GeForce 6800Ultra vs. Radeon X800 vs Radeon X800XT
17.6.2004, Martin Štěpánek, recenze
Dnes se podíváme na výkon nové GeForce 6800Ultra a postavíme ji proti dosavadnímu, byť krátkodobému vůdci, Radeonu X800Pro. Když jsem dostal Radeon X800Pro do rukou jako horkou novinku, neměl jsem dostatek času na všechny testy. Toto se nyní pokusím napravit a proto jsem připravil celkem 15 různých testů (nově Tomb Raider, UT2004, Lock On, F1 Challenge a Serious Sam) a jako perličku jsem naměřil výkon i s odemčenými 4 pipelines, tedy s Radeonem X800XT.
Kapitoly článku:
- GeForce 6800Ultra vs. Radeon X800 vs Radeon X800XT
- Vzhled - GeForce 6800Ultra
- Sestava FOX Factor-X
- Kvalita obrazu
- Přetaktování
- Nastavení testování
- 3D Mark 2001, ShaderMark 2.0, Aquamark 3
- Far Cry
- Unreal Tournament 2003 a 2004
- Lara Croft - Tomb Raider: Angel Of Darkness
- Colin McRae Rally 4
- Gun Metal, X2: The Threat, Serious Sam: SE
- RTCW: Enemy Territory, Call Of Duty, Splinter Cell
- Lock On a F1 Challenge 99-02
- 3D Mark03, Aquamark3 a CodeCreatures
- Závěr
Hra Far Cry byla na trh vypuštěna letos v květnu vývojářskou společností Crytek a je považována za jednu z nejlépe vypadajících "first person" stříleček. I když je pravda, že má před sebou velké soupeře v podobě Dooma III a Half-Life 2.
Ale díky vyspělosti hry to přináší i některé nevýhody, především co se týká testování. Při puštění tzv. demoplay se každá postava řídí svojí inteligencí, která při každém spuštění zaručí mírně odlišné chování. Proto použití demoplay není vhodné pro testování. Místo toho se využívá podobného systému jako je FlyBy v Unreal Tournamentu.
K testování jsem použil utilitu BenchemAll (verze 2.58) a čtyři mapy. Samozřejmostí je nastavení maximálních detailů. Jak se při testování ukázalo, nejnáročnější se ukázala defaultní mapa, která byla následována mapou rebelion a Pier (zde jsem stáhl save ze serveru 3D Center, který je postaven na mapě Pier). Při testování se mi nejvíce zalíbila mapa Rebelion, kde se postava pohybuje po hřebenu kopce a následně se za použití kluzáku snáší nad jezerem (nebo snad zátokou?). Tato mapa je velmi náročná na exteriéry a ve druhé části na vykreslování vodní hladiny, kde jsou vidět plovoucí rybky.
Jen pro představu, test ze serveru 3D Center, postavený na mapě Pier, se skládá z téměř 150 000 polygonů.
PS: před začátkem testování je nutné stáhnout update na verzi 1.1.
Celkové výsledky ve všech rozlišeních a mapách
Na tomto grafu je dobře vidět k jakému propadu dojde při přechodu na FSAA a AF. Také je dobře vidět jak malý byl onen propad u Radeonu X800Pro@XT.
Mapa - default
Při testování bez zapnutého FSAA a AF téměř ve všech mapách vedla GeForce 6800Ultra před Radeonem X800Pro předělaným na XT. Ale je nutné podotknout, že rozdíly byly menší než malé. V 1024x768 a 1280x1024 nezaostával ani Radeon X800Pro s 12 pipelines.
Po zapnutí FSAA a AF se první dvě pozice otočily, ale stále se zachovaly velmi tesné rozdíly. Patrnější je s AF a FSAA propad u X800Pro s 12 pipelines. Co se týká ostatních, starších karet, je vidět že nemají šanci.
Mapa - Bunker
I zde jsou rozdíly na čelních místech velmi malé, ale ostatní karty na vedoucí dvojici již ztrácí více.
Při pohledu na výsledky je vidět menší odchylka v měření, ke které došlo u Radeonu X800Pro@XT v rozlišení 1024x768 (rád bych zde řekl, že při testování toto není patrné, tyto rozdíly vždy vyplují na povrch až při dělání grafů, což často bývá až je karta vrácena, proto jsem nemohl znovu naměřit rozlišení 1024x768). Nicméně v 1280x1024 a 1600x1200 je již vše jak má být, tedy Radeon X800Pro@XT na prvním místě a GeForce 6800Ultra na druhém.
Mapa - Pier
Mapa Pier (respektive demo na této mapě) patří k časově nejnáročnějším u Far Cry, a také zde jsou nejmenší rozdíly při testování bez FSAA a AF. Jen trochu nezvykle se na prvním místě umístil Radeon X800Pro@XT a ne GeForce 6800Ultra.
Po aktivaci FSAA a AF dojde k dobrém rozškálování výsledků.
U GeForceFX 5950Ultra to vypadá nejspíš na problém s ovladači, protože propad by neměl být na 0fps, ale odhadem někam pod 10fps.
Mapa - Rebellion
První dvě místa jsou opět naprosto vyrovnaná. Až teprve Radeon X800Pro s 12 pipelines začíná na vedouci dvojici ztrácet.
Výsledky v číslech
Default Demo | Default Demo 16xAF 4xFSAA | |||||
1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | |
Radeon X800Pro@XT | +9,59% | +4,54% | +14,28% | +22,27% | +44,12% | +50,48% |
GeForce 6800Ultra | +10,18% | +4,99% | +14,95% | +20,05% | +39,52% | +50,10% |
Radeon X800Pro 536/571 | +9,68% | +9,62% | +14,69% | +17,24% | +37,61% | +37,71% |
Radeon X800Pro | 54,10fps | 54,05fps | 46,65fps | 42,47fps | 27,99fps | 18,07fps |
Radeon 9800XT | -10,07% | -14,30% | -16,29% | -25,10% | -30,12% | -32,43% |
GeForceFX 5950Ultra | -26,71% | -44,53% | -42,81% | -75,98% | -69,99% | -100,00% |
Bunker | Bunker 16xAF 4xFSAA | |||||
1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | |
Radeon X800Pro@XT | +1,23% | +7,41% | +18,35% | +9,34% | +32,47% | +38,67% |
GeForce 6800Ultra | +5,25% | +5,69% | +19,00% | +10,31% | +26,41% | +37,57% |
Radeon X800Pro 536/571 | +1,37% | +7,60% | +10,64% | +10,04% | +13,72% | +24,75% |
Radeon X800Pro | 73,66fps | 68,24fps | 56,19fps | 65,75fps | 46,79fps | 33,77fps |
Radeon 9800XT | -8,24% | -10,49% | -10,82% | -13,55% | -20,60% | -29,26% |
GeForceFX 5950Ultra | -20,50% | -28,02% | -29,08% | -58,97% | -66,57% | -78,92% |
Rebelion | Rebelion 16xAF 4xFSAA | |||||
1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | |
Radeon X800Pro@XT | +2,48% | +0,17% | +14,94% | +23,92% | +38,14% | +48,78% |
GeForce 6800Ultra | +2,97% | +0,30% | +14,91% | +23,53% | +34,82% | +45,37% |
Radeon X800Pro 536/571 | +0,00% | +0,91% | +11,27% | +17,05% | +30,61% | +37,73% |
Radeon X800Pro | 66,94fps | 64,13fps | 51,12fps | 51,15fps | 35,11fps | 22,54fps |
Radeon 9800XT | -11,64% | -13,75% | -12,07% | -9,78% | -21,56% | -39,88% |
GeForceFX 5950Ultra | -31,88% | -38,31% | -43,17% | -72,04% | -64,68% | -72,49% |
3D Center | 3D Center 16xAF 4xFSAA | |||||
1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | |
Radeon X800Pro@XT | +1,95% | +2,05% | +13,86% | +26,22% | +40,74% | +41,84% |
GeForce 6800Ultra | +1,91% | +1,79% | +9,05% | +16,81% | +27,57% | +33,60% |
Radeon X800Pro 536/571 | +1,84% | +2,89% | +8,50% | +15,75% | +29,85% | +35,16% |
Radeon X800Pro | 66,72fps | 65,84fps | 57,49fps | 49,90fps | 34,46fps | 25,02fps |
Radeon 9800XT | -12,69% | -14,61% | -18,14% | -28,26% | -36,45% | -39,25% |
GeForceFX 5950Ultra | -33,93% | -38,75% | -44,56% | -74,95% | -70,69% | -100,00% |