Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Intel Core 2 Extreme QX9650 - Penryn v testu

13.11.2007, Lukáš Petříček, recenze
Intel Core 2 Extreme QX9650 - Penryn v testu
Konec roku se blíží a Intel nám zatím přichystal další řadu procesorů architektury Core. Řeč je samozřejmě o nových procesorech Core 2 a Core 2 Extreme založených na jádře Penryn a vyrobených 45 nm výrobní technologií. V dnešním testu se podíváme na zoubek nejnovějšímu "Extreme" modelu QX9650.

Výkonnostní testy


Poznámka: Protože má nové jádro takt sběrnice 1333 MHz, v testu se ukáže i procesor QX6800 přetaktovaný na 3.0 GHz s 1333 MHz FSB. Takt je tedy totožným s jádrem Penryn a procesorem QX6850 (tak je označen i v grafech) - bude tak zcela zřejmé, jaké jsou skutečné rozdíly ve výkonu díky novému jádru. V testu jsou také použity špičkové DDR3 paměti Corsair vzhledem k tomu, že se jedná o high-end procesor, na 1333 MHz s časováním 7-7-7-20-1T.

Dost bylo teorie a teď se pojďmě podívat, jak si Yorkfield vede v praxi. Intel sliboval nárůst výkonu až o desítky procent, tak uvidíme, jak si nové jádro povede. Na výkon se podíváme skrze řadu multithreaded benchmarků, softwaru a her. Do testů jsem zařadil klasiku v podobě Quake 4, F.E.A.R., nově hry Crysis v podobě benchmarku z SP dema. Z benchmarků se tradičně podíváme na PCMark 2005, 3D Marku 2001 SE a 3D Marku 2006, který umí slušně zaměstnat i více jader. Dále se podíváme například na test WinRARu, Cinebench R10 od Maxonu, encoding videa a MT verzi oblíbeného Lame mp3 encoderu.





Quake 4 v1.3 jako jedna z mála her poměrně výrazně teží z více procesorů. S aktivním SMP a dvoujádrovým procesorem tak lze získat desítky procent výkonu navíc. Čtyřjádro zde již nepomůže, nicméně i tak 3.0 GHz Intely Penryn bez problémů vítězí, což vzhledem k změnám v jádře a větší cache není překvapením.





Naprosto totožná situace je i u hry F.E.A.R., ale rozdíly mezi jádrem Kentsfield a stejně taktovaným Yorkfieldem nejsou příliš výrazné - lehce přes 4 procenta. V případě použití běžného rozlišení a vyšších datailů se rozdíly zcela smazávají.





Crysis SP demo vykazuje i na minimální detaily prakticky nulové rozdíly. Na vině je zřejmě poměrně slabá grafická karta, bohužel i v případě použití minimálního rozlišení s low detaily. Na vysoké detaily tato hra pošle "do kolen" jakoukoliv grafickou kartu dneška.



3D Mark 2001 SE patří stále mezi velice oblíbené benchmarky, protože výkon a výsledné skóre ovlivňuje prakticky celý "hrubý" výkon systému. Výrazně se zde projevuje rychlá paměť a velká cache, IPC a architektura procesoru a samozřejmě také výkon grafické karty.





3DMark06 představuje zástupce nejnovějších a budoucích her. Podporuje více vláken a podle toho také vypadají výsledky. Nejvyšších rozdílů je opět dosaženo, pokud zde není žádná závislost na výkonu grafické karty - jak ukazuje druhý graf, kde je testován pouze procesor. Jak je vidět z výsledků, ačkoliv je engine pro vícejádrové procesory výborně optimalizován, Yorkfield má minimální náskok.





PCMark05 představuje soubor testů, které výrazně těží z vícejádrových procesorů. Encoding, šifrování, komprimace souborů a rendering - to jsou oblasti, kde dokážou vícejádrové procesory poměrně snadno dominovat. Ani zde se situace neliší, pořadí zůstává neměnné.





K typickému nasazení víceprocesorových systémů (nebo vícejádrových procesorů) patří právě "render" programy, které zde zastupují benchmarky POV-Ray a Cinebench R10 od Maxonu. Optimalizace je zde výborná, zejména v nové verzi Cinebenche, kde Intely škálují až okolo 3,5x násobku výkonu oproti jednojádru se stejnou frekvencí. Ani zde samozřejmě nemůže docházet k lineárnímu škálování s počtem jader, ale každopádně se jedná o dobrý výsledek. I zde je pořadí neměnné. V nevýhodě bylo AMD vzhledem k nedostupnosti Phenomů, které mají být uvedeny v následujících týdnech - uvidíme, jak si ty v této oblasti povedou. V současnosti není situace pro AMD vůbec příznivá.



WME 9 slouží ke snadnému encodingu videí a i zde vítězí nejvýše taktovaný QX9650, v těsném závěsu je starší Kentsfield.



Lame Multi Threaded 3.97 beta2 slouží k encodingu wavu do formátu mp3 a jak již název napovídá, umí pracovat s více vlákny.



Fritz Chess Benchmark je oblíbený engine pro výpočet tahů v šachu. Jedná se o jednu z nejlépe využitelných oblastí pro vícejádrové procesory a "čtyřjádra" zde proto mají jednoznačnou převahu. Ani zde se pořadí nemění.



WinRAR 3.71 je stále klasikou pro komprimaci souborů. Obsahuje také velice slušnou podporu vícejádrových procesorů a vyžaduje také odpovídající propustnosti na pamětech. Výsledky jsou tedy jednoznačně ve prospěch nového čtyřjádra Yorkfield. V přetaktování je však pouze zvýšený násobič, což se negativně podepsalo na škálování výkonu vzhledem k taktu. V případě použití rychlejší paměti by byl výkon ještě vyšší. Pojďme se podívat, jak je na tom Yorkfield ohledně spotřeby...