GeForce 6800Ultra vs. Radeon X800 vs Radeon X800XT
17.6.2004, Martin Štěpánek, recenze
Dnes se podíváme na výkon nové GeForce 6800Ultra a postavíme ji proti dosavadnímu, byť krátkodobému vůdci, Radeonu X800Pro. Když jsem dostal Radeon X800Pro do rukou jako horkou novinku, neměl jsem dostatek času na všechny testy. Toto se nyní pokusím napravit a proto jsem připravil celkem 15 různých testů (nově Tomb Raider, UT2004, Lock On, F1 Challenge a Serious Sam) a jako perličku jsem naměřil výkon i s odemčenými 4 pipelines, tedy s Radeonem X800XT.
Kapitoly článku:
- GeForce 6800Ultra vs. Radeon X800 vs Radeon X800XT
- Vzhled - GeForce 6800Ultra
- Sestava FOX Factor-X
- Kvalita obrazu
- Přetaktování
- Nastavení testování
- 3D Mark 2001, ShaderMark 2.0, Aquamark 3
- Far Cry
- Unreal Tournament 2003 a 2004
- Lara Croft - Tomb Raider: Angel Of Darkness
- Colin McRae Rally 4
- Gun Metal, X2: The Threat, Serious Sam: SE
- RTCW: Enemy Territory, Call Of Duty, Splinter Cell
- Lock On a F1 Challenge 99-02
- 3D Mark03, Aquamark3 a CodeCreatures
- Závěr
Grafická karta GeForce 6800 od nVidie nebyla velmi dlouho k dispozici. Naštěstí se mi podařilo ji sehnat spolu se sestavou na prezentaci nového Athlonu 64 pro socket 939. Jedná se o vzorek A1 přímo od nVidie. Že se jedná o vzorek až tak nevadí, jen to neumožňuje kartu taktovat.
Již na první pohled je jasné, že GeForce 6800 je mnohem větším "mackem" ve srovnání s Radeony. Chlazení této karty se skládá z pěti částí. Co je ale horší je hladina hluku chladiče. Věřím, že se jedná o problém tohoto výrobního vzorku a při sériové výrobě si každá firma s chlazením více pohraje. Větrák zde pracoval v několika krocích. Nejvíce karta řvala při startu počítače, než se začaly načítat Windows, to byl hluk velmi podobný malém Boeingu. Při načítání Windows hluk klesl na snesitelnou úroveň. Ta se držela i po spuštění testů. Až po chvíli práce v 3D se hluk opět mírně zvedl (naštěstí ne na úroveň při startu počítače),
Zde je vidět grafická karta po sundání první části chlazení - částí s větrákem. Na obrázku pak jsou vidět dvě samostatné části, jedna je přišroubována přímo na jádře a druhá pak na pamětech. Na první pohled to sice vypadá, jako by byl použit heat-pipe systém nad paměťovými moduly, ale jedná se jen o prázný plech.
Co již bylo mnohokrát zmiňováno je napájení. K běhu karty má být potřeba pouze jednoho zapojeného konektoru a druhý je potřeba pouze při taktování. Zajímavostí je pak malý buzzer umístěný vedle primárního napájecího konektoru (ta žlutá nálepka se musí sejmout). Buzzer slouží k vydávání zvukového signálu v případě nedostatku šťávy.
Na rozdíl od Radeonu je GeForce 6800 vybavena dvojicí DVI konektorů. Samozřejmostí jsou DVI-VGA redukce. O obraz se stará DVI transmitter Sil178CT64.
Jak je dobře vidět z nápisu na jádře, jedná se o výrobní vzorek. Ale i tak byl schopen stejně jako prodejní GeForce 6800Ultra schopen práce na 400MHz. Také si zde můžete dobře všimnout, že nVidia začala své jádra balit stejně jako ATi a dokonce začala používat i stejnou ochranou ohrádku. Paměti na kartě byly 600MHz DDR3 Samsung (tedy 1200MHz efektivně), které pracovali jen na 550MHz (1100MHz efektivně).
Ostatní fotografie
Již na první pohled je jasné, že GeForce 6800 je mnohem větším "mackem" ve srovnání s Radeony. Chlazení této karty se skládá z pěti částí. Co je ale horší je hladina hluku chladiče. Věřím, že se jedná o problém tohoto výrobního vzorku a při sériové výrobě si každá firma s chlazením více pohraje. Větrák zde pracoval v několika krocích. Nejvíce karta řvala při startu počítače, než se začaly načítat Windows, to byl hluk velmi podobný malém Boeingu. Při načítání Windows hluk klesl na snesitelnou úroveň. Ta se držela i po spuštění testů. Až po chvíli práce v 3D se hluk opět mírně zvedl (naštěstí ne na úroveň při startu počítače),
Zde je vidět grafická karta po sundání první části chlazení - částí s větrákem. Na obrázku pak jsou vidět dvě samostatné části, jedna je přišroubována přímo na jádře a druhá pak na pamětech. Na první pohled to sice vypadá, jako by byl použit heat-pipe systém nad paměťovými moduly, ale jedná se jen o prázný plech.
Co již bylo mnohokrát zmiňováno je napájení. K běhu karty má být potřeba pouze jednoho zapojeného konektoru a druhý je potřeba pouze při taktování. Zajímavostí je pak malý buzzer umístěný vedle primárního napájecího konektoru (ta žlutá nálepka se musí sejmout). Buzzer slouží k vydávání zvukového signálu v případě nedostatku šťávy.
Na rozdíl od Radeonu je GeForce 6800 vybavena dvojicí DVI konektorů. Samozřejmostí jsou DVI-VGA redukce. O obraz se stará DVI transmitter Sil178CT64.
Jak je dobře vidět z nápisu na jádře, jedná se o výrobní vzorek. Ale i tak byl schopen stejně jako prodejní GeForce 6800Ultra schopen práce na 400MHz. Také si zde můžete dobře všimnout, že nVidia začala své jádra balit stejně jako ATi a dokonce začala používat i stejnou ochranou ohrádku. Paměti na kartě byly 600MHz DDR3 Samsung (tedy 1200MHz efektivně), které pracovali jen na 550MHz (1100MHz efektivně).
Ostatní fotografie