Fermi (GF100): pohled na architekturu čipu
31.3.2010, Petr Štefek, technologie
V dnešním článku, který je předvojem praktických testů, se podíváme na architekturu netrpělivě očekávaného čipu Fermi (GF100). Tento čip je s přehledem tím největším, co kdy bylo v segmentu grafických jader vyrobeno a integruje i největší množství procesorů.
Kapitoly článku:
Nvidia slibovala konkurenci pro ATI Eyefinity již dlouho před uvedením GeForce GTX 400, ale jak se zdá, tak bohužel prozatím ostrouháme, protože v ovladačích tato podpora přítomna není a na hraní na třech monitorech tedy můžeme zapomenout. Osobně mi tento fakt příliš nevadí, neboť jeho nasazení vidím reálně až momentu, kdy budeme mít k dispozici OLED monitory bez rámečků, které jsou velmi rušivé. A nebo se rovnou posuneme k super wide obrazovkám.
3 monitory při hraní v akci
Chybět tato funkce může pouze majitelů 3 monitorů, kteří by velmi rádi využili své domácnosti nebo kanceláře k řízení Zeměkoule či letového provozu (samozřejmě chápu, že profesionálové pro tři monitory uplatnění najdou). To samé můžeme říci o 3D Vision, které v ovladačích také nenajdeme, ale zde je pravděpodobné, že se všeho dočkáme v některých z dalších oficiálních ovladačů.
PhysX zde u GeForce GTX 400 bude hrát stejně důležitou roli, jako tomu je u minulé generace, což znamená, že se bude jednat o čistě okrajovou věc pro některé z podporovaných titulů (za celou existenci můžeme jmenovat pouze jeden hratelný titul, který reprezentoval Batman). Teorii o využití jsme si ovšem již nastínili v počateční kapitole.
Nvidia při propagaci často zmiňovala podporu tzv. ECC, což není nic jiného než Error Code Correction a hlavní nevýhoda minulých generací čipů Nvidia v profesionálním HPC segmentu. Tam se totiž korekce chyb vyžaduje. U GeForce GTX 400 nebude ECC pracovat, což je poměrně pochopitelné, neboť zde není jeho využití nijak zvlášť potřebné. Navíc zde mluvíme o funkci, která vyžaduje na každých 8bitů informace 9-tý ECC bit. GeForce GTX 400 nemá žádnou speciální paměť vyhrazenou proc ECC, a proto by muselo dojít k vyhrazení části pracovní paměti právě pro ECC.
V praxi by to tedy vypadalo tak, že z 1.5 GB pracovní paměti GDDR5 by bylo téměř 170 MB pouze pro potřeby ECC. Zde tedy nemusíme chápat absenci ECC jako nedodržení slibu, neboť tato funkce je potřebná pro výpočetní stanice založené na technologii Tesla, kde každý z akcelerátorů může disponovat mnohem větším množstvím paměti a skutečně při výpočtech možnosti ECC využít. ECC tedy přítomno je, ale pouze v profesionálních produktech založených na Fermi.
3 monitory při hraní v akci
Chybět tato funkce může pouze majitelů 3 monitorů, kteří by velmi rádi využili své domácnosti nebo kanceláře k řízení Zeměkoule či letového provozu (samozřejmě chápu, že profesionálové pro tři monitory uplatnění najdou). To samé můžeme říci o 3D Vision, které v ovladačích také nenajdeme, ale zde je pravděpodobné, že se všeho dočkáme v některých z dalších oficiálních ovladačů.
PhysX zde u GeForce GTX 400 bude hrát stejně důležitou roli, jako tomu je u minulé generace, což znamená, že se bude jednat o čistě okrajovou věc pro některé z podporovaných titulů (za celou existenci můžeme jmenovat pouze jeden hratelný titul, který reprezentoval Batman). Teorii o využití jsme si ovšem již nastínili v počateční kapitole.
Nvidia při propagaci často zmiňovala podporu tzv. ECC, což není nic jiného než Error Code Correction a hlavní nevýhoda minulých generací čipů Nvidia v profesionálním HPC segmentu. Tam se totiž korekce chyb vyžaduje. U GeForce GTX 400 nebude ECC pracovat, což je poměrně pochopitelné, neboť zde není jeho využití nijak zvlášť potřebné. Navíc zde mluvíme o funkci, která vyžaduje na každých 8bitů informace 9-tý ECC bit. GeForce GTX 400 nemá žádnou speciální paměť vyhrazenou proc ECC, a proto by muselo dojít k vyhrazení části pracovní paměti právě pro ECC.
V praxi by to tedy vypadalo tak, že z 1.5 GB pracovní paměti GDDR5 by bylo téměř 170 MB pouze pro potřeby ECC. Zde tedy nemusíme chápat absenci ECC jako nedodržení slibu, neboť tato funkce je potřebná pro výpočetní stanice založené na technologii Tesla, kde každý z akcelerátorů může disponovat mnohem větším množstvím paměti a skutečně při výpočtech možnosti ECC využít. ECC tedy přítomno je, ale pouze v profesionálních produktech založených na Fermi.