Gigabyte GTX 980 Ti G1 Gaming: Titan X přišel o trůn
1.9.2015, Pavel Šantrůček, recenze
Mnohem levnější alternativou GeForce GTX Titan X jsou grafické karty řady GeForce GTX 980 Ti, postavené na lehce oříznutém čipu GM200. Jednou z těchto karet je Gigabyte GTX 980 Ti G1 Gaming. Jak se jí vede v souboji proti Titan X? Právě o tom je tento článek!
Kapitoly článku:
Když společnost Nvidia vydala svůj high-endový grafický čip GM200, kterým byly osazeny velmi drahé (možná i předražené) grafické karty GTX Titan X s 12 GB video paměti, bylo snad každému jasné, že nebude dlouho trvat a na trh se dostanou také grafické karty, které budou postaveny na jeho "odlehčené" a hlavně cenově mnohem přijatelnější variantě. Toto očekávání trvalo 2 měsíce, než se náruživí hráči dočkali. Začátkem června totiž dorazila na trh grafická karta GeForce GTX 980 Ti, která je postavena na odlehčené variantě čipu GM200, ale hlavně za cenu, která je pro opravdové nadšence do počítačových her ještě (s přimhouřením oka) akceptovatelná.
Výše uvedený blokový diagram znázorňuje, kde přesně byl grafický čip GM200 "odlehčen". V grafickém čipu jsou zablokovány 2 celé SMM (Maxwell Streaming Multiprocessor) bloky. Každý SMM obsahuje 128 CC (Cuda Core) a 8 TMU (Texture Mapping Unit). Celkem tedy grafický čip přišel o 256 CC a 16 TMU. Na snížení počtu ROP, L2 Cache ani řadiče paměti nedošlo, takže bychom se neměli obávat obdobné kauzy jako kolem grafické karty GTX 970. Ale je tomu opravdu tak? Pojďme se na to podívat ještě jednou a trochu podrobněji.
Na obrázku je zobrazen jeden GPC (Graphics Processing Clusters) z blokového diagramu GM200. GPC obsahuje jeden rasterizér o výkonu 16 pixelů / takt. Dále pak celkem 4 SMM bloky, kde každý jeden SMM se musí postarat o 4 pixely, celkem tedy 4 x 4 = 16 pixelů / takt. Mimo GPC pak vidíte 16 napojených ROP jednotek, kde každý ROP se stará o 1 pixel / takt a celkem tedy opět 16 pixelů / takt. Vše je tedy v rovnováze a pokud tedy vše spočítáme, jeden GPC má propustnost 16 pixelů / takt. Celý čip se 6 GPC pak 6 x 16 = 96 pixelů / takt.
V případě GTX 980 Ti však poslední GPC obsahuje pouze 2 SMM, a tak tudy může projít pouze 8 pixelů / takt. Při napojených 16 ROP jednotkách tam tedy zbylých 8 ROP leží ladem a na propustnosti pixelů se podílet nemohou!
Samozřejmě to v praxi neznamená nějaký zásadní problém. Znamená to pouze to, že GTX 980 Ti má v propustnosti pixelů blíže ke grafické kartě s 88 ROPs, než s 96 ROPs. My se ale měřením pixel (color) rate budeme zabývat později v kapitole se syntetickými testy.
Specifikace grafických karet využívajících obě varianty GM200 jsou tedy následující:
Podle papírových předpokladů specifikací by měla být grafická karta GTX 980 Ti zhruba o 8 % méně výkonná než GTX Titan X. Není to tedy nic, co by grafické karty GTX 980 Ti založené na nereferenčním designu nemohly hravě dohnat pomocí zvýšené frekvence čipu, případně video pamětí.
A právě jednou z takovýchto nereferenčních karet, která jde GTX Titan X po krku, je grafická karta Gigabyte GTX 980 Ti G1 Gaming, kterou si dnes otestujeme, a to opravdu důkladně.
Protože naše testovací metodika doznala několika změn, doporučujeme si dnes také pozorněji přečíst kapitolu "Jak budeme testovat".
Protože pod pojmem "odlehčená" varianta čipu si může každý představit cokoli, pojďme si tento "odlehčený" grafický čip GM200 představit.
Výše uvedený blokový diagram znázorňuje, kde přesně byl grafický čip GM200 "odlehčen". V grafickém čipu jsou zablokovány 2 celé SMM (Maxwell Streaming Multiprocessor) bloky. Každý SMM obsahuje 128 CC (Cuda Core) a 8 TMU (Texture Mapping Unit). Celkem tedy grafický čip přišel o 256 CC a 16 TMU. Na snížení počtu ROP, L2 Cache ani řadiče paměti nedošlo, takže bychom se neměli obávat obdobné kauzy jako kolem grafické karty GTX 970. Ale je tomu opravdu tak? Pojďme se na to podívat ještě jednou a trochu podrobněji.
Na obrázku je zobrazen jeden GPC (Graphics Processing Clusters) z blokového diagramu GM200. GPC obsahuje jeden rasterizér o výkonu 16 pixelů / takt. Dále pak celkem 4 SMM bloky, kde každý jeden SMM se musí postarat o 4 pixely, celkem tedy 4 x 4 = 16 pixelů / takt. Mimo GPC pak vidíte 16 napojených ROP jednotek, kde každý ROP se stará o 1 pixel / takt a celkem tedy opět 16 pixelů / takt. Vše je tedy v rovnováze a pokud tedy vše spočítáme, jeden GPC má propustnost 16 pixelů / takt. Celý čip se 6 GPC pak 6 x 16 = 96 pixelů / takt.
V případě GTX 980 Ti však poslední GPC obsahuje pouze 2 SMM, a tak tudy může projít pouze 8 pixelů / takt. Při napojených 16 ROP jednotkách tam tedy zbylých 8 ROP leží ladem a na propustnosti pixelů se podílet nemohou!
Samozřejmě to v praxi neznamená nějaký zásadní problém. Znamená to pouze to, že GTX 980 Ti má v propustnosti pixelů blíže ke grafické kartě s 88 ROPs, než s 96 ROPs. My se ale měřením pixel (color) rate budeme zabývat později v kapitole se syntetickými testy.
Specifikace grafických karet využívajících obě varianty GM200 jsou tedy následující:
GTX Titan X | GTX 980 Ti | |
Počet GPC | 6 | 6 |
Počet SMM | 24 | 22 |
Počet CUDA Core | 3072 | 2816 |
Počet TMU | 192 | 176 |
Počet ROP | 96 | 96 (88) |
Základní frekvence | 1000 MHz | 1000 MHz |
Boost frekvence | 1075 MHz | 1075 MHz |
Frekvence pamětí | 7GHz GDDR5 | 7GHz GDDR5 |
Paměťové rozhraní | 384-bit | 384-bit |
VRAM | 12GB | 6GB |
L2 cache | 3072 K | 3072 K |
TDP | 250W | 250W |
GPU | GM200 | GM200 |
Architektura | Maxwell 2 | Maxwell 2 |
Počet tranzistorů | 8 miliard | 8 miliard |
Výrobní proces | TSMC 28 nm | TSMC 28 nm |
Podle papírových předpokladů specifikací by měla být grafická karta GTX 980 Ti zhruba o 8 % méně výkonná než GTX Titan X. Není to tedy nic, co by grafické karty GTX 980 Ti založené na nereferenčním designu nemohly hravě dohnat pomocí zvýšené frekvence čipu, případně video pamětí.
A právě jednou z takovýchto nereferenčních karet, která jde GTX Titan X po krku, je grafická karta Gigabyte GTX 980 Ti G1 Gaming, kterou si dnes otestujeme, a to opravdu důkladně.
Protože naše testovací metodika doznala několika změn, doporučujeme si dnes také pozorněji přečíst kapitolu "Jak budeme testovat".