HAL3000 GTX 780: konzole, třeste se!
29.5.2013, Pavel Kovač, recenze
Je vůbec možné porovnávat sestavené počítače s novými konzolemi? Na pomoc jim přichází novinka v podobě GeForce Experience, která z běžného PC dokáže z hlediska přístupu k hraní vytvořit stroj velmi podobný konzoli. Stojíme tak na prahu skonu herních konzolí?
Kapitoly článku:
- HAL3000 GTX 780: konzole, třeste se!
- HAL3000 GTX 780
- GeForce Experience
- Experience + HAL3000
- Dodatek: NVIDIA Shield, ShadowPlay
NVIDIA Shield: další hřebík do rakve konzolím?
Zanedlouho odhalí NVIDIA své nové zařízení nazvané Shield (štít, erb). V podstatě si uvědomila sílu dnešní domácí sítě, sílu Androidu a hlavně výkon dnešních počítačů. Tyto tři základní aspekty sjednotila do jednoho zařízení a co vznikne? Jednoduchý gamepad s LCD obrazovkou a systémem Android. Spojíte tedy pohodlné konzolové ovládání s velmi úspěšnou herní platformou Android.
A jakou roli v tom hraje osobní počítač jako takový a ona rychlá domácí síť? Velmi prostou. Shield se totiž nespokojí jen s obyčejnými a často jednoduchými hrami, co jsou založeny na Androidu. PC má totiž daleko vyšší výkon a herní základna je zkrátka hodně odlišná. Pokud však toužíte hraní své oblíbené PC hry venku na zahradě, máte jedinou možnost. Vzít si notebook a doufat, že onu hru "utáhne". Navíc notebook není až tak lehce přenosné zařízení. Máte vždy na stole tolik místa? Nepřekáží vám tam náhodou grilované maso? I takovéto drobnosti mohou ze Shieldu udělat docela slušnou platformu na hraní. Umí totiž přijímat stream her z běžného PC. V podstatě se to podobá takovému cloud hraní. Na vzdáleném serveru běží hra, vy ji ovládáte pomocí tenkého klienta a užíváte si pohodlí. Zde je onen vzdálený server nahrazen vaším počítačem a tenký klient je v podobě Shield. Celý přenos obrazu bude probíhat přes WiFi a s jistou kompresí obrazu. Nejspíše bude využito H264 a hardwarového kódování videa pomocí grafické karty.
Má to jedno velké úskalí. Tato herní minikonzole bude relativně drahá. Nebude totiž dotovaná, jako tomu bývá u velkých konzolí. Cena se bude pohybovat kolem 8 500 Kč. A budete si chtít zahrát opravdu dospělé hry jako na velkých konzolích? Kupte si ještě počítač. Cena pro běžného uživatele, co chce "jen hrát", zrovna lidová nebude. Přesto se může stát Shield slušnou základnou pro hráče. A proč? Jednoduchost. Vyplatí se tato riskantní sázka NVIDII? To se dozvíme, až Shield dorazí na trh. Nejprve na ten americký a to v průběhu června. Dostupnost v Evropě a potažmo i v České republice je zatím neznámá. Každopádně zvěsti panují okolo měsíce srpna. Uvidíme.
NVIDIA Shield
|
|
Displej |
5" 1280 x 720
|
CPU/GPU |
NVIDIA Tegra 4, 1,9 GHz
|
RAM |
2 GB
|
Paměť |
16 GB flash
|
Baterie |
28,8 Wh
|
Operační systém |
Android 4.2.2
|
WiFi |
802.11n
|
Bluetooth |
3.0
|
USB |
micro USB
|
Obrazový výstup |
mini HDMI
|
Senzory |
gyroskop, akcelerometr
|
Hmotnost |
579 g
|
Rozměry |
15,8 x 13,5 x 5,7 cm
|
Cena |
$349
|
Co si myslíte o NVIDIA Shield? Bude mít úspěch? Nebo půjde o technologii, co zůstane v zapomnění?
NVIDIA ShadowPlay: konečně slušné zachytávání obrazu ve hrách?
Další relativně velkou novinkou je NVIDIA ShadowPlay. Tato jednoduchá utilitka by mohla být velkým pomocníkem při zachytávání různých akčních momentů ve hře nebo případných chyb v obraze u konkrétní hry. Také zachytávat různá nastavení her bude daleko jednodušší. Statický obrázek totiž ne vždy vyjádří to, co hra graficky poskytuje.
Že to zní ohraně? Říkáte si, že to vše umí i program FRAPS? Omyl. Ten kontinuálně resp. na vyžádání nahraje vámi stanovenou sekvenci do téměř nekomprimovaného formátu, který je potřeba následně upravit. Také neposkytuje to, co ShadowPlay. Ten totiž nahrává kontinuálně posledních až 20 min obrazu a kdykoli si je můžete uložit. U FRAPSU zkrátka musíte přemýšlet dopředu, co se ve hře stane a zda to chcete nahrát. U ShadowPlay je situace opačná. Něco zajímavého ve hře se stane a vy si to posléze uložíte jako video. Povedlo se vám zabít bosse nějak efektně? ShadowPlay vám pomůže se tím pochlubit.
Navíc nahrání probíhá do H264 a za pomoci grafické karty. Tudíž nebude vytěžován procesor. ShadowPlay se navíc stane součástí samotného GeForce Experience. Ve výsledku se z GeForce Experience může stát taková pěkná centrála pro grafické karty NVIDIA. Ve výsledku takový "facebook pro NVIDIA smýšlející lidi". Ale to zatím hodně přebíháme. Je také možné, že se celý projekt nestane oblíbeným a časem zanikne. To už je ovšem riziko podnikání, našlápnuto má ale dobře.
Je docela zajímavé, že vlastně nic z toho, s čím se v poslední době NVIDIA pochlubila, nikterak nereflektovala firma AMD. Snad je jen otázkou času, jestli přijde s obdobným řešením. Navíc AMD/ATI grafické karty vždy měly slušný výkon a technologie pro video. Takže nás možná brzy i něčím překvapí. Zatím lze jen doufat. NVIDIA si však pomocí Experience a potažmo ShadowPlay vytvořila slušný náskok.
Za zapůjčení počítače HAL3000 s GeForce GTX 780 děkujeme HALshop.cz.