HP LP2465 - další obr v akci
17.7.2006, Pavel Kovač, recenze
Společnost HP vydala novou sérii monitorů LPxx65. Nedávno jsme vám přinesli recenzi monitoru HP LP2065 (20"), tentokrát se podíváme na jeho většího bratříčka s úhlopříčkou 24", technologií S-PVA od Samsungu, poměrem stran 16:10 a hlavně s lákavou udávanou odezvou 6ms. S cenou se navíc drží opravdu nízko, a tak je to horký kandidát na "lidový" 24" LCD panel.
Kapitoly článku:
- HP LP2465 - další obr v akci
- Pohled do útrob a OSD menu
- Testy - odezva, hry, video a stabilita kontrastu
- Testy - pozorovací úhly, barvy a podsvícení
- Testy - interpolace a regulace jasu
- Celkové hodnocení a závěr
Odezva
V poslední době se dost často stává, že monitory mají výrazný překmit v odezvě, což má za následek nepříjemný šum v obraze (například při sledování videa, či hraní her). Tento model si však celkem udržel OverDrive na uzdě a k překmitům (overshoot) docházelo pouze v tmavších oblastech. K největšímu překmitu došlu o změny 0-100-0, kde již přesáhl, celkem výrazně, hranici 10% a to je již okem velmi lehce pozorovatelné. Bohužel tato změna se ve filmech vyskytuje ve velkém měřítku, na druhou stranu ve světlejších oblastech již překmit prakticky mizí. Jedná se tedy o nadprůměrný výsledek. Například papírově stejně rychlý NEC 20WGX2 (6ms, S-IPS) měl se šumem v obrazu daleko větší problémy.
Odezva v závislosti na změně
A jako vždy si uvedeme statistiku, z které je později vypočítáno výsledné hodnocení v odezvě. Průměrná celková odezva je 18,7ms, maximální 25,9ms a minimální 16,2ms. To je jen o 3ms horší výsledek, než měl již zmiňovaný NEC 20WGX2. Velmi dobré je také to, že odezva fall je prakticky stále stejná (cca 6ms) - je to sice vlastnost většiny VA panelů, ale zaslouží si na sebe upozornit.
Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)
Podrobněji sledovaná odezva 0-175-0 dokazuje, že nedochází k prakticky k žádnému překmitu (overshoot nebo undershoot). Odezva rise činí 13,2ms a fall 6,2ms.
Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)
U odezvy typu šedá-šedá (50-200-50), je patrný trošku "zaoblenější" doběh, ale odezvu rise to nikterak nepoznamenalo (10ms). Stejně na tom je i odezva fall, která dosahuje hodnoty 8,2. To je sice o 2ms horší než při odezvě na čistě černou barvu, ale stále jde o výborný výsledek.
Sledování videa
Inu co na to říci? Snad jen to, že takto velký monitor je pro sledování videa to pravé. Poměr stran je také více než příznivý, a tak si vychutnáte vše v plných detailech a to i při plném HDTV 1080p rozlišení. Tmavé plochy jsou u S-PVA panelů rozlišeny perfektně, a tak ani tmavé scény nepředstavují pro monitor problém. Barevné podání je pěkné a velmi důležitá pleťová barva je zobrazena vskutku věrně. Díky vysokému kontrastu a jasu dostávají filmy nový rozměr a vytváří tak dojem HDR.
Menší problém jsem zaznamenal s podsvícením, ale o tom si povíme něco více v další kapitole. Celkově je však sledování filmů opravdu zážitek, který vydrží hodně dlouho. Je trochu škoda, že monitor neobsahuje HDCP, a tak může s příchodem Windows Vista nastat u videa s vysokým rozlišením problém. Myslím, že monitor není část počítače, kteoru si kupujete každý rok, a proto by měl výrobce myslet trochu dopředu, o to více když jde o takto závažnou záležitost.
Hraní her
Ten, kdo si koupí takto velký monitor a chce hrát hry, musí počítat s tím, že rozlišení 1920x1200 utáhne opravdu jen ta nejvýkonnější grafická karta dneška (nejlépe v SLI/CrossFire). Toho, kdo si myslí, že ono rozlišení není o moc vyšší než 1600x1200, musím bohužel zklamat. Většina her je totiž optimalizována na klasický poměr stran a podle toho je i optimalizován počet polygonů. Pokud však zvětšíte úhel pohledu, zvětší se i počet polygonů a grafická karta je daleko více zatížena. Zanechme však polemizování o tom, jaká grafická karta utáhne toto obří rozlišení a podívejme se na to, jak se na HP LP2465 hraje. Ve hře Half-Life 2 jsem zaznamenal lehký šum a to jen díky šedým plochám - ty jsou "peklem" pro prakticky jakékoli LCD. Hra Unreal Tournament 2004 ukázala, co monitor umí - nerozdvojené hrany, ostré textury a celkově ostrý obraz. Jedním slovem, paráda. Podobně na tom byla i hra Need for Speed Most Wanted a Earth 2160, i když u strategie bylo lehce znát rozmazání a ztráta detailů, i přesto se hra hrála jedna báseň.
Stabilita kontrastu
Stabilita kontrastu není zrovna ideální, při nastavení 0% jasu klesne kontrast na 50% maximálního kontrastu. To je vcelku nepříjemné a v noci jste ochuzeni o jinak dobrou hloubku obrazu. Naštěstí je průběh prakticky lineární, díky čemuž víte, že jakmile snížíte jas, klesne úměrně s ním i kontrast. Nevzniká tu nepříjemná situace, kdy například u 40% jasu je kontrast nejvyšší.