HP Pavilion 23xi: e-IPS za hubičku
26.6.2013, Pavel Kovač, recenze
Když se dnes řekne LCD monitor, většině lidí hned v hlavě naskočí technologie e-IPS. A právě takový je monitor HP Pavilion 23xi. Tento monitor určený do domácností však umí překvapit hned několika zvláštnostmi. Jaký je?
Kapitoly článku:
Odezva
Co se odezvy týče, tak zde máte možnost si vybrat ze dvou variant. První je s deaktivovaným OverDrive, a tedy bez překmitu. Tím se samozřejmě obraz trochu uklidní a za kurzorem se neobjevuje stín, ale je zase o něco línější. Naopak s OverDrive se sem tam objeví překmit. Ten však není nikterak výrazný a myslím, že jej můžete s klidem zapnout prakticky kdykoli. V kancelářské práci přesto může někomu vadit, a tak je možnost vypnutí jistě vítána.
Měření probíhalo se zapnutým OverDrive. Dosáhli jsme tak lepších výsledků co do procentuálního hodnocení. Průměrná hodnota odezvy rise je 8,4 ms a fall 7,4 ms. To jsou nadprůměrné hodnoty. Musíme však počítat s tím, že je zde překmit, který sem tam v obraze zobrazí stín. Naštěstí je oproti konkurenci jen velmi malý.
V tabulce odezvy překmitů je dobře vidět, že se vyskytují jen ve středních tónech, a to jen sporadicky. Také je tu pár překmitů u odezvy fall, ale ty obecně nejsou tolik vidět, takže problém neznamenají.
Měření trošku znepříjemňoval fakt, že podsvícení bliká stále. I pokud nastavíte jas na 100%. Je trošku škoda, že nelze nastavit monitor do režimu, kde by neblikal. Pokud však nebudete pracovat nějak extrémně dlouho, tak se problém s únavou oči nesetkáte.
0-175-0 (20 ms na dílek)
Všimněte si, jak odezva ani se zapnutým OverDrive nemá výrazné problémy s překmitem. Ano, je zde, ale okem není moc viditelný, a to je určitě to nejdůležitější. Prakticky stejně se chová odezva 0-175-0 a 50-200-50. Rozdíly jsou jen velmi malé.
50-200-50 (20 ms na dílek)
Inputlag
Docela slušně si vede inputlag. Sice není zcela nulový, ale dosahuje jen 12 ms. To je pro extrémní hráče sice hodně, ale pro běžného uživatele naprosto dostatečná doba. Nejde tedy o pomalý monitor a na hry se hodí.
Inputlag (20 ms na dílek)
Sledování videa
U domácího monitoru jako je tento lze očekávat i využití na filmy. V případě menšího 23" 16:9 monitoru jde spíš o podružnější záležitost, ale stále je potřeba s ní počítat. Výrobce nasadil režim Movie, který výrazně doostřuje obraz a přidává mu uměle kontrast. To se může hodit u starších snímků, ale pokud si pustíte nový film natáčený na digitální kameru (která má často už tak hodně přeostřený obraz), tak je následné doostření už na škodu. Lepších výsledků tedy dosáhnete, pokud si nastavíte ruční režim, zapnete si dynamický kontrast (pokud jej máte rádi) a nastavíte Sharpness na 3. Výchozí hodnota je totiž 4, a tedy obraz je ihned po rozbalení trošku přeostřen.
Na filmy se po chvilce nastavování dívá velmi dobře. Obraz je dostatečně kontrastní a černá barva slušně tmavá.
Fotografie podsvícení
Co se týče podání černé barvy, tak zde je na tom monitor docela dobře. Při 120 cd/m2 je jas černé barvy v průměru jen 0,1 cd/m2. To znamená kontrast 1200:1. Pokud si však spočítáme průměrný kontrast, tak vlivem nerovnoměrnosti podsvícení dosáhne "pouze" na hodnotu 1118:1. Přesto se jedná o nadprůměr.
Hraní her
U hraní her oceníte hlavně slušné barevné podání, které není rozhodně mimo. To platí samozřejmě i pro filmy. U her je to ovšem podstatnější, protože většina z nich (popravdě nevím, která by to umožňovala) nemá správu barev. Proto je důležité, aby monitor měl barvy již v základu dobré. Hodně také potěšila odezva, která je na e-IPS technologii až nezvykle rychlá. Inputlag je ovšem jen lehce nadprůměrný. Pokud jste opravdu náruživý hráč tak se s 12 ms nespokojíte. Pokud však patříte mezi běžné hráče co hrají jen několik desítek minut za den, tak 12 ms problém nebude.