Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

GeForce Experience prakticky

17.6.2013, Pavel Kovač, recenze
GeForce Experience prakticky
Jakmile uvedla NVIDIA svůj nový produkt GeForce Experience, zvedla se vlna spekulací o jeho smysluplnosti. My se na tento program podíváme z praktického hlediska, aneb co vlastně s hrami provádí.
Kapitoly článku:

GeForce GTX 780 a Experience?


GeForce Experience jsme vyzkoušeli na nové GTX 780, což je prakticky druhá nejvýkonnější grafická karta od NVIDIE (jednočipová). U ní by se mohlo zdát, že Experience postrádá význam. V našich testech se však potvrdilo, že i u takto výkonné grafické karty má program smysl.





Postupovali jsme velmi jednoduše. Dle logiky, kterou by nejspíš použil každý uživatel, co si koupí druhou nejvýkonnější grafickou kartu od daného výrobce. Zapnu hru a nastavím vše na maximální detaily. Z počátku hraní se zdálo vše v naprostém pořádku. Pak ovšem přišla scéna, kde bylo větší množství vegetace a trochu rozlehlejší prostředí. Co se stalo? Framerate spadl i k 30 FPS, a to je pro mnoho lidí již viditelné trhání obrazu.


Crysis 3









Na předchozím grafu není zajímavé, v jakém rozlišení a na jakém počítači byla hra spuštěna. Na grafu je nejzajímavější fakt, že GeForce Experience funguje tak, jak NVIDIA propaguje.


Metro: Last Light






Podívejme se ještě na hru Metro: Last Light. U ní prošlo nastavení menšími změnami. V podstatě se snížil pouze antialiasing. Je vidět, že Experience postupuje nejdřív se snižováním minoritních detailů, čímž úroveň antialiasingu je.





U hry Metro: Last Light jsme přepnuli na větší rozlišení a zkoušeli, jak si s tím GeForce Experience poradí. Dokud nerestartujete aplikaci, stále se snaží vnucovat hře 1920×1080. Stačí ji však vypnout a znovu zapnout. Je nahlášena změna hardwaru, a tudíž můžete znovu kliknout na tlačítko "Optimalizovat". Na této hře Experience zapracoval ještě lépe. Framerate se prakticky od 60 FPS nehnul.


A co dalšího umí?






Hodně důležitou vlastností je automatická aktualizace ovladačů. O tom jsme již psali. Ovšem jsou zde i jiné funkce. Pokud kliknete na hru, zobrazí se její karta i s obrázkem. Na tomto obrázku, resp. screenshotu, jsou aktivní místa, která vysvětlují jednotlivé aspekty nastavení. Pokud např. ukážete kurzorem na detailní texturu nanoobleku u Crysis 3, objeví se vysvětlivka "Rozlišení textury: Určuje kvalitu textur použitých na každém povrchu, objektu a postavě ve hře." Pro většinu hráčů to je logická informace. Ale co si představí zcela neznalý člověk pod pojmem Post-processing? Je dost možné, že nic.





A právě proto je tu vysvětlení, které ale bohužel občas pokulhává v překladu. Například u hry Metro: Last Light se místo Displace/Tesselation objeví pojem "Mozaika" se strojovým překladem "Exkluzivní efekt rozhraní DirectX 11 dodává zakřivení postavám, objektům, nepřátelům, světové geometrii a dalším." No nevím, co si představit pod pojmem "světová geometrie", ale doufám, že to není nějaká superzbraň KLDR. Celkově tedy čeština v Experience pokulhává. To se může časem ale samozřejmě zlepšit, každopádně je jistě dobré, že je zde alespoň nějaká lokalizace.