Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Gigabyte Poseidon: ocelový bůh moře

3.4.2006, Jan Vítek, recenze
Gigabyte Poseidon: ocelový bůh moře
Před 14 dny jsme přinesli pohled na novinku od Gigabyte – skříň Triton. Na trh byly ovšem uvedeny dvě tyto novinky, tudíž by byla škoda se nepodívat i na variantu se jménem Poseidon, která oproti Tritonu nabízí lepší výbavu, ovšem také za vyšší cenu.
Kapitoly článku:
  1. Gigabyte Poseidon: ocelový bůh moře
  2. Teplotní testy a závěr
Předem je nutno říci, že Triton a Poseidon se mezi sebou v těch nejdůležitějších bodech neliší. Rozdíly najdeme ‘pouze’ ve zpracování předního panelu a levé bočnice, tudíž pro uživatele, kteří moc nedají na nadbytečný luxus skříně a jde jim pouze o funkčnost, mají volbu jasnou. Rozdíl v hmotnosti mezi Tritonem a Poseidonem činí 0,5kg, což je dáno právě bočnicí a předním panelem. Výrobce ve specifikacích neuvádí tloušťku materiálu, tudíž přišel čas na posuvné měřítko, které ukázalo 0,8mm. To je tloušťka odpovídající celkové váze a dá se považovat za dnešní standard.


Podívejme se na specifikace:
  • Typové označení - GZ-XA1CA-STB / GZ-XA1CA-STS (black/silver)
  • Typ skříně - Middle Tower
  • Rozměry - 200 * 440 * 495mm (š * v * d)
  • Materiál - 0,7mm SECC ocel (tělo), hliník (přední panel)
  • Hmotnost - 8kg
  • Šachty - 5x 5,25", 1x 3,5" externí, 4x 3,5" interní
  • Kompatibilita - ATX, Micro ATX,, Mini ATX, Flex ATX
  • Chlazení - 2x 120mm
  • I/O Porty - 2x USB2.0, 1x IEEE 1394 FireWire, Mikrofon, Sluchátka


Plexisklo s příslušnými montážními otvory a ochrannou fólií

Co se týče barvy, výrobce nabízí ještě černě zbarvenou variantu. Ta je dle mého názoru ještě elegantnější než k nám dorazivší stříbrná. Soudit ale mohu pouze z obrázku na krabici; výrobce bohužel dosud nebyl schopen na své stránky vystavit detailní popis těchto skříní a tak chybí i detailní obrázky.


Po otevření krabice je pro nás připraveno první překvapení – igelitovou fólií chráněné plexisklo. To nám umožňuje volbu mezi ním a již nainstalovaným panelem s průduchy v levé bočnici. Ti, kteří se rádi dívají na osvětlené vnitřnosti svých počítačů, tak tento krok Gigabyte rozhodně ocení, i když okénko není nijak přehnaně veliké.


Pohledem na levou bočnici odhalíme tedy první rozdíl mezi řadami Triton a Poseidon. Zatímco bočnice Tritonu je obdařena dvěma místy pro instalaci ventilátorů a tunelem pro vylepšení chlazení procesoru, Poseidon jde cestou velkého obdélníkového otvoru zakrytého plechem s jemnou perforací. Skrz ni vlivem podtlaku tvořeným zadním ventilátorem a zdrojem proudí dovnitř vzduch a napomáhá ke chlazení karet a procesoru. Nevýhodou je, že tento vzduch se už nijak nepodílí na chlazení pevných disků a pokud tedy plánujeme dovnitř instalovat disky, které potřebují dodatečné chlazení, je více než vhodné nechat zapnutý i přední nasávající ventilátor, jenž v jiných skříních můžeme s klidem nechat vypnutý.


I přesto však osobně shledávám toto uzpůsobení lepší, než bočnici u Tritonu a její málo použitelný windtunnel. U toho lze totiž nastavit pouze délka, a tak musíme dbát na umístění socketu na základní desce a navíc musíme využít i kompatibilní chladič klasické konstrukce s 80 nebo 92mm ventilátorem. Z teplotního testu také jasně vyplynulo, že pokud je chladič tunelem zakrytý jen částečně (v našem případě zpola), je použití tunelu spíše kontraproduktivní. Lepší už je u Tritonu perforace naproti grafické kartě, poněvadž tu si můžeme snadno vylepšit například výkon pasivních chladičů, jimž významně pomůže i slabý vánek od pomaloběžného a tedy tichého ventilátoru.



Při pohledu z opačného boku si pouze potvrdíme, že tu žádný rozdíl mezi zmíněnými dvěma řadami nenajdeme. U Poseidonu mě potěšilo, že jeho levá bočnice se nijak nekroutí a neprohýbá, s čímž měl Triton trochu potíže a i estetický dojem z pěkně orámované perforace je lepší.



Ze zadního pohledu na Poseidon také neodhalíme odlišnosti. O odvětrávání teplého vzduchu se i zde stará 120mm ventilátor a nepřijdeme ani o zakryté otvory pro hadičky vodního chlazení. Ty jsou od výrobce velmi příjemným doplňkem, který usnadňuje management zmíněných hadiček.



Přední panel je už nepoměrně zajímavější. Oproti Tritonu je rozšířen o dodatečný hliníkový plech v dolní části. Ten má své opodstatnění, které je dané dodatečným prvkem, s nímž jsme se mohli setkat už ve skříních Gigabyte 3D Aurora. Jedná se o světelný efekt, kdy za pomoci modré nebo čistě bílé světelné diody je prosvětlován plastový štítek s logem Poseidonu. Ten je ale také možný vyměnit za náš vlastní, na který si můžeme natisknout logo dle vlastní volby. Pro nejlepší výsledek je vhodné použít laserovou tiskárnu a průhlednou fólii, ovšem pokud máte k dispozici šikovné ruce, dají se jistě neméně kvalitní štítky vyrobit i prostými nůžkami a nožem.




Poseidon je tedy navíc opatřen malým plošným spojem, který obsahuje odpor, modrou a bílou LED a přepínač. Napájení je řešeno přes vyvedený Peripheral Power konektor, konkrétně z +5V větve. Možnost volby mezi barvou osvětlení je oproti 3D Auroře novinka a osobně ji vítám už jen proto, že mě modré světlo začíná iritovat. Je ale jasné, že i zde si můžeme za pomoci pájky barvu osvětlení upravit podle sebe a nebude to nic složitého. Světlo diod je vedeno tmavým rozšiřujícím se tunelem přes zmíněný štítek s logem Poseidonu dolů, kde se zobrazí přímo pod předním panelem. Toto je tedy další určující vlastnost skříní Gigabyte, které tak získávají svůj osobitý styl.






Ostatní vlastnosti a příslušenství Poseidonu zůstává naprosto stejné jako u Tritonu, tedy i s výhodami a neduhy. Zůstává tak i prohýbající se a cvakající dno skříně, což není příliš povzbudivé, protože jsem doufal, že jde o vadu jednotlivého kusu a ne pravidlo celé řady. Tato skutečnost ale příliš nevadí, protože se v klidu nijak neprojevuje, pouze při manipulování se skříní dokáže rozladit. K detailnějšímu popisu vás tedy odkážu na recenzi skříně Gigabyte Triton, ve které můžete pokračovat na druhé stránce. Teď se již jen zaměříme na teplotní testy, které odhalí, jak s teplotami zamává perforace v bočním panelu.





Prázdný štítek