>
>
>
>
>
>
>
G92 alias NVIDIA GeForce 8800 GT: nový grafický polobůh?
29.10.2007, Petr Papež, recenze
Karta s božským výkonem a lidskou cenou? Právě takovou se snaží být NVIDIA GeForce 8800 GT. Nadupaný nižší highend s téměř plným počtem SP jako GTX verze. V testu se mu do cesty postaví NVIDIA GeForce 8800 GTX i GTS 320MB a ATI Radeon HD 2900 XT.
Kapitoly článku:
- G92 alias NVIDIA GeForce 8800 GT: nový grafický polobůh?
- ZOTAC GeForce GF8800GT 512MB DDR3 Dual DVI/HDTV AMP!
- Gigabyte GeForce 8800 GTX GV-NX88X768H-RH 768 MB
- Testovací sestava, testovací metodika
- Bioshock (DX9), TC's R6: Vegas (DX9), World in Conflict (DX9 a DX10)
- Prey (OGL), Supreme Commander (DX9), MoHA (DX10), CoH (DX10)
- CB's Jericho demo (DX10), CoD 4 demo (DX10), Timeshift demo (DX10)
- Hellgate London demo (DX9), Crysis SP demo (DX10), LightsMark (DX9)
- Kvalita FSAA a AF, nový TRMS
- Přehrávání HD obsahu, výkon, poměr cena/výkon
- Hlučnost, spotřeba, přetaktování
- Závěr
Kvalita FSAA a AF
Vzorek 2x
Vzorek 4x
Vzorek 8x
Vzorek 8Qx
Vzorek 16x
Vzorek 16Qx
Srovnání kvality FSAA na starším čipu G80 a G92. Rozdíly jsou velmi malé, jsou vidět především u 8Qx a 16Qx módů.
Anizotropní Filtrování
Následující řádky patří kvalitě filtrování textur, jedna z kategorií, která se s novými čipy neustále vyvíjí.
AF 4x
AF 16x
AF 16x Vysoká kvalita
Souboj o nejlepší rodinné anizotropní filtrování končí patem, G80 i G92 jsou stejně schopné čipy na tomto poli.
Vyhlazování "průhlednosti"
Pojďme se podívat na jednu z avizovaných novinek. NVIDIA údajně předělala algoritmus pro vyhlazování TRMS, zatímco kvalitnější TRSS zůstal beze změn. Výsledky si předvedem ve dou hrách pod DirectX 9, Call of Duty 4 demo a starší FarCry. Omluvte mi malé nesrovnalosti v obrázcích, není vždy přesně stejný úhel pohledu. FarCry má krásné pohybující se větve a CoD4 po dvojhmatu Alt-Tab přesune myš mimo původní úhel. Mimoto ani jedna hra neumožňuje průběžné ukládání.
FarCry 1.4
Maximální detaily, 2048x1535, 8x FSAA
Bez aktivovaného TRAA
Zapnuté TRMS
Zapnuté TRSS
Nevím jak Vy, ale my zkvalitnění vyhlazování u TRMS nevidíme. Výkon se mírně zvedl v módu TRMS, otázkou je, zda je to způsobeno novým algoritmem či "jinou" vnitřní architekturou čipu G92. Jinak nelze než poznamenat, zda to "stojí za to". Až poloviční výkon za ne až tak znatelné zlepšení obrazu. Na stranu druhou, 60 fps nebo 120 fps ve FarCry nehraje roli, a tak není důvod si neužít zase o kousek lepší obraz.
Čip | FPS bez zapnutého TRAA | Počet FPS s TRMS | Počet FPS s TRSS | Výkon s aktivovaným TRMS | Výkon s aktivovaným TRSS |
G80 | 98 | 75 | 47 | 76,5% | 48,0% |
G92 | 131 | 116 | 66 | 88,5% | 50,4% |
Call of Duty 4
Maximální detaily, 1800x1440, 4xFSAA
Bez aktivovaného TRAA
Zapnuté TRMS
Zapnuté TRSS
Osobně tedy rozdíl mezi TRMS a módem bez vyhlazování ani nevidíme. On tam také prakticky žádný není. Zatímco při zapnutí TRSS znatelně poklesl počet FPS, u zbylých dvou se pohyboval u přibližně stejných hodnot. O zlepšení TRMS tedy ani vidu.
Celkově lze obraz G92 hodnotit kladně - nezhoršil se a minimálně zůstal na špičkové úrovni čipu G80. Nový TRMS možná správně funguje jen v "příkladových" hrách z materiálů NVIDIA - Half-Life 2 a Seriuos Sam 2. Snad se dočkáme opravy v dalších ovladačích, ať už to bude kompatibilita s jinými hrami nebo jeho správné zprovoznění.