Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

GeForce Experience prakticky

17.6.2013, Pavel Kovač, recenze
GeForce Experience prakticky
Jakmile uvedla NVIDIA svůj nový produkt GeForce Experience, zvedla se vlna spekulací o jeho smysluplnosti. My se na tento program podíváme z praktického hlediska, aneb co vlastně s hrami provádí.
Kapitoly článku:
  1. GeForce Experience prakticky
  2. Praktické zkušenosti
  3. Zhodnocení a zamyšlení na závěr
Cílem dnešního minitestu nebylo vytvořit komplexní sadu desítek či stovek her a vyzkoušet, zda Experience funguje na tolika hrách. Nemá to totiž stejně smysl. Nemělo by smysl ani otestovat všech 84 her (tolik se zatím nachází v seznamu podporovaných). Nikdy bychom totiž stejně neotestovali danou konfiguraci, kterou máte zrovna vy. To zkrátka není v našich silách, není to v silách žádné redakce. A pokud by to někdo udělal, bylo by to stejně k ničemu. Za měsíc se objeví nová hra a nová grafická karta a mohou testovat znovu. A ve výsledku, dělat práci, kterou už NVIDIA provedla? Ano, ponaučení "důvěřuj, ale prověřuj" je sice důležité, ale ne vždy je potřeba se jej zcela striktně držet a dělat Sisyfovskou práci. Navíc o správný chod Experience se vlastně může časem postarat i komunita. Sice třeba nebude vytvářet všechny profily, ale může dávat pozor na chod celého Experience programu.





Je to ovšem zatím jen vyhlídka, jak by mohl celý Experience fungovat. Zatím je jeho funkce omezena na to, co NVIDIA naservíruje. Je jen otázkou času, zda se vytvoří dostatečně velká komunita, a hlavně komunita, co se chce na projektu podílet. A zde vidím největší úskalí. Ten, kdo si Experience stáhne, je obvykle počítačově méně zdatný, nebo lépe řečeno méně zdatný ve hrách a technologiích kolem nich. A pokud má takový uživatel reportovat problém, obvykle se dostane do úskalí. Co vlastně má reportovat? Napíše maximálně: "Hra X neběží plynule na sestavě Y." Pro vývojáře to může být pouze znamení, aby danou hru znovu prověřili. Samotný uživatel ovšem nejspíše nedostane žádný report, co se s jeho dotazem stalo. Zatím zde chybí cokoli na způsob diskuze.

Rozhodně by byla dobrá funkce diskuze na různá (předem daná) témata pod každou hrou či každou grafickou kartou, procesorem apod. Pokud by se něco podobného stalo, mohl by se Experience vnést i do mysli zkušenějších uživatelů. Ti totiž mají obecně jakousi potřebu sdílet svůj názor či svou myšlenku. Na stejném principu fungují i diskuzní fóra, u kterých je ovšem zásadní jejich komunita.




Kdo se bude starat o Experience?


Takže jakou má perspektivu GeForce Experience? Zatím hodně nejistou. Na jedné straně tento program opravdu funguje a splňuje to, co má. Na straně druhé je tu zatím prakticky nulová komunita, což může ve výsledku celý projekt potopit. Jak vidíte program GeForce Experience právě Vy? Bude úspěšný, nebo to je pouze další prográmek, který zmizí v propadlišti dějin?





Hodně může pomoci i Shadowplay, který bude zachycovat posledních 20 minut hraní, ke kterým se budete moci kdykoli vrátit nebo sdílet. Oproti FRAPS apod. má hlavně tu výhodu, že funguje zpětně. Nemusíte přemýšlet dopředu, co se ve hře bude dít. Tento program zatím však není k dispozici, a tak nelze vynášet nějaká rozhřešení. Každopádně by to mohl být další kousek skládačky, co Experience pomůže. A možná nebude jediný. Kdo ví, co se z Experience časem stane.





Za zapůjčení počítače HAL3000 GTX 780, na kterém jsme Experience testovali, děkujeme HALshop.cz.

Má GeForce Experience budoucnost?
V anketě šlo hlasovat od 17.6.2013 do 7.6.2014. Počet hlasujících: 41
Ano, vidím to velmi nadějně.61 %
Ano, ale musí urazit ještě dlouký kus cesty.22 %
Ne, nemá pro mě smysl.15 %
Ne, NVIDIA nebude stíhat vytvářet profily.2 %