Leadtek WinFast PX6800TDH - PCI-E rychleji
25.1.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Když jsme před několika týdny vyhlašovali PCI-E hitparádu, snesla se na naši hlavu celá řada nadávek za to, že jsme nezařadili žádnou GeForce 6800. Důvod je ten, že prostě nebyly. Proto nyní tento deficit částečně doženeme, protože v následující recenzi Vám bude představena GeForce 6800 pro PCI-E od Leadteku.
Kapitoly článku:
Přetaktování
Přestože testovaná grafická karta nedopadla na předchozích stranách tak, jak by si její výrobce představoval, není na tom celkově vůbec špatně. Dostáváme se totiž k přetaktování a testům výkonu po této "nelegální" úpravě. K přetaktování jsem použil nejnovější verzi RivaTuneru, kde jsem vypnul kontrolu frekvencí přes ovladače (Power User -> RivaTuner 2.0 RC 15.3 NVIDIA Overclocking -> DisableInternalClockTest ... zadat hodnotu 1).
Ke kontrole, zda-li je karta na nových frekvencích ještě stabilní, jsem použil 3DMark05, konkrétně v testu Canyon Flight většinou poznáte jakoukoliv menší nestabilitu (testováno při 4xFSAA a v nekonečném cyklu). Frekvence, jakých jsem stabilně dosáhl, můžete vidět níže:
Nárůst frekvence jádra je relativně slušný, ačkoliv jsem měl v ruce grafické karty zvládající více než +14%. Naproti tomu paměti se předvedly. Ačkoliv se jedná jen o DDR, podařilo se jejich původní frekvenci zvýšit o +44%, což je vynikající výsledek. Ovšem zajímavější je dopad na výkon grafické karty, který vidíte v následujících grafech.
Graf 34 - Výsledky přetaktování v 3DMarku 03 a 05
Se zvýšenými frekvencemi se podařilo grafické kartě od Leadteku překonat v 3DMarku03 hranici 10 tisíc bodů, v novější verzi se pak dostala karta přes 4000 bodů. Tyto výsledky znamenají nárůst přibližně 20%, což krásně kopíruje frekvence. Zde je ještě v grafu výběr stěžejních herních testů:
Graf 35 - Výsledky přetaktování v herních testech
Nárůst výkonu se liší hru od hry, ale v náročnější nastaveních, kdy se stává hra závislá opravdu jen na grafické kartě, je výkon po overclockingu skvělý. Nárůst výkonu se pohybuje ve většině her se zapnutým FSAA a vyšším rozlišením v rozmezí 20-30%, což je opravdu výborné.
Zde ještě nabízím tabulku s kompletními výsledky přetaktování. Z každého testu jsem vybral vždy jen jednu mapu a jedno nastavení, aby nebyla tabulka příliš rozsáhlá.
Průměrný nárůst výkonu o 19,2% je velmi slušný, protože za stejnou cenu dostáváte o pětinu výkonnější kartu. Výkon se pak pohybuje mnohem blíže Radeonu X800XT, který se přeci jen prodává o několik tisíc dráž.
Přestože testovaná grafická karta nedopadla na předchozích stranách tak, jak by si její výrobce představoval, není na tom celkově vůbec špatně. Dostáváme se totiž k přetaktování a testům výkonu po této "nelegální" úpravě. K přetaktování jsem použil nejnovější verzi RivaTuneru, kde jsem vypnul kontrolu frekvencí přes ovladače (Power User -> RivaTuner 2.0 RC 15.3 NVIDIA Overclocking -> DisableInternalClockTest ... zadat hodnotu 1).
Ke kontrole, zda-li je karta na nových frekvencích ještě stabilní, jsem použil 3DMark05, konkrétně v testu Canyon Flight většinou poznáte jakoukoliv menší nestabilitu (testováno při 4xFSAA a v nekonečném cyklu). Frekvence, jakých jsem stabilně dosáhl, můžete vidět níže:
Nárůst frekvence jádra je relativně slušný, ačkoliv jsem měl v ruce grafické karty zvládající více než +14%. Naproti tomu paměti se předvedly. Ačkoliv se jedná jen o DDR, podařilo se jejich původní frekvenci zvýšit o +44%, což je vynikající výsledek. Ovšem zajímavější je dopad na výkon grafické karty, který vidíte v následujících grafech.
Graf 34 - Výsledky přetaktování v 3DMarku 03 a 05
Se zvýšenými frekvencemi se podařilo grafické kartě od Leadteku překonat v 3DMarku03 hranici 10 tisíc bodů, v novější verzi se pak dostala karta přes 4000 bodů. Tyto výsledky znamenají nárůst přibližně 20%, což krásně kopíruje frekvence. Zde je ještě v grafu výběr stěžejních herních testů:
Graf 35 - Výsledky přetaktování v herních testech
Nárůst výkonu se liší hru od hry, ale v náročnější nastaveních, kdy se stává hra závislá opravdu jen na grafické kartě, je výkon po overclockingu skvělý. Nárůst výkonu se pohybuje ve většině her se zapnutým FSAA a vyšším rozlišením v rozmezí 20-30%, což je opravdu výborné.
Zde ještě nabízím tabulku s kompletními výsledky přetaktování. Z každého testu jsem vybral vždy jen jednu mapu a jedno nastavení, aby nebyla tabulka příliš rozsáhlá.
Benchmark | Původní | Přetaktovaná | Nárůst |
3DMark03 | 8786 | 10321 | +17,5% |
3DMark05 | 3411 | 4127 | +21,0% |
Doom 3 - 1024x768 / 4xFSAA, 8xAF | 46,7 | 57,3 | +22,7% |
Doom 3 - 1280x1024 / 4xFSAA, 8xAF | 31,4 | 39,4 | +25,5% |
Doom 3 - 1600x1200 / 4xFSAA, 8xAF | 22,7 | 28,9 | +27,3% |
Far Cry - 1024x768 / 4xFSAA, 8xAF | 53,2 | 63,9 | +20,1% |
Far Cry - 1280x1024 / 4xFSAA, 8xAF | 38,2 | 48,8 | +27,7% |
Far Cry - 1600x1200 / 4xFSAA, 8xAF | 27,3 | 35,4 | +29,7% |
Half-Life 2 - 1024x768 / 4xFSAA, 8xAF | 89,5 | 96,9 | +8,3% |
Half-Life 2 - 1280x1024 / 4xFSAA, 8xAF | 65,6 | 76,4 | +16,5% |
Half-Life 2 - 1600x1200 / 4xFSAA, 8xAF | 50,1 | 60,2 | +20,2% |
UT2004 - 1024x768 / 4xFSAA, 8xAF | 124,8 | 133,3 | +6,8% |
UT2004 - 1280x1024 / 4xFSAA, 8xAF | 101,5 | 119,7 | +17,9% |
UT2004 - 1600x1200 / 4xFSAA, 8xAF | 71,7 | 88,3 | +23,2% |
Splinter Cell - 1024x768 / bez FSAA, AF | 79,0 | 87,2 | +10,4% |
Splinter Cell - 1280x1024 / bez FSAA, AF | 64,4 | 77,6 | +20,5% |
Splinter Cell - 1600x1200 / bez FSAA, AF | 54,7 | 68,2 | +24,7% |
Call of Duty - 1024x768 / 4xFSAA, 8xAF | 158,2 | 169,3 | +7,0% |
Call of Duty - 1280x1024 / 4xFSAA, 8xAF | 126,5 | 145,8 | +15,3% |
Call of Duty - 1600x1200 / 4xFSAA, 8xAF | 98,5 | 121,0 | +22,8% |
Průměr | +19,2% |
Tab. 2 - Výsledky přetaktované karty Leadtek
Průměrný nárůst výkonu o 19,2% je velmi slušný, protože za stejnou cenu dostáváte o pětinu výkonnější kartu. Výkon se pak pohybuje mnohem blíže Radeonu X800XT, který se přeci jen prodává o několik tisíc dráž.