Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Komprese textur ano i ne

14.3.1999, Vít Zatloukal, recenze
Komprese textur ano i ne
Ve hrách, které S3TC podporují, je vše bez problémů.
Grafický čip Savage3D od dobře známé, i když doba její slávy už alespoň na čas pominula, firmy S3 používá k dosažení vysokého výkonu komprese textur. O této metodě se hodně spekuluje a diskutuje, takže se zkusme podívat, jak to vypadá ve skutečnosti.

Výhoda komprese textur je jasná, vyšší výkon zejména ve hrách s velkými texturami. Nevýhodou je na druhou stranu kvalita obrazu, a právě o té tady bude řeč. S3TC, jak je komprese textur zkratkovitě označována, našla podporu v API rozhraní DirectX 6 od Microsoftu. Úroveň komprese textur lze samozřejmě nastavit, přičemž jednou z možností je Auto TC, která umožňuje použití S3TC i ve hrách, které k tomuto účelu nebyly vytvořeny.

Použijete-li tuto volbu (Auto TC) ve starších DirectX 5 hrách (např. Forsaken), může vás zaskočit několikaminutová tma, během níž probíhá komprese používaných textur. To je dost nepříjemné, protože máte stále silnější pocit, že váš počítač zkolaboval. Poté, co se znovu objeví obraz si můžete zkontrolovat kvalitu obrazu. Konkrétně ve Forsaken jsou textury mírně zrnité, přesvědčit se o tom můžete na 5Dimensions. Ve skutečnosti nejde ani tak o chybu S3TC jako spíš o to, že Forsaken už komprimované textury používá, tudíž není k další kompresi určena. Pokud jste však zvyklí na starší grafické karty s malým rozlišením, pak vám to možná ani nepřijde.

Automatická komprese textur používá sice rychlou komprimační techniku, ale s nízkou kvalitou. Při použití off-line kompresního programu trvá komprese déle, ale výsledek je zato mnohem kvalitnější. Důležité je také, zda S3TC přinese vyšší výkon. Ve starších hrách, které nejsou pro S3TC určeny to moc markantní není, svou sílu ukáže tato technika až ve hrách, které dokáží využít výhodu AGP, ale i tak to za cenu snížení kvality obrazu nestojí. Výsledkem Auto TC je také použití pevného disku, na který jsou původní nekomprimované textury ukládány.

Ve hrách, které S3TC kompresi podporují je to však o něčem jiném. Kvalita obrazu je prakticky stejně dobrá jako bez komprese, přesvědčit se o tom můžete opět na dvou snímcích na 5Dimensions. Stručně řečeno, S3TC je dobrá věc, ale jen pokud je danou hrou podporována. Ve starších hrách je lépe se bez ní obejít a Auto TC vypnout.

Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.