Gigabyte GeForce GTX 580: Impérium vrací úder
15.11.2010, Petr Štefek, recenze
GeForce GTX 580 se bude snažit napravit pošramocenou pověst grafických karet Nvidia s čipy GF100, které představovaly pár měsíců high-end společnosti. Nový model má ambice být tou Fermi, kterou jsme čekali již před několika měsíci.
Kapitoly článku:
- Gigabyte GeForce GTX 580: Impérium vrací úder
- Gigabyte GeForce GTX 580 - bližší pohled
- Gigabyte GeForce GTX 580 - přetaktování
- Testovací sestava a testy
- Call of Duty: Modern Warfare 2
- Battlefield: Bad Company 2
- Battleforge
- Colin McRae: Dirt 2
- Crysis Warhead
- Metro 2033
- Mass Effect 2
- S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
- Spotřeba a teploty
- Závěr
GeForce GTX 580 se objevila znenadání, aby napravila škody spáchané předchozím modelem GeForce GTX 480, která sice byla nejvýkonnější grafickou kartou s jedním čipem, ale vítězství bylo zaplaceno příliš draze. GeForce GTX 480 měla spotřebu a hlučnost na takové úrovni, že i skalní fandové začali pochybovat nad pořizováním těchto karet v naději, že nějaká nové revize či evoluční krok zmírní potřeby megalomansky navrženého jádra GF100.
Po uvedení nových Radeonů HD 6800 jsme očekávali, jaké výkony budou mít proklamované high-endové Radeony HD 6900. Na internetu se šuškalo, že pro jednočipový Cayman-XT alias Radeon HD 6970 nebude problém GeForce GTX 480 překonat. Tyto spekulace jsou nyní smeteny ze stolu, protože GeForce GTX 580 nastavuje zcela jiné limity.
Grafické jádro GeForce GTX 580 není nijak výrazně odlišné od toho v GeForce GTX 480, ale konečně zde máme plně funkčních 512 CUDA Cores (stream procesory) a další minoritní vylepšení, které zahrnuje Z-Culling (odstraňuje ze zpracování pixely, které v dané scéně nejsou viditelné a počítalo by se s nimi zbytečně) nebo vylepšené FP16 filtrování textur (to nás nemusí příliš zajímat). Dalším výkonnostním bonusem je bezpochyby navýšení frekvence jádra i pamětí GDDR. Jádro nově operuje na slušných 775 MHz a paměti na téměř rovných 4 GHz. Celkově se zvýšily papírové parametry o více jak 10 %, což by mělo znamenat nezanedbatelný přírůstek.
Další novinkou je hlídání napájení samotné GeForce GTX 580, které dokáže pracovat s napětím i frekvencí čipu v závislosti na situaci, kdy může dojít vlivem zvýšeného odběru při práci v některých aplikacích k poškození karty nebo dalších komponent počítače. Další proměnou prošlo chlazení, které je nyní podstatně tišší a má rovněž poněkud jinou konstrukci pasivu založenou na přeměně skupenství (to vyžaduje hodně energie), což známe z klasických heat-pipes, ale zde je tento princip zapracován do monolitické plochy dosedající na jádro. Už nyní mohu prohlásit, že karta je podstatně lépe chlazena a je rovněž tišší.
Grafická karta |
GeForce GTX 480
|
GeForce GTX 470
|
GeForce GTX 580
|
GPU |
GF100
|
GF100
|
GF110
|
Počet tranzistorů |
3 mld.
|
3 mld.
|
3 mld.
|
Výrobní technologie |
40 nm
|
40 nm
|
40 nm
|
Frekvence jádra |
700 MHz
|
607 MHz
|
775 MHz
|
Frekvence shaderů |
1401 MHz
|
1215 MHz
|
1544 MHz
|
Počet shaderů |
480 (1D)
|
448 (1D)
|
512 (1D)
|
Pixel fillrate |
33 600 Mpix/s
|
24 280 Mpix/s
|
37 200 Mpix/s
|
Texel fillrate |
42 000 Mtex/s
|
33 992 Mtex/s
|
49 600 Mtex/s
|
Počet RBE |
48
|
40
|
48
|
Počet TMU |
60
|
56
|
64
|
Velikost paměti |
1536 MB GDDR5
|
1280 MB GDDR5
|
1536 MB GDDR5
|
Frekvence paměti |
3 696 MHz
|
3348 MHz
|
4008 MHz
|
Šířka sběrnice |
384-bit
|
320-bit
|
384-bit
|
Propustnost sběrnice |
177 400 MB/s
|
133 900 MB/s
|
192 375 MB/s
|
Verze DirectX |
DirectX 11
|
DirectX 11
|
DirectX 11
|