GeForce 7600GS - výkon a přetaktování
30.5.2006, Zdeněk Kabát, recenze
GeForce 7600GS není jistě pro nikoho z Vás nic nového pod sluncem. Protože jsme na její recenzi trochu zanevřeli, přinášíme nyní podrobnější náhled na výkon navíc rozšířený o možnosti přetaktování. Vyzkoušeli jsme hned několik karet, abychom zjistili průměrný overclocking, a také jsme měřili výkon po jednotlivých frekvenčních stupních. Více v článku.
Kapitoly článku:
- GeForce 7600GS - výkon a přetaktování
- Grafické karty a testy přetaktování
- Testovací sestava a metodika
- Testy - syntetické benchmarky
- Testy - fillrate, pixel a vertex shadery
- Testy - Far Cry, Battlefield 2
- Testy - Serious Sam 2, F.E.A.R.
- Testy - NFS Most Wanted, Oblivion
- Testy - Quake 4, Chronicles of Riddick
- Tváří v tvář: GeForce 7600GS vs. soupeři
- Závěr
Testovací sestava
K testu grafických karet jsme použili sestavu postavenou na desce MSI s čipsetem nForce4 SLI a na Athlonu 64 FX-55. Tento procesor sice již není to nejlepší, co lze na trhu sehnat, což je vidět i na některých testech, ve kterých je grafika limitována (např. Far Cry či Battlefield 2 v nastavení bez zapnutého FSAA):
Testovací sestava | |
Základní deska | MSI K8N Diamond (nVidia nForce4 SLI) |
Procesor | Athlon 64 FX-55 (ClawHammer, 2,6GHz, 1MB L2) |
Paměti | 2x 512MB Mushkin Enhanced PC3700 DDR SDRAM (466Hz, CL2.5) |
Grafická karta | HIS Radeon X800GTO (12x1, 400/350, 256-bit, 128MB) |
Sapphire Radeon X850XT (16x1, 520/540, 256-bit, 256MB) | |
HIS Radeon X1600Pro (12x1, 500/390, 128-bit, 128MB) | |
MSI Radeon X1600XT (12x1, 590/690, 128-bit, 256MB) | |
Leadtek GeForce 6600GT (8x1, 500/500, 128-bit, 256MB) | |
ASUS GeForce 6800XT (8x1, 325/350, 256-bit, 256MB) | |
Leadtek GeForce 6800GS (12x1, 425/500, 256-bit, 256MB) | |
GeForce 7600GS (12x1, 400/400, 128-bit, 256MB) | |
MSI GeForce 7600GT (12x1, 560/700, 128-bit, 256MB) | |
Pevný disk | Seagate Barracuda 7200.7 (UltraDMA/133, 80GB, 7200 ot./min) |
Zdroj | Thermaltake Purepower TWV 500W (ATX12V v2.0, 500W) |
Operační systém | Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c |
Ovladače | 84.21_forceware_winxp2k_english_whql |
6-4_xp-2k_dd_ccc_wdm_enu_30895 |
V tabulce vidíte i hlavní parametry karet, které se účastnily testu. Jen co se týče grafů, rád bych zdůraznil, že žlutou barvou je vyznačena testovaná GeForce 7600GS (světlejší nepřetaktovaná, tmavší přetaktovaná) a zbytek pak klasicky zeleně nVidia a tmavě oranžovou ATi. Přetaktovaná GeForce 7600GS znamená frekvence 470/520MHz!
Byly použity následující ovladače, které jsou k dispozici jako oficiální na stránkách ATi a nVidie. Jejich nastavení při testech bylo následující.
ATi Catalyst 6.4
- Catalyst A.I.: Standard
- Mipmap Detail Level: Quality
- Wait for Vertical Refresh: Always Off
- Smartshader Effects: None
nVidia ForceWare 84.21
- Výkonnost systému: Kvalita
- Vertikální synchronizace: Vyp.
- Nutit mipmapy: žádná
- Konformní uchycení textury: Zap.
- Trilineární optimalizace: Zap.
- Anizotropní optimalizace mip filtru: Vyp.
- Anizotropní optimalizace vzorku: Zap.
- Antialiasing s gamma korekcí: Zap.
- Antialiasing s průhledností: Vyp.
- Trojité vyrovnávaní: Vyp.
- Negativní odklon LOD: Povolit
Syntetické a herní testy
Zde je seznam testů, které byly k recenzi použity:
Použité testy | |
- syntetické | 3DMark03 (patch 3.6.0) |
3DMark05 (patch 1.2.0) | |
3DMark06 (patch 1.0.2) | |
AquaMark3 | |
- DirectX | Far Cry (patch 1.32, Research) |
Battlefield 2 (Gulf of Oman) | |
Serious Sam 2 (Branchester) | |
F.E.A.R. (default) | |
Need For Speed: Most Wanted | |
The Elder Scrolls IV: Oblivion | |
- OpenGL | Quake 4 (guru5) |
The Chronicles of Riddick (panoptical02) |
Několika slovy se zmíním o metodice testování. Teoretické testy, tedy 3DMark03, 3DMark05 a 3DMark06 jsou jasné. I verze, která se dá stáhnout ze stránek FutureMarku zdarma, obsahuje přímočarou metodu získání základního skóre a právě to je samozřejmě zaneseno do grafů. AquaMark3 je na tom naprosto stejně.
Hry Far Cry, Chronicles of Riddick a Quake 4 byly testovány přes utilitu Bench'emAll, která nabízí celou řadu nastavení včetně snadného výběru testovací mapy (použity byly Research, Panoptical, resp. guru5). Přímo z menu byl testován F.E.A.R. a na ostatní testy byly použity různé utility (Serious Sam 2 ze serveru Guru3D, k otestování Battlefield 2 posloužilo demo od Dušana Šimonoviče a NFS Most Wanted jsme testovali přes FRAPS).
Relativně nově je zařazen test ve hře The Elder Scrolls IV: Oblivion, která je momentálně graficky nejpropracovanější hrou vůbec. Nastavení jsme nezvolili naprosto maximální jako u ostatních titulů, ale některé detaily byly staženy (např. Tree Fade, Grass Distance, Exterior Shadows na 50% a Self Shadows a Shadows on Grass vypnuty). Testováno bylo ve dvou různých prostorách - "Dungeon" značí kamenné chodby a haly podzemí, zatímco "Woods" jsou lesní plochy. Jak uvidíte, výsledky se hodně různí.
Protože Oblivion neobsahuje žádný oficiální benchmark, bylo nutné ho testovat ručně přes Fraps. Každé měření jsem prováděl 3x a výsledek zprůměroval, takže odchylka by měla být jen minimální. Testované úseky jsou asi 25-30-sekundové a vybraná místa poměrně graficky náročná. Více již v testech samotných.