GeForce 6800Ultra vs. Radeon X800 vs Radeon X800XT
17.6.2004, Martin Štěpánek, recenze
Dnes se podíváme na výkon nové GeForce 6800Ultra a postavíme ji proti dosavadnímu, byť krátkodobému vůdci, Radeonu X800Pro. Když jsem dostal Radeon X800Pro do rukou jako horkou novinku, neměl jsem dostatek času na všechny testy. Toto se nyní pokusím napravit a proto jsem připravil celkem 15 různých testů (nově Tomb Raider, UT2004, Lock On, F1 Challenge a Serious Sam) a jako perličku jsem naměřil výkon i s odemčenými 4 pipelines, tedy s Radeonem X800XT.
Kapitoly článku:
- GeForce 6800Ultra vs. Radeon X800 vs Radeon X800XT
- Vzhled - GeForce 6800Ultra
- Sestava FOX Factor-X
- Kvalita obrazu
- Přetaktování
- Nastavení testování
- 3D Mark 2001, ShaderMark 2.0, Aquamark 3
- Far Cry
- Unreal Tournament 2003 a 2004
- Lara Croft - Tomb Raider: Angel Of Darkness
- Colin McRae Rally 4
- Gun Metal, X2: The Threat, Serious Sam: SE
- RTCW: Enemy Territory, Call Of Duty, Splinter Cell
- Lock On a F1 Challenge 99-02
- 3D Mark03, Aquamark3 a CodeCreatures
- Závěr
Full-Screen Antialiasing
Zde jsem použil prográmek FSAA tester, který mají na starosti lidé ze serveru TOMMI Systems.
Hned v úvodu je nutné zdůraznit, že technika FSAA se u nového R420 vůbec nezměnila, je tedy stejná jako u předcházejícího R350 (alias Radeon 9800), ale technika u NV40 doznala značných změn.
U Radeonu X800Pro je situace poměrně jednoduchá, jelikož čip podporuje Rotated Grid MultiSampling a to 2x a 4x. K vykreslení 6x FSAA je použit tzv. rozptýlený vzorek. U nVidie je nově použit Rotated Grid MultiSampling a to 2x a 4x. Při FSAA 8x je použita kombinace Multi/SuperSamplingem (podobně jako 8xS u GeForceFX 5950Ultra). Dále pak ještě přibyl nový režim 8xM, také značený reg18.
Rozdíl mezi SuperSampling AA a MultiSampling AA:
Pro ty, kterým se nechtějí všechny obrázky FSAA otevírat, jsem zde udělal pár detailů:
Zde si můžeme prohlédnout rozdíly mezi různými stupni FSAA, i když drobnější rozdíly mezi 6x a 8xS již tak patrné nejsou. I když je dobře patrné, že 2xFSAA a 4xFSAA u ATi a NV40 jsou lepší než u NV35.
PS: obrázky vzorků (samplů) jsou použity ze serveru 3D Center. Především doporučuji článek ATi & nVidia anti- Aliasing performance.
Anisotropní Filtrování
Pro dobré zobrazení jak grafický čip filtruje asi nejlépe slouží D3D-AF Tester.
Stejně jako se změnila technika FSAA u nového NV40 ve srovnání s NV35, změnila se i u AF. Především si inženýří nVidie vzali k srdci velkou úhlovou závislost.
U NV40 je v ovladačích novějších jak 61.32 možnost zapnout lepšího AF v ovladačích - tak jak to popisuji v kapitole ovladače a přetaktování.
Zde jsem použil prográmek FSAA tester, který mají na starosti lidé ze serveru TOMMI Systems.
klikněte pro zvětšení
Hned v úvodu je nutné zdůraznit, že technika FSAA se u nového R420 vůbec nezměnila, je tedy stejná jako u předcházejícího R350 (alias Radeon 9800), ale technika u NV40 doznala značných změn.
U Radeonu X800Pro je situace poměrně jednoduchá, jelikož čip podporuje Rotated Grid MultiSampling a to 2x a 4x. K vykreslení 6x FSAA je použit tzv. rozptýlený vzorek. U nVidie je nově použit Rotated Grid MultiSampling a to 2x a 4x. Při FSAA 8x je použita kombinace Multi/SuperSamplingem (podobně jako 8xS u GeForceFX 5950Ultra). Dále pak ještě přibyl nový režim 8xM, také značený reg18.
- 2x FSAA
Při srovnání 2xFSAA u ATi a nVidie dostaneme stejnou kvalitu, jen s rozdílem, že vzorek je opačně orientován. - 4x FSAA
To stejné jako u 2x - 6x/8x FSAA
Kvalitativně je na tom lépe nVidia s její kombinací Multi/SuperSamplingu. Bohužel ale v praxi se lepší ukazuje 6xFSAA u ATi, jelikož je optimální z pohledu kvalita/výkon.
Rozdíl mezi SuperSampling AA a MultiSampling AA:
- SuperSampling (SSAA) - rendering s vyšším rozlišením a následný downsampling
- MultiSampling (MSAA) - zde se počítá s více subpixely/pixely, ale všechny mají stejnou texturu, liší se tedy pouze na hranách
Pro ty, kterým se nechtějí všechny obrázky FSAA otevírat, jsem zde udělal pár detailů:
ATI R420 | NV40 | NV35 | |
2x FSAA | |||
4x FSAA | |||
6x FSAA | |||
8x FSAA |
Zde si můžeme prohlédnout rozdíly mezi různými stupni FSAA, i když drobnější rozdíly mezi 6x a 8xS již tak patrné nejsou. I když je dobře patrné, že 2xFSAA a 4xFSAA u ATi a NV40 jsou lepší než u NV35.
PS: obrázky vzorků (samplů) jsou použity ze serveru 3D Center. Především doporučuji článek ATi & nVidia anti- Aliasing performance.
Anisotropní Filtrování
Pro dobré zobrazení jak grafický čip filtruje asi nejlépe slouží D3D-AF Tester.
Stejně jako se změnila technika FSAA u nového NV40 ve srovnání s NV35, změnila se i u AF. Především si inženýří nVidie vzali k srdci velkou úhlovou závislost.
- No AF
Na rozdíl od NV35, používá NV40 již plně trilineární filtrování. Ba co víc, má jej lepší než ATi, což je z obrázků patrně jednoznačné. - 2x AF
Zde ještě stále vede nVidia NV40, která má AF "čistší". - 8x AF a 16x AF
Při pohledu na obrazce se jen velmi těžko hledají rozdíly. Jen u velkého obrázku to vypadá, jako by trilineární filtrování u ATi R420 sahalo dále.
U NV40 je v ovladačích novějších jak 61.32 možnost zapnout lepšího AF v ovladačích - tak jak to popisuji v kapitole ovladače a přetaktování.