HP 2710m: dostupný obr
29.6.2011, Jakub Doležal, recenze
Proč se krčit u malého monitoru, když jsou na trhu modely s větší úhlopříčkou? Překážkou byla vždy cena, to už ale dnes neplatí. Do redakce totiž dorazilo HP s 27“ a rozlišením 1080p za 7500 Kč. Je tedy načase vyměnit váš současný monitor za větší?
Kapitoly článku:
Odezva
Poslední recenze se nesou ve znamení TN panelů a ani dnes tento nejpoužívanější panel neopustíme. Výrobce ve svých specifikacích poukazuje na rychlou odezvu GTG o hodnotě 2,5 ms. Je však známo, že tyto hodnoty si většinou vymyslí marketingové oddělení.
V oblasti nastavení toho monitor příliš mnoho nenabízí a po chvilce hledání jsem objevil pouze možnost zapnout a vypnout OverDrive. Je s podivem, že tato funkce je v továrním nastavení deaktivována. Nicméně pojďme monitor otestovat bez ní a poté se k ní na chvíli vrátíme.
Odezva rise mne překvapila celkem vyrovnanými hodnotami, avšak dost často jsem bez vypnutého OverDrive sledoval schodovitý tvar křivky. Stačilo by rychlejší natočení krystalů a HP2710m by byl opravdový rychlík.
Hodnoty odezvy fall již byly výrazně lepší a skoro po celou dobu měření jsem se držel v rozmezí 3-6 ms. Dobrý dojem pokazily až poslední změřené odstíny, kde začala odezva strmě stoupat vzhůru, respektive se křivka začala odklánět od vertikální osy. Nutno podotknout, že u některých barevných změn bylo možné pozorovat menší schod v odezvě fall, ale jeho přítomnost nebyla nikterak závažná.
Sečteno, podtrženo monitor HP 2710m si nevedl nijak špatně. Jako obvykle se tedy ukázalo, že výrobce neuvádí zrovna nejpravdivější údaje o odezvě, ale to je již takový evergreen všech monitorů. Než se však vrhneme na další kapitoly, pojďme se podívat na některé další změřené odezvy a jako první se vrátíme k již zmiňované funkci OverDrive.
(0-175-0 bez OverDrive)
(0-175-0 s OverDrive)
Předchozí dva screeny obrazovky z testovací prostředí osciloskopu vcelku dobře zachycují onu nesnadnou volbu mezi zapnutou či vypnutou funkcí Overdrive. Ve vypnutém stavu zde máme schody a tím pádem možné fragmenty v obraze. Pokud ji však zapneme, dočkáme se přestřelů.
(50-200-50 bez OverDrive)
(50-200-50 s OverDrive)
Nyní by stačilo zkopírovat předchozí odstavec, neboť stejné chování předváděl monitor i u odezvy GTG. Výsledná odezva byla přibližně stejná a je tedy na každém uživateli, zda nechá funkci OverDrive vypnutou.
(0-200-0 bez OverDrive)
(0-225-0 bez OverDrive)
Jen pro zajímavost přidávám další dvojici screenu z průběhu měření. Na obou je krásně vidět líný přechod na žádanou barvu doprovázený "přestávkami" alias schody a naopak bleskové zhasnutí pixelu.
Inputlag
Zpracování signálu se některým monitorům tak trochu vymyká z rukou a obraz poté nabere cestou obvody určité zpoždění. U psaní dokumentu to až tolik nevadí, ale u hraní her najednou letíte zavodním autem na bariéru. HP bohužel u tohoto monitoru inputlag příliš nedoladilo a jeho hodnota 30 ms je poměrně vysoká, ostatně posuďte sami z následujícího screenu.
Ačkoliv to s odezvou nevypadá nejlépe, z následujícího videa můžete vysledovat, že v reálném nasazení je monitor poměrně rychlý i bez zapnuté funkce OverDrive.
Sledování videa
Monitor HP 2710m díky své velké uhlopříčce nabízí takové skromnější soukromé kino, avšak pouze do chvíle než vám na černé plochy monitoru zasvítí externí zdroj světla a váš obličej se tak na daný moment stane součástí sledované scény. Lesklá úprava se zkrátka nejeví jako nejlepší řešení.
Hraní her
S hraním her to tentokrát bude o něco složitější, neboť rozlišení 1920x1080 je již pro tento monitor doslova hraniční. Neplést to s televizory, od kterých sedíte alespoň 3 metry. Zde jste obrazovce monitoru velmi blízko, a tak je jakékoliv nižší rozlišení jen dalším zásahem do kvality obrazu.
Pro hraní her je tedy vhodné vlastnit k tomuto monitoru také dostatečně výkonný hardware, který dokáže bez problému obsloužit všechny nativní pixely a vy tak nebudete muset sledovat dopočítávaný obraz. S rychlostí zobrazení problémy nejsou prakticky žádné, kratší video se zajíčky vás o tom jistě přesvědčilo.