžných DAC do 10 tisíc bude Prodigy 7.1 HiFi ovšem více než dostačující. Pokud hledáte ultimátní zdroj digitálního signálu, pak budeme muset jít výše nebo Prodigy 7.1 HiFi nechat vybavit lepšími hodinami. U nás se podobní úpravci najdou také, ale cena podobné úpravy převyšuje cenu původní zvukové karty. V honbě za dokonalejším zvukem na PC je ale každý další krůček velmi cenný.