Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

LG IPS235P(V): dvojrecenze prodejních hitů

9.7.2012, Pavel Kovač, recenze
LG IPS235P(V): dvojrecenze prodejních hitů
Pod hledáček naší sondy si našly cestu dva monitory od firmy LG. Jde o modely IPS235V a IPS235P, jež jsou papírově prakticky stejné. Jak tomu je však ve skutečnosti? To se dozvíte v dnešní dvojrecenzi.

Odezva


Ze specifikací se dočtete odezvu 5 ms v režimu GTG. Prakticky samozřejmě bude odezva daleko vyšší, v průměru je téměř dvojnásobná, tedy 10 ms (9,32 ms celkový průměr 9,97 ms rise a 8,67 ms fall). To nejsou zrovna špatné hodnoty a na technologii e-IPS se jedná o velmi dobrý výsledek. V OSD menu lze volit hodnotu položky RTC (tedy OverDrive) z Off, přes Low a Medium až po Hi. Nejlepších výsledků dosáhnete při nastavení na Low, a jak už to tak bývá zvykem, tak nižší hodnoty prodlužují odezvu a vyšší dávají výrazný překmit. Při nastavení na Low se překmit nikdy nedostane přes 10 %, a tak není započítán. Zkrátka prakticky ideální odezva. To vše však platí pouze pro model LG IPS235P, model LG IPS235V je na tom dost odlišně. O tom však až po tabulkách k aktuálnímu modelu.





Vše, co jsem zde psal, se vztahovalo k monitoru LG IPS235P. U druhého testovaného je odezva prakticky stejná. A aby ne, když jde o stejný monitor - noha asi odezvu nezmění :-).



Na následujících screenshotech z osciloskopu lze pěkně vidět, že odezva má při nastavení RTC na Medium zcela ideální průběh. Rychlý náběh a prakticky okamžité ukončení. U odezvy 0-175-0 to je zcela typický příklad ideálního nasazení OverDrive. Lépe to asi ani nelze.




0-175-0 (20 ms na dílek)




50-200-50 (20 ms na dílek)


U odezvy 50-200-50 se již drobný překmit vyskytuje, ale jde o stále velmi malý a okem prakticky neviditelný překmit. Má hodnotu cca 3% a je špičatý. Ani při opravdu hodně pozorném zkoumání jsem jej okem nezpozoroval. Odezva je tedy pro e-IPS asi to nejlepší, s čím se můžete setkat.

A nyní přichází na řadu odezva monitoru LG IPS235V. Tomu totiž v OSD menu zcela nepochopitelně chybí položka RTC. Monitor tedy nepoužívá OverDrive resp. RTC jako takové. Odezva je dána samotnou rychlostí krystalů. Na ukázku zde máme dvě stejně odezvy. Jedna je z modelu IPS235P a ta druhá je z modelu IPS235V.




0-150-0 RTC=Low (20 ms na dílek) - LG IPS235P


A nyní model IPS235V.




0-150-0 RTC=Off (20 ms na dílek) - LG IPS235V


Rozdíl je více než patrný. IPS235P je zkrátka rychlejší. Nic s tím neuděláme, a pokud vyžadujete lepší odezvu, tak rozhodně doporučuji "P" model. Nyní přichází na řadu samotné měření, tabulky a grafy. Ty jsou výmluvné a dalšího komentáře asi netřeba.







Inputlag


Odezva však není všechno a hráčům hodně záleží na inputlagu, tedy na času, který je potřeba na zpracování obrazu. Ten je u tohoto monitoru kolem 11 ms. To pro profi hráče není až tak dobrá zpráva. Na druhou stranu je inputlag kolem 10 ms stále 90 % uživatelů naprosto akceptovatelný. Oba monitory se chovají v tomto ohledu stejně.




Inputlag (20 ms na dílek)


Sledování videa


Pokud si pustíte film, tak zjistíte, že největší problém způsobuje nemožnost vypnout dynamický kontrast. Ten dojde do takového extrému, že pokud zobrazíte černou barvu na ploše displeje, tak dojde po cca 2 s k vypnutí podsvícení, a tím vlastně celý obraz zmizí. Poté mu cca 1,5 s trvá, než opět podsvícení naběhne. Kdyby tato funkce šla vypnout, tak jistě výrobce udělá radost většině uživatelů.






Průsvity u LG IPS235P


Průsvity u modelu LG IPS235P jsou jen drobné. Celá horní část obrazu je lehce světlejší, ale jinak je vše téměř v pořádku. Někomu jistě bude vadit spodní levý roh, který má výraznější pokles jasu u samého kraje. V tomto ohledu jsou monitory hodně podobné, resp. verze V má jeden průsvit navíc, viz dále.




Průsvity u LG IPS235V


Průsvity u modelu LG IPS235V jsou viditelné hlavně v pravém horním rohu. Zde je také i nejnižší kontrast. Při sledování filmů to může trošku rušit, hlavně v noci. V dolní části monitoru je vidět rozmazaný kurzor. Monitor má totiž aktivní dynamický kontrast a při chvilkovém zobrazení zcela černé barvy se vypne podsvícení. Focení však pro nejvyšší kvalitu probíhá ze stativu, nízké ISO 100, vysoké F10 a dlouhý čas. Zkrátka kurzorem jsem musel sem tam do obrazu vjet, aby se podsvícení nevypnulo. Zkrátka tedy spodní "hotspot" zcela ignorujte.

Kvalita podání černé však na panel typu e-IPS není až tak špatná. Díky tomu je kontrast také velmi vysoký a jediný problém leží v průsvitech na okrajích monitoru. Ty jsou u každého monitoru trošku jiné. Je to asi největší rozdíl od obou panelů. Nejprve LG IPS235P.








Nyní se podíváme na jas černé barvy u modelu LG IPS235V. Jeho podání černé je bohužel o něco horší. Celkově je podání černé o cca 0,1 cd/m2 vyšší , a to je docela znát. LG IPS 235P je tedy v tomto ohledu lepší. Opět.








Hraní her


Pokud si zapnete správně hodnotu RTC na Low, tak získáte velmi dobrou odezvu, která je pro hraní her zcela dostačující. Profesionální hráče asi nepotěší delší inputlag, ale běžný hráč si jej ani nevšimne.

To ovšem neplatí pro model LG IPS235V, který je zkrátka znatelně pomalejší. U her, které jsou méně kontrastní, je vidět ještě znatelnější úbytek kontrastu při pohybu (otáčení apod.). Zkrátka opět vítězí LG IPS235P.