GeForce 6800Ultra vs. Radeon X800 vs Radeon X800XT
17.6.2004, Martin Štěpánek, recenze
Dnes se podíváme na výkon nové GeForce 6800Ultra a postavíme ji proti dosavadnímu, byť krátkodobému vůdci, Radeonu X800Pro. Když jsem dostal Radeon X800Pro do rukou jako horkou novinku, neměl jsem dostatek času na všechny testy. Toto se nyní pokusím napravit a proto jsem připravil celkem 15 různých testů (nově Tomb Raider, UT2004, Lock On, F1 Challenge a Serious Sam) a jako perličku jsem naměřil výkon i s odemčenými 4 pipelines, tedy s Radeonem X800XT.
Kapitoly článku:
- GeForce 6800Ultra vs. Radeon X800 vs Radeon X800XT
- Vzhled - GeForce 6800Ultra
- Sestava FOX Factor-X
- Kvalita obrazu
- Přetaktování
- Nastavení testování
- 3D Mark 2001, ShaderMark 2.0, Aquamark 3
- Far Cry
- Unreal Tournament 2003 a 2004
- Lara Croft - Tomb Raider: Angel Of Darkness
- Colin McRae Rally 4
- Gun Metal, X2: The Threat, Serious Sam: SE
- RTCW: Enemy Territory, Call Of Duty, Splinter Cell
- Lock On a F1 Challenge 99-02
- 3D Mark03, Aquamark3 a CodeCreatures
- Závěr
3D Mark 2001SE MadOnion |
3D Mark 2001SE patří ke klasickým testům, které asi ještě delší dobu zůstanou na seznamů benchmarků grafických karet a procesorů. Dnes jsem se rozhodl nejen podat celkové číslo, ale také přidat výsledky v dílčích testech (na žádost Spajdra).
Na rozdíl od novějšího bratříčka, zde vedou všechny karty s čipem X800Pro. Což je velmi překvapující, jelikož GeForce 6800Ultra je poražena dokonce Radeonem X800Pro, který má jen 12 pipelines.
Výsledky v číslech
3D Mark 2001SE | |
1024x768 | |
GeForceFX 5950Ultra | 16230 |
Radeon 9800XT | 17642 |
GeForceFX 6800Ultra | 18190 |
Radeon X800Pro | 18332 |
Radeon X800Pro 536/571 | 19350 |
Radeon X800Pro@XT | 19647 |
3D Mark 2001SE | |
1024x768 | |
Radeon X800Pro@XT | +6,69% |
Radeon X800Pro 536/571 | +5,26% |
Radeon X800Pro | 18332bodů |
GeForceFX 6800Ultra | -0,77% |
Radeon 9800XT | -3,76% |
GeForceFX 5950Ultra | -11,47% |
Rozdíly mezi kartami jsou zcela malé a dá se říct, že neodpovídají reálným rozdílům ve hrách. To si nelze vysvětlit jinak než limitací procesoru.
Dílčí výsledky
3D Mark 2001SE | ||||||
Nature | Fill-rate (single) | Fill-rate (multi) | Vertex Shaders | Pixel Shaders | Advanced Pixel Shaders | |
Radeon 9800XT | 1514,8 | 3352,4 | ||||
GeForceFX 5950Ultra | 1845,6 | 3215,9 | ||||
Radeon X800Pro | 189,1 | 2737,1 | 5301,2 | 214,4 | 243,6 | 316,8 |
Radeon X800Pro 536/571 | 222,9 | 3337,2 | 6210,9 | 215,6 | 243,7 | 380,8 |
Radeon X800Pro@XT | 234,2 | 3548,4 | 8017,8 | 215,7 | 244,2 | 430,8 |
GeForceFX 6800Ultra | 179,8 | 3551,5 | 6031,2 | 212,3 | 247,2 | 460,8 |
Bohužel nemám výsledky starších karet.
3D Mark 2001SE | ||||||
Nature | Fill-rate (single) | Fill-rate (multi) | Vertex Shaders | Pixel Shaders | Advanced Pixel Shaders | |
Radeon X800Pro | 189,1 | 2737,1 | 5301,2 | 214,4 | 243,6 | 316,8 |
Radeon X800Pro 536/571 | +17,87 % | +21,92 % | +17,16 % | +0,56 % | +0,04 % | +20,20 % |
Radeon X800Pro@XT | +23,85 % | +29,64 % | +51,25 % | +0,61 % | +0,25 % | +35,98 % |
GeForceFX 6800Ultra | -4,92 % | +29,75 % | +13,77 % | -0,98 % | +1,48 % | +45,45 % |
Mezi hlavní rozdíly bych zařadil rozdíl ve fill-rate (multi), kde je Radeon X800Pro@XT téměř o 40% rychlejší než GeForce 6800Ultra. Toto nám táke lecos prozradí o výsledcích ve hrách. Na druhé straně pak stojí výsledky Shaderů, kde si o 10% lépe vede GeForce 6800Ultra.
ShaderMark 2.0 TOMMI Systems |
Bohužel se mi nepodařilo tento test projet s grafickou kartou GeForce 6800Ultra. Nevím, kde přesně je chyba, ale test se vždy kousne u nápisu Warmig caches.....
Nový Radeon X800Pro si ve srovnání s Radeonem 9800XT nebo GeForce 5950Ultra vede více než dobře a jeho výsledky jsou mnohdy vyšší o stovky procent.
ShaderMark 2.0 | ||||
Radeon 9800XT | GeForceFX 5950 Ultra | Radeon X800Pro | Radeon X800Pro@XT | |
shader 2 | 252 | 140 | 504 | 721 |
shader 3 | 174 | 90 | 384 | 554 |
shader 4 | 177 | 363 | 525 | |
shader 5 | 142 | 77 | 331 | 478 |
shader 6 | 185 | 84 | 372 | 537 |
shader 7 | 161 | 86 | 361 | 519 |
shader 8 | 138 | 269 | 389 | |
shader 9 | 126 | 40 | 246 | 355 |
shader 10 | 259 | 172 | 580 | 819 |
shader 11 | 224 | 151 | 455 | 646 |
shader 12 | 152 | 72 | 329 | 474 |
shader 13 | 94 | 47 | 166 | 244 |
shader 14 | 94 | 56 | 233 | 331 |
shader 15 | 135 | 84 | 274 | 390 |
shader 16 | 82 | 170 | 246 | |
shader 17 | 15 | 10 | 26 | 38 |
shader 18 | 114 | 42 | 244 | 354 |
shader 19 | 30 | 50 | 72 | |
shader 20 | 62 | 118 | 175 | |
shader 21 | 67 | 130 | 192 | |
shader 22 | 39 | 75 | 110 | |
shader 23 | 56 | 69 | 77 |
Tato hra je na trhu již od roku 2001, jenže v té době byla určena pouze pro X-Box. Ke konverzi na PC došlo až v roce 2003 a od té doby se jedná o poměrně úspěšný titul, který již také delší dobu používáme k testování na SH.
K testování se používá již vestavěný benchmark, který pokrývá většinu scén ze hry, ale o tomto jsem se již jednou více rozepisoval v popisu. Tam také najdete přesnější informace jak test spustit, a že na výsledný kvalitativní efekt nemá AF ani FSAA vliv, proto testuji bez nich.
Výsledky jsou více než vyrovnané, zváště pak při pohledu na rozlišení 1600x1200. V 1024x768 je vidět, že ovladače pro nVidii nejsou ještě dokonale doladěné, protože rozdíl mezi 1600x1200 a 1024x768 je pouze 3fps.
Výsledky v číslech
Halo | |||
1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | |
Radeon 9800XT | 54,46 | 48,98 | 29,56 |
GeForceFX 5950Ultra | 53,65 | 47,32 | 31,12 |
GeForce 6800Ultra | 52,24 | 50,6 | 49,21 |
Radeon X800Pro | 65,79 | 54,09 | 47,56 |
Radeon X800Pro 536/571 | 67,32 | 57,12 | 51,46 |
Radeon X800Pro@XT | 71,2 | 60,31 | 55,41 |
Halo | |||
1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | |
Radeon X800Pro@XT | +7,60% | +10,31% | +14,17% |
Radeon X800Pro 536/571 | +2,27% | +5,30% | +7,58% |
GeForce 6800Ultra | -20,60% | -6,45% | +3,35% |
Radeon X800Pro | 65,79fps | 54,09fps | 47,56fps |
Radeon 9800XT | -17,22% | -9,45% | -37,85% |
GeForceFX 5950Ultra | -18,45% | -12,52% | -34,57% |