GeForce GTS 450: rozpačité výkony
24.9.2010, Petr Štefek, recenze
GeForce GTS 450 přichází jako levná náhrada za dosluhující grafické karty předchozí generace kompatibilní s DirectX 10. Přímou konkurencí jsou Radeony HD 5700 a bude zajímavé sledovat, jak si s nimi podstatně novější grafický čip Nvidie poradí.
Kapitoly článku:
GeForce GTS 450 přichází na trh několik měsíců po high-endových modelech GeForce GTX 480/470 a také s menším opožděním oproti GeForce GTX 460, která představovala doposud nejlevnější DirectX 11 grafickou kartu v nabídce Nvidie. To se nyní změní, neboť právě GeForce GTS 450 přichází bojovat do cenové hladiny mezi 3000 a 4000 Kč, kde se nachází konkurenční Radeony HD 5750 a HD 5770. Proti těmto kartám mohla Nvidia nasadit pouze morálně zastaralé grafické karty série GeForce GTX 200, které mají dostatečný výkon, ale nedisponují podporou technologií jako teselace spadající pod DirectX 11.
GeForce GTS 450 je vybavena grafickým čipem GF106, který integruje poměrně nízky počet tranzistorů (1.17 mld.) a zároveň podporuje DirectX 11. To je o něco málo více tranzistorů, než má konkurenční čip Juniper alias RV 840, který najdeme v Radeonech HD 5750/5770.
Čip disponuje 192 CUDA Cores, které známe spíše jako stream procesory. Dále je zde 32 texturovacích jednotek a 16 renderovacích jednotek. Když se podíváme do tabulky, lehce zjistíme, že je to podstatně méně, než kolik má k dispozici GeForce GTX 460 v obou verzích (768 MB a 1024 MB). Papírově tedy GeForce GTS 450 nevypadá zrovna jako trhač asfaltu a jasný vítěz proti Radeonům HD 5700.
Dalším aspektem je použití 128bitové paměťové sběrnice a GDDR5 pamětí na frekvenci 3600 MHz (efektivní takt). Jádro pracuje na frekvenci 783 MHz, což je nejvíce z celé rodiny Fermi. Zde platí, že čím méně komplexní čip, tím je možné využít vyšší frekvenci. Zároveň ale víme, že GF104 použitá v kartách GeForce GTX 460 pracuje až na frekvencích okolo 900 MHz. Zde už ale konkuruje plnohodnotnému čipu GF100, takže i zde muselo být sáhnuto ke snížení. Naopak u papírově slabého čipu jako GF 106 musela být frekvence co možná nejvyšší, aby byl výkon dostatečný.
Čip GF106 je pravděpodobně podstatně levnější než ostatní DirectX 11 grafická jádra Nvidie a díky tomu, že patří do "rodiny" Fermi, se bude dobře prodávat bez ohledu na slabší papírové parametry. Osobně mám poměrně strach z menšího počtu stream procesorů, kde očekávám výkon někde na úrovni mezi Radeonem HD 5750 a HD 5770. Uvidíme, zda to potvrdí i testy.
Čip disponuje 192 CUDA Cores, které známe spíše jako stream procesory. Dále je zde 32 texturovacích jednotek a 16 renderovacích jednotek. Když se podíváme do tabulky, lehce zjistíme, že je to podstatně méně, než kolik má k dispozici GeForce GTX 460 v obou verzích (768 MB a 1024 MB). Papírově tedy GeForce GTS 450 nevypadá zrovna jako trhač asfaltu a jasný vítěz proti Radeonům HD 5700.
Dalším aspektem je použití 128bitové paměťové sběrnice a GDDR5 pamětí na frekvenci 3600 MHz (efektivní takt). Jádro pracuje na frekvenci 783 MHz, což je nejvíce z celé rodiny Fermi. Zde platí, že čím méně komplexní čip, tím je možné využít vyšší frekvenci. Zároveň ale víme, že GF104 použitá v kartách GeForce GTX 460 pracuje až na frekvencích okolo 900 MHz. Zde už ale konkuruje plnohodnotnému čipu GF100, takže i zde muselo být sáhnuto ke snížení. Naopak u papírově slabého čipu jako GF 106 musela být frekvence co možná nejvyšší, aby byl výkon dostatečný.
Čip GF106 je pravděpodobně podstatně levnější než ostatní DirectX 11 grafická jádra Nvidie a díky tomu, že patří do "rodiny" Fermi, se bude dobře prodávat bez ohledu na slabší papírové parametry. Osobně mám poměrně strach z menšího počtu stream procesorů, kde očekávám výkon někde na úrovni mezi Radeonem HD 5750 a HD 5770. Uvidíme, zda to potvrdí i testy.
Grafická karta |
GeForce GTS 450
|
GeForce GTX 460
|
Radeon HD 5770
|
GPU |
GF106
|
GF100
|
Juniper
|
Počet tranzistorů |
1.17 mld.
|
1.95 mld.
|
1.04 mld.
|
Výrobní technologie |
40 nm
|
40 nm
|
40 nm
|
Frekvence jádra |
783 MHz
|
675 MHz
|
850 MHz
|
Frekvence shaderů |
1566 MHz
|
1350 MHz
|
850 MHz
|
Počet shaderů |
192 (1D)
|
336 (1D)
|
160 (5D)
|
Pixel fillrate |
12 528 Mpix/s
|
21 600 Mpix/s
|
13 600 Mpix/s
|
Texel fillrate |
25 056 Mtex/s
|
37 800 Mtex/s
|
34 300 Mtex/s
|
Počet RBE |
16
|
32
|
16
|
Počet TMU |
32
|
56
|
40
|
Velikost paměti |
1024 MB GDDR5
|
1024 MB GDDR5
|
1024 MB GDDR3
|
Frekvence paměti |
3 600 MHz
|
3348 MHz
|
4800 MHz
|
Šířka sběrnice |
128-bit
|
256-bit
|
128-bit
|
Propustnost sběrnice |
57 700 MB/s
|
115 200 MB/s
|
76 800 MB/s
|
Verze DirectX |
DirectX 11
|
DirectX 11
|
DirectX 11
|