Intel Extreme Graphic 3: Útok na grafický low-end!
14.7.2004, Martin Štěpánek, recenze
Ve včerejší recenzi procesoru Intel Pentium 4 560 (3,6 GHz) jsme záměrně vynechali grafické jádro Intel Graphic Media Accelerator 900, které vám dnes popíšeme v sólové recenzi. Jeho výsledky jsou opravdu zajímavé a grafické čipy Radeon 9200 či GeForce 5200 se oprávněně začínají bát o svoji pozici na trhu!
Kapitoly článku:
- Intel Extreme Graphic 3: Útok na grafický low-end!
- Výsledky testů
- Závěr
Testovací sestava
K testování jsem bohužel neměl jinou low-end grafickou kartu pro sběrnici PCI-Express, ale pevně věřím že se již brzy na trhu objeví další zástupci. Především by mě pak zajímalo srovnání s GeForceFX 5250 (alias FX5200 pro PCI-Express).
Syntetické testy
Prvním testem byl 3D Mark 2001SE. Zde jsou jen velmi malé rozdíly, ale to je dáno především specifikací tohoto testu, respektive jeho velkou závislostí na CPU, které bylo v obou případech stejné.
V 3D Marku03 je situace již poněkud rozdílnější. Při podrobnějším zkoumání výsledků jsem největší rozdíl shledal v prvním testu, což bylo trochu překvapením. Na druhou stranu, v grafech zde sice nejsou výsledky FX5200 pro AGP, ale při mých dřívějších testech jeho skóre nebylo o moc vyšší - FX5200 v AGP se 128-bit sběrnicí dosahuje okolo 1200-1300 bodů.
Ještě menších rozdílů bylo dosaženo v testu Aquamark 3.
Při pokusu o spuštění testu CodeCreatures se mi pokaždé program sesypal. Nevím, co přesně chybělo, zda na příklad HW T&L jednotka podobně jako v případě Comanche 4, nebo něco jiného.
Herní testy
Comanche 4 byla první hra, která se mi nepovedla spustit. Grafické jádro sice obsahuje Pixel a Vertex Shadery 2.0, ale neobsahuje HW T&L jednotku a tudíž nebylo možno Comanche spustit.
Herní benchmark Quake III patří spíše mezi benchmarky celého systému než grafické benchmarky. Pozitivní je, že i v rozlišení 1600x1200 integrované grafické jádro stále dosahuje výsledků přes 100fps, což už je velmi dobře hratelné.
V testu RTCW jsem pravděpodobně špatně zvolil mapu - byla příliš závislá na CPU a nedokázala dokonale odhalit výkon grafické systému. Ale i tak je dobré vidět, že integrované grafické jádro dokáže konkurovat kartě s cenou přes 2000kč s DPH.
Unreal Tournament 2003 se ukázal jako velké sousto. Jen zde nesmíte zapomenout, že při testování používám všechno nastavení na maximum, takže po nastavení průměrné úrovně detailů si bez problémů zahrajete s více než 30fps.
Zde není co dodat, ale asi málo kdo by očekával, že si s integrovaným grafickým jádrem zahraje UT2003 v rozlišení 1600x1200, když na to nestačí ani takové karty jako GeForceFX 5200, Radeon 9200 nebo dokonce Radeon 9600SE.
- Procesor: Intel Pentium 4 560 (Prescot na 3,6GHz)
- Základní deska: Intel D915GUX
- Grafická karta:
- Integrovaná s alokací 64MB RAM
- FIC 92X - Radeon X300 64-bit paměťová sběrnice
K testování jsem bohužel neměl jinou low-end grafickou kartu pro sběrnici PCI-Express, ale pevně věřím že se již brzy na trhu objeví další zástupci. Především by mě pak zajímalo srovnání s GeForceFX 5250 (alias FX5200 pro PCI-Express).
Syntetické testy
Prvním testem byl 3D Mark 2001SE. Zde jsou jen velmi malé rozdíly, ale to je dáno především specifikací tohoto testu, respektive jeho velkou závislostí na CPU, které bylo v obou případech stejné.
V 3D Marku03 je situace již poněkud rozdílnější. Při podrobnějším zkoumání výsledků jsem největší rozdíl shledal v prvním testu, což bylo trochu překvapením. Na druhou stranu, v grafech zde sice nejsou výsledky FX5200 pro AGP, ale při mých dřívějších testech jeho skóre nebylo o moc vyšší - FX5200 v AGP se 128-bit sběrnicí dosahuje okolo 1200-1300 bodů.
Ještě menších rozdílů bylo dosaženo v testu Aquamark 3.
Při pokusu o spuštění testu CodeCreatures se mi pokaždé program sesypal. Nevím, co přesně chybělo, zda na příklad HW T&L jednotka podobně jako v případě Comanche 4, nebo něco jiného.
Herní testy
Comanche 4 byla první hra, která se mi nepovedla spustit. Grafické jádro sice obsahuje Pixel a Vertex Shadery 2.0, ale neobsahuje HW T&L jednotku a tudíž nebylo možno Comanche spustit.
Herní benchmark Quake III patří spíše mezi benchmarky celého systému než grafické benchmarky. Pozitivní je, že i v rozlišení 1600x1200 integrované grafické jádro stále dosahuje výsledků přes 100fps, což už je velmi dobře hratelné.
V testu RTCW jsem pravděpodobně špatně zvolil mapu - byla příliš závislá na CPU a nedokázala dokonale odhalit výkon grafické systému. Ale i tak je dobré vidět, že integrované grafické jádro dokáže konkurovat kartě s cenou přes 2000kč s DPH.
Unreal Tournament 2003 se ukázal jako velké sousto. Jen zde nesmíte zapomenout, že při testování používám všechno nastavení na maximum, takže po nastavení průměrné úrovně detailů si bez problémů zahrajete s více než 30fps.
Zde není co dodat, ale asi málo kdo by očekával, že si s integrovaným grafickým jádrem zahraje UT2003 v rozlišení 1600x1200, když na to nestačí ani takové karty jako GeForceFX 5200, Radeon 9200 nebo dokonce Radeon 9600SE.