iiyama ProLite E2200WS-B
11.6.2007, Pavel Kovač, recenze
Dnes se podíváme na další 22" LCD monitor, tentokrát od firmy iiyama. Jeho parametry jsou vcelku typické pro 22" LCD monitor: pozorovací úhly 170/160, odezva 5 ms, kontrast 1000:1 a jas 300cd/m2.
Kapitoly článku:
- iiyama ProLite E2200WS-B
- Pod kapotou a OSD menu
- Testy - odezva, inputlag, video, hry a stabilita kontrastu
- Testy - pozorovací úhly, barvy a podsvícení
- Testy - interpolace a regulace jasu
- Celkové hodnocení a závěr
Odezva
Odezva se zpočátku zdála velice příznivá a jen lehce přesahovala hodnotu 10 ms. To u 5 ms panelu bylo velkým překvapením. Bohužel u dalších typů odezev již docházelo k výraznému prodloužení odezvy až k hodnotě 22,6 ms. A proč se takto odezva prodloužila? Inu je to jednoduché. Opět se zde totiž objevují schody v odezvě a je třeba tento neduh zohlednit. Průměrná celková odezva činí stále solidních 14,6 ms. Průměrná hodnota pro odezvu rise vystoupala až na 13,7 ms. Z toho je patrné, že nejvíce se na odezvě podílí právě odezva rise a fall se svou průměrnou hodnotou 0,9 ms nic moc neudělá.
Odezva v závislosti na změně
Již u odezvy 0-175-0 jsou velice dobře vidět ony schody v odezvě rise. Naopak fall se chová naprosto ukázkově a nelze jí nic vytknout. Nebýt oněch schodů je vše naprosto v pořádku. Škoda. Hodnoty jsou rise = 18,4 ms a fall = 0,8 ms.
Odezva 0-175-0 (40ms/div)
U odezvy 50-200-50 se jeden schod vyskytl i u odezvy fall. Je vidět, že elektronika není nějak extra inteligentní a dopouští se takovýchto chybiček. Bohužel to je v poslední době více než pouze ojedinělý jev. Hodnoty jsou rise = 18,2 ms a fall = 9,4 ms.
Odezva typu šedá-šedá (40ms/div)
Inputlag
Elektronika Genesis u těchto 22" monitorů s 6-bit barvami stíhá vše počítat tak, jak se sluší a patří, a proto nemá monitor žádný inputlag, respektive je zde pouze zpoždění obrazu způsobené samotnou odezvou. To je však neduch všech LCD panelů, a tak si nelze na nic stěžovat.
Inputlag (4ms/div)
Pozn.: Šedě je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a zeleně LCD obrazovky.
Sledování videa
Asi není třeba zdůrazňovat, že jde o širokoúhlý monitor s poměrem stran 16:10, a tak se pro sledování filmů hodí daleko více než klasický s poměrem stran 5:4 popřípadně 4:3. Odezva pro filmy více než dostačuje a velice příjemně mě překvapilo sledování tmavých scén, které díky absenci schodů (resp. nejsou pozorovatelné) dokázal monitor perfektně prokreslit. Naopak trochu problém mu činí světlé scény, kde vidíte lehkou degradaci barev při pohybu. Pokud si obraz na chvilku zastavíte, zjistíte, že barvy se projasní a obraz má celkově větší hloubku. Naštěstí zde nenaleznete šum, který je způsoben překmity. Je vidět, že výrobci se již poučili a raději volí variantu "se schody" než "překmit". Na filmy se tedy dívá velice dobře a vzhledem k tomu, že jde o technologii TN, jde o nadprůměrný výsledek.
Hraní her
Další na řadu přicházejí hry. U nich nejsou schody tak velký problém, protože pokud má hra více 60 fps (zapnuté V-sync), tak už schody zmizí. A proč? Inu je to jednoduché. Tyto schody vznikají tak, že elektronika dá napětí na určitý subpixel, které je však vyšší/nižší (podle technologie - v tomto případě vyšší) a teprve při dalším snímku (za 16,6 ms) si uvědomí, že na subpixelu není správné napětí/barva a v napraví to. Pokud však hrajete hru s 60 fps, tak elektronika dostane požadavek v dalším snímku na jinou barvu a vlastně již nemá co napravovat. Tím sice výrobce sníží výrazně odezvu, ale na druhou stranu i zhorší barevné podání, protože subpixel se u her s 60 fps nikdy nenachází v poloze, jakou by měl mít. Barvy tedy mohou být klidně o 30 % rozdílné od toho, jaké by měly být.
Samozřejmě toto je ta nejhorší situace a spousta změn z jedné barvy do druhé se stihne v prvním snímku, a tak jsou barvy teoreticky dobré. Vraťme se však ke hrám. U Unreal Tournament 2004 není vidět jediný problém. Barvy jsou sice trochu pastelovější, ale této hře to vůbec nevadí a barvy jí zkrátka sluší. Dokonce i hra Half-Life nečinila tak velké problémy, jak by se mohlo zdát. Samozřejmě nějaké to rozdvojení hrany je u všech LCD klasika a výjimku tvoří snad jen extra rychlé 2 ms panely a to jen některé. Hry se tedy hrají jedna báseň a s klidem na srdci tento monitor pro hry doporučím. Samozřejmě mohlo by to být i lepší, ale co naděláme.
Stabilita kontrastu
I přestože monitor reguluje jas pomocí podsvětlovacích trubic, tak kontrast klesá dost výrazně. Na druhou stranu tento pokles je téměř zcela lineární.